Serie

Ingmar Bergman 100 år

Få filmskabere har tematisk, filmisk og kunstnerisk betydet så meget som svenske Ingmar Bergman. Den 14. juli ville den produktive, kompromisløse og dybt personlige instruktør, der døde i 2007, være blevet 100 år gammel. I den anledning har Information bedt en række danske filmfolk om at gennemgå en scene fra en af Bergmans film, som har inspireret dem. Se alle artiklerne på information.dk

Artikler
Interview
14. juli 2018

»Jeg er nødt til at bruge mig selv som både træ og økse«

I dag ville den svenske filmskaber Ingmar Bergman være fyldt 100 år. Få instruktører har haft lige så stor indflydelse som han med den lange række dybt personlige og kunstnerisk kompromisløse film, han nåede at lave i løbet af karrieren. »Han var en pioner,« siger dokumentarist Jane Magnusson, der i anledning af den runde fødselsdag har lavet et portræt af Bergman ud fra et enkelt afgørende år i hans lange, meget produktive liv
I dag ville den svenske filmskaber Ingmar Bergman være fyldt 100 år. Få instruktører har haft lige så stor indflydelse som han med den lange række dybt personlige og kunstnerisk kompromisløse film, han nåede at lave i løbet af karrieren. »Han var en pioner,« siger dokumentarist Jane Magnusson, der i anledning af den runde fødselsdag har lavet et portræt af Bergman ud fra et enkelt afgørende år i hans lange, meget produktive liv
Leder
14. juli 2018

Bergmans liv endte på lærredet

Ingmar Bergman både omskrev de gamle kapitler og føjede nye kapitler til den store filmkunstneriske håndbog. Det er grunden til, at hans 100-årsdag skal fejres
Ingmar Bergman ville være fyldt 100 år lørdag den 14. juli.
Interview
13. juli 2018

Bergmans ’Persona’ fortæller om, at den erotiske oplevelse har en kæmpe værdi i livet

Ingmar Bergman graver dybt i menneskets sjæl, siger den danske filminstruktør Christian Tafdrup, der som ung var misundelig på den svenske mester. I morgen ville Bergman være blevet 100 år, og i den anledning fortæller Tafdrup om sin favorit blandt svenskerens film, kammerspillet ’Persona’
Persona fra 1966 handler om en skuespillerinde (Liv Ullmann), der en dag får et sammenbrud og mister mælet, og den unge sygeplejerske (Bibi Andersson), som får til opgave at passe hende. Det meste af filmen foregår i et sommerhus, hvor de to kvinder taler sammen – blandt andet er der en otte minutter lang scene, hvor sygeplejersken fortæller om en seksuel oplevelse, hun og en veninde havde på en strand med et par unge drenge.
Interview
11. juli 2018

»Alle Bergmans parforhold er krig«

Ingmar Bergman var ikke bange for at tage af hovedstolen, når han i jagten på den hensynsløse sandhed om den menneskelige eksistens gravede dybt i sine personer, siger instruktøren Ole Christian Madsen, der bruger Bergman i sine egne film
I Bergmans ’Skammen’ fra 1968 spiller Liv Ullmann og Max von Sydow et par, der forsøger at undlade at tage stilling til, at Sverige er på randen af en borgerkrig. Men krigen invaderer langsomt deres ægteskab.
Interview
9. juli 2018

I ’Fanny og Alexander’ skildrer Ingmar Bergman den store sorg uden at voldføre publikum

Ingmar Bergmans kvindelige skuespillere satte en global standard for, hvor hudløst man kunne spille på film, mener Lone Scherfig, der er glad for, at hun blev uddannet instruktør i Danmark. I mange år var det næsten umuligt for svenske filminstruktører at slippe fri af mesterens store skygge
Fanny og Alexander ser til, mens deres mor skriger af sorg over farens død. Den måde, det filmes på, gør, at man som betragter ikke tager afstand fra sorgen, mener Lone Scherfig.
Interview
4. juli 2018

I ’Scener fra et ægteskab’ kratter Bergman dér, hvor såret er dybest

Den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen elsker, at Ingmar Bergman dvæler ved det indre drama i sine personer og stoler på, at de er spændende nok i sig selv. Det er en af grundene til, at hun føler, at hun får serveret noget ægte menneskeligt i en særlig scene i ’Scener fra et ægteskab’
Bergman stoler på, at dramaet findes i hans personer, hvorfor det ikke er nødvendigt at tilføre ydre drama, fortæller filminstruktør Pernille Fischer Christensen. Det er spændende nok bare at se på Liv Ullmanns Marianne, der fortæller, mens Erland Josephsons Johan lytter.

Klima

Den største udfordring i menneskets historie udfoldet, afdækket og perspektiveret hver dag

Politik

Kloge og nysgerrige analyser, nyheder og overblik fra dansk og international politik

Med alle midler

Læs og lyt til vores artikler, deltag i arrangementer og workshops, og få rabatter på vores bøger

Kritik

Få et intellektuelt blik på kunsten, på poppen, på økonomien og på verdensordenen

Dybdegående

Forstå verden mens den sker. Med klare analyser, afslørende journalistik og interviews, der tager sig tid

Prøv et abonnement

Den første måned er gratis

Interview
3. juli 2018

Ingmar Bergman bevæger sig fra optimisme til mørke i løbet af én stramt og elegant fortalt sekvens i ’Fanny og Alexander’

Personerne er på en vild rejse i en sekvens fra Ingmar Bergmans ’Fanny og Alexander’, som har inspireret den danske filminstruktør May el-Toukhy. Bergman fylder 100 år den 14. juli, og Information hylder den banebrydende svenske filmkunstner ved at bede en række markante danske filmfolk udvælge en scene eller sekvens, der har haft betydning for dem
Hovedpersonen i ’Fanny og Alexander’ er drengen Alexander, hvis velhavende familie ejer et teater i Uppsala. Han lever et lyst og lykkeligt liv fuld af historier, fester og familiesammenkomster, men da hans far pludselig dør, og moren gifter sig med byens puritanske biskop, ændrer hans liv sig radikalt.
Interview
3. juli 2018

Ingmar Bergman bevæger sig fra optimisme til mørke i løbet af én stramt og elegant fortalt sekvens i ’Fanny og Alexander’

Personerne er på en vild rejse i en sekvens fra Ingmar Bergmans ’Fanny og Alexander’, som har inspireret den danske filminstruktør May el-Toukhy. Bergman fylder 100 år den 14. juli, og Information hylder den banebrydende svenske filmkunstner ved at bede en række markante danske filmfolk udvælge en scene eller sekvens, der har haft betydning for dem
Hovedpersonen i ’Fanny og Alexander’ er drengen Alexander, hvis velhavende familie ejer et teater i Uppsala. Han lever et lyst og lykkeligt liv fuld af historier, fester og familiesammenkomster, men da hans far pludselig dør, og moren gifter sig med byens puritanske biskop, ændrer hans liv sig radikalt.
Interview
4. juli 2018

I ’Scener fra et ægteskab’ kratter Bergman dér, hvor såret er dybest

Den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen elsker, at Ingmar Bergman dvæler ved det indre drama i sine personer og stoler på, at de er spændende nok i sig selv. Det er en af grundene til, at hun føler, at hun får serveret noget ægte menneskeligt i en særlig scene i ’Scener fra et ægteskab’
Bergman stoler på, at dramaet findes i hans personer, hvorfor det ikke er nødvendigt at tilføre ydre drama, fortæller filminstruktør Pernille Fischer Christensen. Det er spændende nok bare at se på Liv Ullmanns Marianne, der fortæller, mens Erland Josephsons Johan lytter.
Interview
9. juli 2018

I ’Fanny og Alexander’ skildrer Ingmar Bergman den store sorg uden at voldføre publikum

Ingmar Bergmans kvindelige skuespillere satte en global standard for, hvor hudløst man kunne spille på film, mener Lone Scherfig, der er glad for, at hun blev uddannet instruktør i Danmark. I mange år var det næsten umuligt for svenske filminstruktører at slippe fri af mesterens store skygge
Fanny og Alexander ser til, mens deres mor skriger af sorg over farens død. Den måde, det filmes på, gør, at man som betragter ikke tager afstand fra sorgen, mener Lone Scherfig.
Interview
11. juli 2018

»Alle Bergmans parforhold er krig«

Ingmar Bergman var ikke bange for at tage af hovedstolen, når han i jagten på den hensynsløse sandhed om den menneskelige eksistens gravede dybt i sine personer, siger instruktøren Ole Christian Madsen, der bruger Bergman i sine egne film
I Bergmans ’Skammen’ fra 1968 spiller Liv Ullmann og Max von Sydow et par, der forsøger at undlade at tage stilling til, at Sverige er på randen af en borgerkrig. Men krigen invaderer langsomt deres ægteskab.
Interview
13. juli 2018

Bergmans ’Persona’ fortæller om, at den erotiske oplevelse har en kæmpe værdi i livet

Ingmar Bergman graver dybt i menneskets sjæl, siger den danske filminstruktør Christian Tafdrup, der som ung var misundelig på den svenske mester. I morgen ville Bergman være blevet 100 år, og i den anledning fortæller Tafdrup om sin favorit blandt svenskerens film, kammerspillet ’Persona’
Persona fra 1966 handler om en skuespillerinde (Liv Ullmann), der en dag får et sammenbrud og mister mælet, og den unge sygeplejerske (Bibi Andersson), som får til opgave at passe hende. Det meste af filmen foregår i et sommerhus, hvor de to kvinder taler sammen – blandt andet er der en otte minutter lang scene, hvor sygeplejersken fortæller om en seksuel oplevelse, hun og en veninde havde på en strand med et par unge drenge.
Leder
14. juli 2018

Bergmans liv endte på lærredet

Ingmar Bergman både omskrev de gamle kapitler og føjede nye kapitler til den store filmkunstneriske håndbog. Det er grunden til, at hans 100-årsdag skal fejres
Ingmar Bergman ville være fyldt 100 år lørdag den 14. juli.
Interview
14. juli 2018

»Jeg er nødt til at bruge mig selv som både træ og økse«

I dag ville den svenske filmskaber Ingmar Bergman være fyldt 100 år. Få instruktører har haft lige så stor indflydelse som han med den lange række dybt personlige og kunstnerisk kompromisløse film, han nåede at lave i løbet af karrieren. »Han var en pioner,« siger dokumentarist Jane Magnusson, der i anledning af den runde fødselsdag har lavet et portræt af Bergman ud fra et enkelt afgørende år i hans lange, meget produktive liv
I dag ville den svenske filmskaber Ingmar Bergman være fyldt 100 år. Få instruktører har haft lige så stor indflydelse som han med den lange række dybt personlige og kunstnerisk kompromisløse film, han nåede at lave i løbet af karrieren. »Han var en pioner,« siger dokumentarist Jane Magnusson, der i anledning af den runde fødselsdag har lavet et portræt af Bergman ud fra et enkelt afgørende år i hans lange, meget produktive liv
  • Interview
    4. juli 2018

    I ’Scener fra et ægteskab’ kratter Bergman dér, hvor såret er dybest

    Den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen elsker, at Ingmar Bergman dvæler ved det indre drama i sine personer og stoler på, at de er spændende nok i sig selv. Det er en af grundene til, at hun føler, at hun får serveret noget ægte menneskeligt i en særlig scene i ’Scener fra et ægteskab’
    Bergman stoler på, at dramaet findes i hans personer, hvorfor det ikke er nødvendigt at tilføre ydre drama, fortæller filminstruktør Pernille Fischer Christensen. Det er spændende nok bare at se på Liv Ullmanns Marianne, der fortæller, mens Erland Josephsons Johan lytter.
  • Interview
    13. juli 2018

    Bergmans ’Persona’ fortæller om, at den erotiske oplevelse har en kæmpe værdi i livet

    Ingmar Bergman graver dybt i menneskets sjæl, siger den danske filminstruktør Christian Tafdrup, der som ung var misundelig på den svenske mester. I morgen ville Bergman være blevet 100 år, og i den anledning fortæller Tafdrup om sin favorit blandt svenskerens film, kammerspillet ’Persona’
    Persona fra 1966 handler om en skuespillerinde (Liv Ullmann), der en dag får et sammenbrud og mister mælet, og den unge sygeplejerske (Bibi Andersson), som får til opgave at passe hende. Det meste af filmen foregår i et sommerhus, hvor de to kvinder taler sammen – blandt andet er der en otte minutter lang scene, hvor sygeplejersken fortæller om en seksuel oplevelse, hun og en veninde havde på en strand med et par unge drenge.
  • Interview
    11. juli 2018

    »Alle Bergmans parforhold er krig«

    Ingmar Bergman var ikke bange for at tage af hovedstolen, når han i jagten på den hensynsløse sandhed om den menneskelige eksistens gravede dybt i sine personer, siger instruktøren Ole Christian Madsen, der bruger Bergman i sine egne film
    I Bergmans ’Skammen’ fra 1968 spiller Liv Ullmann og Max von Sydow et par, der forsøger at undlade at tage stilling til, at Sverige er på randen af en borgerkrig. Men krigen invaderer langsomt deres ægteskab.
  • Interview
    9. juli 2018

    I ’Fanny og Alexander’ skildrer Ingmar Bergman den store sorg uden at voldføre publikum

    Ingmar Bergmans kvindelige skuespillere satte en global standard for, hvor hudløst man kunne spille på film, mener Lone Scherfig, der er glad for, at hun blev uddannet instruktør i Danmark. I mange år var det næsten umuligt for svenske filminstruktører at slippe fri af mesterens store skygge
    Fanny og Alexander ser til, mens deres mor skriger af sorg over farens død. Den måde, det filmes på, gør, at man som betragter ikke tager afstand fra sorgen, mener Lone Scherfig.