Serie

Information i kunstkollektiv

Fællesskaber ser ud til at blomstre i isolations- og præstationstider, også i samtidskunsten, hvor kollektiver spirer frem. Over sommeren tager Informations kulturredaktion på opdagelse i danske kunstkollektiver for at forstå, hvor deres arbejdsform drager – og hvor den er besværlig. Vi følger en længere kollektiv arbejdsproces på Betty Nansen Teatret, besøger gamle og nye kunstkollektivister og kaster os selv ud i kollektiveksperimenter, der kan styrke – eller svække – samarbejdet på redaktionen. Hvordan kan kunsten inspirere til at løfte i flok?

Interview
13. juli 2020

Musikkollektivet We like We søger ikke et mål og tager sig gerne en omgang ja-jam

For klangkollektivet We like We er arbejdsprocessen vigtigere end målet, for hvis man har et klart mål fra starten af, er der ingen grund til, at man arbejder kollektivt. I serien om kunstkollektiver har vi mødt de tre klassiske musikere fra We like We for at høre om deres kollektivistiske dogmer og metoder
To af medlemmerne af musikkollektivet We like We, violinist Katrine Grarup Elbo og sanger Katinka Fogh Vindelev, sammen med visuel kunstner Simone Bartholin, der er med til at lave gruppens næste projekt.
Interview
4. juli 2020

»Mavefornemmelse er et legitimt argument,« siger kunstkollektivet FAMILIEN

Kunstkollektivet FAMILIEN laver scenekunst i fællesskab og synes, det er »pissehårdt« og »pissesvært«. Men det er umagen værd at arbejde kollektivt, siger de fire kvindelige medlemmer – ikke mindst fordi de har magten til at indføre firedages arbejdsuge
Det er ikke kun produktet, der motiverer de fire medlemmer af FAMILIEN til at arbejde kollektivt. I lige så høj grad er det at forme sine egne arbejdsforhold. Derfor har de etableret en firedages arbejdsuge. De får færre penge, men til gengæld skal de ikke løbe så stærkt. Fra venstre skuespiller Gry Guldager, dramaturg Tine Byrdal, skuespiller Rosa Sand og instruktør Lene Skytt.
Feature
26. juni 2020

Tid er som bekendt penge. Og på Betty Nansen har de fået begge dele »til at dumme sig«

Det sidste punktum i manuskriptet er langt fra blevet sat, og 90 procent af alle forsøg er kasseret, da Information for tredje gang er forbi Betty Nansens workshops for at følge deres kollektive arbejdsproces. Men det ufærdige og det kasserede er også pointen med det hele – og netop det, som en masse fondspenge giver mulighed for
Holdet laver improvisationsøvelser for blandt andet at opnå den tryghed mellem skuespillerne, der kan give forestillingen en reel flerstemmighed.
Interview
24. juni 2020

Ti år tog det, før kunstnerkollektivet Vontrapp udviklede »fuld fælles hjerne«

Det tværæstetiske kunstnerkollektiv Vontrapp fejrer deres tiende år sammen med forestillingen ’Syndfloden’. Information mødte dem under prøverne i Helsingør
Kunstnerkollektivet Vontrapp ønsker ikke, at publikum skal pacificeres til at være betragtere, men vil hellere have, at de er en del af værket. Således også i ’Syndfloden’, hvor publikum udstyres med hjelme og bevæger sig rundt mellem kunstnerne ved M/S Museet for Søfart i Helsingør.
Feature
19. juni 2020

Vi skulle have skrevet denne tekst om en kollektivøvelse sammen

Som led i kulturredaktionens undersøgelse af kollektive arbejdsformer har redaktionen selv, med råd fra teaterdirektør Elisa Kragerup, lavet en daglig samarbejdsøvelse. Følgende tekst er en fællesskrevet tekst om, hvordan øvelsen gik – og forvirringen om, hvad det kollektive egentlig er
Som led i kulturredaktionens undersøgelse af kollektive arbejdsformer har redaktionen selv, med råd fra teaterdirektør Elisa Kragerup, lavet en daglig samarbejdsøvelse. Følgende tekst er en fællesskrevet tekst om, hvordan øvelsen gik – og forvirringen om, hvad det kollektive egentlig er
Baggrund
18. juni 2020

Efter nedlukningen spirer kollektivet på Betty Nansen Teatret igen. Men det er instruktøren, der taler højest

På Betty Nansen Teatret arbejder de med en mere kollektiv arbejdsproces, end hvad der sædvanligvis er muligt på et institutionsteater. Det giver alle en stemme i processen, fortæller de her i andet kapitel af Informations føljeton fra Betty Nansen Teatret. Men er det også et brud med teaterets traditionelle rollefordeling?
På Betty Nansen Teatret eksperimenterer man med en mere kollektiv og langstrakt arbejdsproces, end hvad der sædvanligvis er mulighed for på et institutionsteater.
Interview
9. juni 2020

Når de bliver uenige i Center for Vild Analyse, tager de en ’surhedsrunde’

I filosofien er der ikke tradition for at tænke sammen – men derimod at skrive i eget navn og stå på mål for det. Men gør det så et tænkekollektiv som Center for Vild Analyse til en rygdækning eller en styrke, spørger vi i vores serie om kollektiver
I filosofien er der ikke tradition for at tænke sammen – men derimod at skrive i eget navn og stå på mål for det. Men gør det så et tænkekollektiv som Center for Vild Analyse til en rygdækning eller en styrke, spørger vi i vores serie om kollektiver
Feature
5. juni 2020

På Betty Nansen Teatret tror de på, at man som kollektiv er endnu bedre, end man er gode tilsammen

Er en kollektiv mavefornemmelse noget, man kan skabe på kommando? På Betty Nansen Teatret gør de forsøget og Information følger processen. I februar var vi til workshop en tidlig lørdag morgen på forestillingen ’Livstidsgæsterne’ og lærte, at det at arbejde kollektivt både kan være givende og halvforfærdeligt for de involverede
Vi følger Betty Nansen Teatrets kollektive proces omkring forestillingen ’Livstidsgæsterne’, der får premiere til september.
Feature
5. juni 2020

Kollektivet kan hjælpe os med at få angsten ud af præstationsræset. Men det kan også opslide os

Vi sukker efter fællesskabets kraft, og det gør samtidskunsten også, hvor kollektiver spirer frem. Informations kulturredaktion er gået på opdagelse i kollektivets kulturhistorie og på jagt efter nye tendenser
Vi sukker efter fællesskabets kraft, og det gør samtidskunsten også, hvor kollektiver spirer frem. Informations kulturredaktion er gået på opdagelse i kollektivets kulturhistorie og på jagt efter nye tendenser