Serie

Grimme mennesker

Det er ikke ligegyldigt, hvad vi regner for grimt eller smukt. Studier viser, at smukke mennesker går nemmere gennem livet end mindre smukke mennesker. De får flere venner, tjener mere og tilskrives flere positive værdier. Men hvad mener vi overhovedet, når vi siger at noget er enten grimt eller smukt? Information ser i denne artikelserie på, hvordan grimhed er blevet opfattet gennem kulturhistorien, og hvordan den bliver fremstillet på film.

For skuespiller Nanna Cecilie Bang er de personer, hun portrætterer, aldrig kun grimme

Grimhed er fladt og unuanceret. Skuespiller, instruktør og dramatiker Nanna Cecilie Bang vil hellere arbejde med det uperfekte og det ufuldstændige
Grimme mennesker

»I min branche kan det være en kæmpe ulempe at være for smuk«

Tanja Grunwald er caster og lever af at finde de rigtige skuespillere til de rigtige roller. I hendes branche er det vigtigere, at skuespillere er mystiske, sårbare og oprigtige end smukke, fortæller hun i Informations serie Grimme mennesker

»Rådne tænder er jo forfærdelige, men jeg ved ikke, om det ligefrem er grimt«

Maskør Thomas Foldberg kan forme skuespillere om til trolde, lave næser større eller modellere et væskende sår midt i ansigtet. Men han synes ikke, at han nogensinde gør nogen grimmere

Listen over arrede superskurke og seriemordere fra filmens verden er lige så lang, som klicheen er tyk

Hvis man ser på populærkulturens hitparade af hæslige skurke, åbenbarer der sig en vifte af klicheer, der både vidner om psykoanalytiske tilbøjeligheder, trang til at distancere sig fra ondskaben og en idé om, at mobberen bare er misundelig

I biografmørket kan man bedre være bekendt at stirre på dem, der ser underlige ud

Fra Tod Brownings kultklassiker ’Freaks’ fra 1932 til Johannes Nyholms ’Kæmpen’ fra 2016 handler filmens portrætter af såkaldte freaks allermest om de blikke, vedkommende bliver mødt med. Informations serie om grimme mennesker tager her fat på endnu en af filmhistoriens største grimhedsklicheer

Tag en billedskøn filmstjerne, giv hende briller på, og så har du en grim filmkarakter

Det bliver let lidt latterligt, når mainstreamfilm fortæller om grimme ællinger, der udvikler sig til smukke svaner. Vedkommende var jo typisk smuk til at starte med. Informations serie om grimme mennesker tager her fat på den første af filmhistoriens tre største grimhedsklicheer

Man siger, at skønhed afhænger af øjnene, der ser. Det passer sandsynligvis ikke

Frøer bliver til prinser i de mange forvandlingshistorier, der præger vores kultur. Men hvad mener vi overhovedet, når vi siger, at noget er grimt eller smukt? Og er vores vurderinger tillærte eller medfødte? Vi har søgt svar i videnskaben, kunsten, moden og plastikkirurgien

Mest læste

  1. Frøer bliver til prinser i de mange forvandlingshistorier, der præger vores kultur. Men hvad mener vi overhovedet, når vi siger, at noget er grimt eller smukt? Og er vores vurderinger tillærte eller medfødte? Vi har søgt svar i videnskaben, kunsten, moden og plastikkirurgien
  2. Det bliver let lidt latterligt, når mainstreamfilm fortæller om grimme ællinger, der udvikler sig til smukke svaner. Vedkommende var jo typisk smuk til at starte med. Informations serie om grimme mennesker tager her fat på den første af filmhistoriens tre største grimhedsklicheer
  3. Tanja Grunwald er caster og lever af at finde de rigtige skuespillere til de rigtige roller. I hendes branche er det vigtigere, at skuespillere er mystiske, sårbare og oprigtige end smukke, fortæller hun i Informations serie Grimme mennesker
  4. Maskør Thomas Foldberg kan forme skuespillere om til trolde, lave næser større eller modellere et væskende sår midt i ansigtet. Men han synes ikke, at han nogensinde gør nogen grimmere
  5. Grimhed er fladt og unuanceret. Skuespiller, instruktør og dramatiker Nanna Cecilie Bang vil hellere arbejde med det uperfekte og det ufuldstændige
  6. Hvis man ser på populærkulturens hitparade af hæslige skurke, åbenbarer der sig en vifte af klicheer, der både vidner om psykoanalytiske tilbøjeligheder, trang til at distancere sig fra ondskaben og en idé om, at mobberen bare er misundelig
  7. Fra Tod Brownings kultklassiker ’Freaks’ fra 1932 til Johannes Nyholms ’Kæmpen’ fra 2016 handler filmens portrætter af såkaldte freaks allermest om de blikke, vedkommende bliver mødt med. Informations serie om grimme mennesker tager her fat på endnu en af filmhistoriens største grimhedsklicheer