Serie

Informations naturskole

Stadig flere længes efter at få et tættere forhold til at naturen. Men hvordan? Journalist Anna von Sperling går i denne serie i skole hos dem, der har naturen centralt i deres liv. På jagt efter metoder og teknikker til at styrke relationen mellem menneske og natur.

Vildhaveentusiast tager os i naturskole: »Du har jo naturen lige uden for dit vindue. Du har bare ikke rigtig set den«

Naturen er lige uden for dit vindue. Hvis du har svært ved at få øje på den, skal du bare spørge, hvad den har brug for. Rikke Milbak fra bevægelsen Vild Med Vilje kæmper for biodiversitet i det nære og tager den sløsede arealforvalter Anna von Sperling i naturskole

Naturskolen: »Hvad siger du til at være vild med mig?«

Informations naturskole, fjerde lektion: Vi kan invitere naturen ind i vores haver. Men min generelle iver efter at få overtaget i min 48-årige tilværelse spænder ben for første forsøg på at gøre min have vild. Til gengæld opstår der en anden slags forbindelse

Naturvejleder: Måske har de voksne mindst lige så meget brug for at lære at være i naturen

Det er en myte, at børn bare kaster sig ud i at opholde sig i naturen. De skal guides og ikke mindst hjælpes til at ryste deres hverdag af sig. Naturvejleder Jacob Jensen ved hvordan. Og måske de samme metoder kan bruges på en friluftskejtet, naturtrængende journalist i 40’erne

Naturskolen: Der skal mere end en dum lille bille til at imponere min søn på syv

Informations naturskole, tredje lektion: Jeg har ikke umiddelbart succes med at få min søn til at hoppe med på min nye legende tilgang til naturen. Men så er det godt, man har en far

Naturskolen: Om en uge skal jeg skrive et haikudigt om en solnedgang

Informations Naturskole, anden lektion: at skrive haikudigte i naturen. Anna von Sperling finder – trods ubehag og tendens til 90’er-ironi – en bænk at sidde på, en solnedgang og et frækt ord

Digter tager os i naturskole: »Da jeg skrev om regnen, opdagede jeg, at den var som kærtegn«

Rasmus Nikolajsen betegner sig selv som »en slags nyromantisk naturdigter«. Han vil gerne putte nyt sprog ind i verden, der kan bidrage til, at vi får sjælen med i den store omstilling, som vi nødvendigvis står over for. Og han lærer gerne fra sig

Naturskolen: Med en feltflora bliver opvasken en gåtur i skoven

Informations Naturskole, første lektion: At artsbestemme planter er en måde at føre en samtale med naturen på, sagde filosoffen. Til mig talte den først russisk, så ’mansplainede’ den mig i søvn, men til sidst fandt den fælles fodslag i æstetikken

Naturfilosof tager os i naturskole: Gå ned på knæ og se en blomst i øjnene

Hvordan kan vi etablere en ny relation til naturen, og hvad kan det betyde for os? Journalist Anna von Sperling længes efter natur i sit liv og har derfor stiftet Informations Naturskole. I første lektion beder biolog og naturfilosof Claus Emmeche hende lære nye arter at kende, så hun kan tale med dem

Mest læste

  1. Naturen er lige uden for dit vindue. Hvis du har svært ved at få øje på den, skal du bare spørge, hvad den har brug for. Rikke Milbak fra bevægelsen Vild Med Vilje kæmper for biodiversitet i det nære og tager den sløsede arealforvalter Anna von Sperling i naturskole
  2. Det er en myte, at børn bare kaster sig ud i at opholde sig i naturen. De skal guides og ikke mindst hjælpes til at ryste deres hverdag af sig. Naturvejleder Jacob Jensen ved hvordan. Og måske de samme metoder kan bruges på en friluftskejtet, naturtrængende journalist i 40’erne
  3. Informations naturskole, tredje lektion: Jeg har ikke umiddelbart succes med at få min søn til at hoppe med på min nye legende tilgang til naturen. Men så er det godt, man har en far
  4. Informations naturskole, fjerde lektion: Vi kan invitere naturen ind i vores haver. Men min generelle iver efter at få overtaget i min 48-årige tilværelse spænder ben for første forsøg på at gøre min have vild. Til gengæld opstår der en anden slags forbindelse
  5. Hvordan kan vi etablere en ny relation til naturen, og hvad kan det betyde for os? Journalist Anna von Sperling længes efter natur i sit liv og har derfor stiftet Informations Naturskole. I første lektion beder biolog og naturfilosof Claus Emmeche hende lære nye arter at kende, så hun kan tale med dem
  6. Rasmus Nikolajsen betegner sig selv som »en slags nyromantisk naturdigter«. Han vil gerne putte nyt sprog ind i verden, der kan bidrage til, at vi får sjælen med i den store omstilling, som vi nødvendigvis står over for. Og han lærer gerne fra sig
  7. Informations Naturskole, anden lektion: at skrive haikudigte i naturen. Anna von Sperling finder – trods ubehag og tendens til 90’er-ironi – en bænk at sidde på, en solnedgang og et frækt ord
  8. Informations Naturskole, første lektion: At artsbestemme planter er en måde at føre en samtale med naturen på, sagde filosoffen. Til mig talte den først russisk, så ’mansplainede’ den mig i søvn, men til sidst fandt den fælles fodslag i æstetikken