Serie

Informations klassiske musikskole

Den klassiske musik er kun en lukket verden for den, der ikke forsøger at nærme sig den. I artikelserien Informations Klassiske Musikskole beder vi en række musikere, komponister og dirigenter om at åbne døren til den klassiske musik ved at fortælle om et konkret mesterværk, hvor netop deres instrument og færdighed brillerer. Vi stiller de spørgsmål, du aldrig selv har turdet stille, og guider til de værker, du ikke vidste, du ville høre. Så tag med i skole. Vi lover, det bliver sjovt.

Slagtøjsspiller Jakob Weber Egholm: »Jeg elsker også det ene, forløsende bækkenslag i en symfoni«

For slagtøjsspiller i DR SymfoniOrkestret Jakob Weber Egholm er de mange forskellige instrumenter en adgang til alverdens folkemusiktraditioner. Musikken er en måde at fortælle historier på, og det generer ham ikke, hvis hans bidrag til historien er et enkelt bækkenslag

Pianist Alexander McKenzie: »Schubert kan lære os meget om livet og døden«

I Informations serie om klassiske musikere og deres instrumenter, er vi nået til sværvægterklassen. Pianist Alexander McKenzie fortæller her om det, han både kalder en elefant, der får børstet tænder, og et geometrisk vidunderapparat. Nemlig klaveret

Blokfløjten giver Michala Petri jordforbindelse: »Du skal trække vejret, tage verden ind og give tilbage på samme tid«

Kun to oktaver og et par toner kan blokfløjten spille, men det gør den langtfra banal, fortæller Michala Petri. Faktisk er det det instrument, der kommer tættest på sin musiker, siger hun i dette afsnit af Informations Klassiske Musikskole om instrumentet, der kan lyde som en hul træstamme, men hvis grænser hun til stadighed udforsker

Det er oboisten, der sætter kammertonen: »Vi betragter os selv som orkestrets aristokrati«

Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk

Mest læste

  1. I Informations serie om klassiske musikere og deres instrumenter, er vi nået til sværvægterklassen. Pianist Alexander McKenzie fortæller her om det, han både kalder en elefant, der får børstet tænder, og et geometrisk vidunderapparat. Nemlig klaveret
  2. For slagtøjsspiller i DR SymfoniOrkestret Jakob Weber Egholm er de mange forskellige instrumenter en adgang til alverdens folkemusiktraditioner. Musikken er en måde at fortælle historier på, og det generer ham ikke, hvis hans bidrag til historien er et enkelt bækkenslag
  3. Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk
  4. Kun to oktaver og et par toner kan blokfløjten spille, men det gør den langtfra banal, fortæller Michala Petri. Faktisk er det det instrument, der kommer tættest på sin musiker, siger hun i dette afsnit af Informations Klassiske Musikskole om instrumentet, der kan lyde som en hul træstamme, men hvis grænser hun til stadighed udforsker