Serie

Hva' så drenge

Drengene i folkeskolen er dårligere læsere end pigerne. De får dårligere karakterer, og markant færre tager en uddannelse efter skolen. Det får store konsekvenser i en krisetid, hvor mændene også falder fra på arbejdsmarkedet.

Information sætter spot på de unge drenge: Hvorfor er deres skoleresultater dårligere, og hvad skal der til for at få dem med på vognen?

I serien spørger vi forældre, skolelærere og ledere, hvad de mener bør gøres for at få drengene med.

Nyhed
23. august 2011

Eksperter roser Københavns tiltag for 'svage' drenge

Drengene i folkeskolen sakker langt bagud i forhold til pigerne, og det vil Københavns Kommune nu gøre noget ved. I går fremlagde et særligt fagudvalg en lang række tiltag, der skal forbedre de københavnske folkeskoler, og eksperter roser forslagene
Nyhed
18. august 2011

Etnisk danske drenge sakker bagud i skolen

9. klasseseleverne i hovedstaden læser dårligere end tidligere, viser ny undersøgelse fra Pisa København. Det er især drenge med etnisk dansk baggrund, der klarer sig ringere, mens eleverne med anden etnisk baggrund holder niveauet i dansk og klarer sig bedre i naturfag og matematik
9. klasseseleverne i hovedstaden læser dårligere end tidligere, viser ny undersøgelse fra Pisa København. Det er især drenge med etnisk dansk baggrund, der klarer sig ringere, mens eleverne med anden etnisk baggrund holder niveauet i dansk og klarer sig bedre i naturfag og matematik
Baggrund
12. januar 2011

'Drengene larmer ikke mere end pigerne - men det tror læreren'

Lærernes stereotype kønsforestillinger forringer drenges skolevilkår, mener forsker bag nyt projekt. Pigerne larmer ikke mindre end drengene, men de opfattes som mere socialt kompetente
Mange lærere har en forestilling om, at drengene larmer mere end pigerne, men det passer ikke, viser ny undersøgelse
Baggrund
5. januar 2011

S: Hvor er ministerens undersøgelse

Der er gået et halvt år uden en lyd, siden ligestillingsminister Lykke Friis (V) bebudede, at hun ville undersøge drengenes forhold i skolesystemet. S klandrer regeringen for at svigte. ’Vrøvl,’ siger minister
Nyhed
30. december 2010

Folkeskolen er skyld i drengenes problemer

Lærerne ser hver tredje dreng i skolen som problematisk, viser undersøgelse lavet for regeringens skolerejsehold. Men det er skolen - ikke drengene, der har et problem
Nyhed
29. december 2010

Mænd vil tilbage i kvindeskolen

Drengene mangler mandlige rollemodeller i folkeskolen, hvor under en tredjedel af lærerne i dag er mænd. Men mændene er så småt på vej tilbage til folkeskolen: Hver fjerde af de nye studerende på læreruddannelsen er mænd
Lærerne i den danske folkeskole er helt overvejende kvinder. Kun 30 procent af lærerne i folkeskolen er mænd, hvilket betyder, at drengene i skolen savner rollemodeller. Men mændene kan være på vej tilbage nu - i hvert fald lyder meldingen fra seminarerne, at et stigende antal mænd vil uddanne sig til at blive lærere.
Interview
28. december 2010

'Hvis den gode elev er en lydig pige, går kreativiteten tabt'

Mere musik og idræt kan få drengene med på skolevognen, mener hjerneforsker. Kjeld Fredens anklager politikerne for at underlægge skolen modeluner og uvidenhed
Man skal tænde elevernes indre motivation, lyder det fra hjerneforsker Kjeld Fredens, som efterlyser mere musik og idræt i skolen. Fokus på køn kan stå i vejen for læring for både piger og drenge, lyder hans advarsel.
Nyhed
20. december 2010

Giv plads til konkurrence

Gitte Oversø, mor til Oliver på syv, mener, det er afgørende for drenges trivsel, at de indgår i gode relationer med både lærere og kammerater. Og så skal de have lov at konkurrere - både med sig selv og hinanden
Gitte Oversø er 48 og mor til Oliver på syv.
Nyhed
20. december 2010

Når drengene klarer sig dårligt i skolen, rammer det også pigerne

Mads H. Odgaard, far til tre drenge på 11, 8 og 5, mener, at skolen er med til at grundlægge en behagekultur, der appellerer mere til pigerne end til drengene. Og det koster hele samfundet dyrt
Mads H. Odgaard, 42, hans kone Charlotte og deres tre drenge:   Jonathan på 11, Tobias på 8 år og Noah på 5 år.
Nyhed
18. december 2010

Drengene taber på regeringens folkeskoleplan

Regeringens forslag om at indføre karakterer fra 6. klasse vil presse endnu flere drenge ud af skolen, advarer forskere. De svage mister motivationen, når man giver karakterer tidligt, viser ny forskning. V og K står dog fast på, at karakterer vil skabe mere konkurrence til gavn for drengene

Sider