Serie

Information går i jazzskole

Det bliver ingen stor festivalsommer i år, men både Aarhus Jazz Festival og Copenhagen Jazz Festival står endnu. Og i år klæder vi os på til festen ved at lokke nogle af landets vigtigste musikere såsom Cæcilie Norby, Palle Mikkelborg og Marilyn Mazur til at tage os i jazzskole. Hvad er overhovedet jazz i dag? Hvor mange genrer kan rummes under den betegnelse? Og hvordan spiller man det?

Artikler
Interview
22. juli 2021

Slagtøjsspiller Marilyn Mazur: »Jo flere trommer du har, jo mere melodi kan du faktisk spille«

Som kvindelig slagtøjsspiller er internationalt feterede Marilyn Mazur en sjældenhed i dansk jazz. Det er vigtigt at få flere slagtøjsstemmer ind i jazzen, mener hun. »Det er ligesom billedkunst; det er dødssygt, hvis der kun er én farve.« I Informations jazzskole er vi nået til musikkens rytmiske rygrad: trommerne
Marilyn Mazur er født i New York i 1955, men hendes forældre flyttede til Danmark, da hun var seks år gammel. Hun har en baggrund som balletdanser og var ved at uddanne sig til pianist, da hun begyndte at lytte til jazz. Frygtløs sadlede hun om og valgte slagtøjet som sit hovedinstrument, da hun blev optaget på Det Rytmiske Musikkonservatorium: »Jeg så dengang, at der ikke var andre kvinder, der gjorde det. Og tænkte, at den lyd måtte jeg bare udforske.«
Interview
16. juli 2021

Informations Jazzskole: Cæcilie Norby passede ikke ind og smadrede væggen mellem pop og jazz

Cæcilie Norby var popsanger og jazzfusionssanger, før hun brød internationalt igennem som ’jazzpop’-solist. I Informations Jazzskole er vi kommet til vokalisterne og Norby , som før Norah Jones gjorde jazz til en folkelig, følsom genre
Cæcilie Norby gjorde jazz folkelig og følsom, inden Norah Jones gjordet det.
Interview
14. juli 2021

Informations jazzskole: »Hvis jeg bliver døv, vil jeg stadig kunne spille bas. Jeg vil stadig kunne mærke det«

Bassisten Justo Gambula laver i trioen Athletic Progression hiphop. Awardshows, anmeldere og pladebutikker kalder det derimod jazz. I vores jazzskole er vi nået til bassen – og fusionsjazzen
Ud over at optræde som bassist i adskillige musikalske konstellationer er 24-årige Justo Gambula en del af den anmelderroste trio Athletic Progression. Musikken, bandet spiller, bliver af spillesteder, anmeldere og pladebutikker kaldt for blandt andet fusionsjazz.
Interview
9. juli 2021

Informations jazzskole: Da Palle mødte Miles

For 40 år siden slog Danmarks største trompetist og verdens største trompetist sig sammen og skabte et mesterværk. I Informations jazzskole stiller vi skarpt på Palle Mikkelborg og Miles Davis’ mestermøde i ønsket om at nærme os jazztrompetistens univers
Palle Mikkelborg lærte ikke at spille trompet på en skole eller et konservatorium, men i en chokoladebutik. Siden da har han været både leder af Radiojazzgruppen, musiker, arrangør, dirigent og kunstnerisk leder i DR Big Band samt en bærende søjle i den internationalt anerkendte Riel-Mikkelborg Kvintet.
Anmeldelse
7. juli 2021

Ond jazz: På Christiania kan man under jazzfestivalen slubre af jazzens mest syrede heksegryde

Der er både trommetrance, guitarekstase og mørke droner på programmet, når Loppen under årets Copenhagen Jazz Festival udforsker og hylder krydsfeltet mellem jazzen og den tunge rock under titlen Ond Jazz. Information var forbi til åbningsweekenden med blandt andet Mythic Sunship og Gud Er Kvinde
Koncert med ’Erna’ ved jazzfestivalprogrammet ’Ond Jazz’ på Loppen.
Interview
3. juli 2021

»Når jazz mister sin indre nødvendighed og bare bliver noget slask, kan det være pinligt«

Kathrine Windfeld havde svært ved at koncentrere sig om noderne som barn i et hjem med klaver og meget klassisk musik. I dag trives hun bag klaveret som jazzkomponist og leder af sit eget bigband. Informations jazzskole ser nærmere på klaveret og på, hvad bigbandmusik er i dag
For jazzkomponist og bigbandleder Kathrine Windfeld er kunsten at skabe balance mellem det organiserede og det løsslupne.

Klima

Den største udfordring i menneskets historie udfoldet, afdækket og perspektiveret hver dag

Politik

Kloge og nysgerrige analyser, nyheder og overblik fra dansk og international politik

Med alle midler

Læs og lyt til vores artikler, deltag i arrangementer og workshops, og få rabatter på vores bøger

Kritik

Få et intellektuelt blik på kunsten, på poppen, på økonomien og på verdensordenen

Dybdegående

Forstå verden mens den sker. Med klare analyser, afslørende journalistik og interviews, der tager sig tid

Prøv et abonnement

Den første måned er gratis

Interview
29. juni 2021

Informations jazzskole: Da Lotte Anker begyndte at improvisere på saxofonen, åbnede en ny verden sig

I dag er Lotte Anker internationalt anerkendt for sine eksperimenterende og improviserede koncerter. Jagten på nye og personlige lyde blev en rejse væk fra den klassiske jazz. I Informations jazzskole begynder vi ved saxofonen
Lotte Anker var i de tidligere tyvere, da hun første gang fik sin sopransaxofon i hænderne. Siden da begyndte hun langsomt at lukke døren til den klassiske jazzverden og vende sig mod andre former for eksperimenterende improvisationsmusik.
Feature
25. juni 2021

Velkommen til Informations jazzskole: Vi begynder med historie – om rasende nazister og frie unge

I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
Feature
25. juni 2021

Velkommen til Informations jazzskole: Vi begynder med historie – om rasende nazister og frie unge

I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
Interview
29. juni 2021

Informations jazzskole: Da Lotte Anker begyndte at improvisere på saxofonen, åbnede en ny verden sig

I dag er Lotte Anker internationalt anerkendt for sine eksperimenterende og improviserede koncerter. Jagten på nye og personlige lyde blev en rejse væk fra den klassiske jazz. I Informations jazzskole begynder vi ved saxofonen
Lotte Anker var i de tidligere tyvere, da hun første gang fik sin sopransaxofon i hænderne. Siden da begyndte hun langsomt at lukke døren til den klassiske jazzverden og vende sig mod andre former for eksperimenterende improvisationsmusik.
Interview
3. juli 2021

»Når jazz mister sin indre nødvendighed og bare bliver noget slask, kan det være pinligt«

Kathrine Windfeld havde svært ved at koncentrere sig om noderne som barn i et hjem med klaver og meget klassisk musik. I dag trives hun bag klaveret som jazzkomponist og leder af sit eget bigband. Informations jazzskole ser nærmere på klaveret og på, hvad bigbandmusik er i dag
For jazzkomponist og bigbandleder Kathrine Windfeld er kunsten at skabe balance mellem det organiserede og det løsslupne.
Anmeldelse
7. juli 2021

Ond jazz: På Christiania kan man under jazzfestivalen slubre af jazzens mest syrede heksegryde

Der er både trommetrance, guitarekstase og mørke droner på programmet, når Loppen under årets Copenhagen Jazz Festival udforsker og hylder krydsfeltet mellem jazzen og den tunge rock under titlen Ond Jazz. Information var forbi til åbningsweekenden med blandt andet Mythic Sunship og Gud Er Kvinde
Koncert med ’Erna’ ved jazzfestivalprogrammet ’Ond Jazz’ på Loppen.
Interview
9. juli 2021

Informations jazzskole: Da Palle mødte Miles

For 40 år siden slog Danmarks største trompetist og verdens største trompetist sig sammen og skabte et mesterværk. I Informations jazzskole stiller vi skarpt på Palle Mikkelborg og Miles Davis’ mestermøde i ønsket om at nærme os jazztrompetistens univers
Palle Mikkelborg lærte ikke at spille trompet på en skole eller et konservatorium, men i en chokoladebutik. Siden da har han været både leder af Radiojazzgruppen, musiker, arrangør, dirigent og kunstnerisk leder i DR Big Band samt en bærende søjle i den internationalt anerkendte Riel-Mikkelborg Kvintet.
Interview
14. juli 2021

Informations jazzskole: »Hvis jeg bliver døv, vil jeg stadig kunne spille bas. Jeg vil stadig kunne mærke det«

Bassisten Justo Gambula laver i trioen Athletic Progression hiphop. Awardshows, anmeldere og pladebutikker kalder det derimod jazz. I vores jazzskole er vi nået til bassen – og fusionsjazzen
Ud over at optræde som bassist i adskillige musikalske konstellationer er 24-årige Justo Gambula en del af den anmelderroste trio Athletic Progression. Musikken, bandet spiller, bliver af spillesteder, anmeldere og pladebutikker kaldt for blandt andet fusionsjazz.
Interview
16. juli 2021

Informations Jazzskole: Cæcilie Norby passede ikke ind og smadrede væggen mellem pop og jazz

Cæcilie Norby var popsanger og jazzfusionssanger, før hun brød internationalt igennem som ’jazzpop’-solist. I Informations Jazzskole er vi kommet til vokalisterne og Norby , som før Norah Jones gjorde jazz til en folkelig, følsom genre
Cæcilie Norby gjorde jazz folkelig og følsom, inden Norah Jones gjordet det.
Interview
22. juli 2021

Slagtøjsspiller Marilyn Mazur: »Jo flere trommer du har, jo mere melodi kan du faktisk spille«

Som kvindelig slagtøjsspiller er internationalt feterede Marilyn Mazur en sjældenhed i dansk jazz. Det er vigtigt at få flere slagtøjsstemmer ind i jazzen, mener hun. »Det er ligesom billedkunst; det er dødssygt, hvis der kun er én farve.« I Informations jazzskole er vi nået til musikkens rytmiske rygrad: trommerne
Marilyn Mazur er født i New York i 1955, men hendes forældre flyttede til Danmark, da hun var seks år gammel. Hun har en baggrund som balletdanser og var ved at uddanne sig til pianist, da hun begyndte at lytte til jazz. Frygtløs sadlede hun om og valgte slagtøjet som sit hovedinstrument, da hun blev optaget på Det Rytmiske Musikkonservatorium: »Jeg så dengang, at der ikke var andre kvinder, der gjorde det. Og tænkte, at den lyd måtte jeg bare udforske.«