Serie

Kan kunsten æde pengene, før de æder os?

Vi optimerer vores kroppe og investerer i os selv, parforholdet og karrieren. Det finanskapitalistiske system styrer ikke alene den globale økonomi men har også invaderet vores sprog og relationer. Men kunsten går til kamp mod den økonomiske tænkning og viser os, hvor nedværdigende, paradoksal og latterlig den kan være.

I denne uges kulturtillæg spørger vi, om kunsten kan æde pengene, før de æder os? Vi giver jer interviews med teenagedrenge og intellektuelle, anmeldelser og værkeksempler over kunstens kapitalismekritik og undersøger, hvordan nogle værker kan udstille forbrugersamfundet og værditænkning.

Anmeldelse
10. november 2017

I kunsten er penge ’en straf forklædt som gave’

Kunsten er et modsprog til de regler, vi normalt spiller efter. Her er seks værker, der får kapitalisme og forbrugersamfund til at fremstå ugenerøse, nedværdigende, latterlige og som gift for menneskelige relationer
Med ’To dage, én nat’ viser Dardenne-brødrene med intim og empatisk kameraføring, hvordan effekterne af neoliberalismen ser ud for menigmand.
Feature
10. november 2017

Drengene kalder sig for hypebeasts, og deres hobby er at samle på dyrt tøj

Status, fællesskab og profit. Det er det, der driver de unge drenge, der betegnes som ’hypebeasts’. Traditionelt har tøjdesignerne henvendt sig til kvinder, men nu er teenagedrenge blevet en købestærk og ukritisk målgruppe. Dyre, sjældne mærkevarer er blevet samlerobjekter, og for mange af drengene er det prisen og ikke udseendet, der er det afgørende
I Aarhus ligger butikken Hypetrade. Hypetrade køber og videresælger bestemte mærker til de unge hypebeasts, der, når de får fri fra skole, kommer forbi for at se, om der er kommet nye, spændende varer på hylderne.
Kommentar
10. november 2017

Kunsten viser os, hvor latterlige penge egentlig er

Vi optimerer vores kroppe og investerer i os selv. Det finanskapitalistiske system styrer ikke alene den globale økonomi, men har også invaderet vores sprog og relationer. Men kunsten går til kamp mod den økonomiske tænkning
Ingen Frygt, Penge II, 2008.
10. november 2017

’Forestillingen om, at finansøkonomi er videnskab, er humbug. Og økonomerne? De er de præster, der prædiker om gæld og vækst’

Det finanskapitalistiske system styrer ikke alene den globale økonomi, men definerer også vores relationer til hinanden og besværliggør solidaritet og fællesskab. Det mener den italienske kulturteoretiker Franco ’Bifo’ Berardi, der forsker i finans. Han tror på, at kunsten er eneste mulige udvej for ’homo økonomikus’
Franco ’Bifo’ Berardi er et navn, der ikke siger de fleste noget som helst. Men for dem, der stadig tror på, at kapitalismekritik rent faktisk nytter noget, er han en guru.
Anmeldelse
10. november 2017

Selvudviklingspodcast for økonomiske analfabeter og budgetfobikere

Den amerikanske skuespiller og forfatter Gaby Dunn blotter i ’Bad With Money’ sin privatøkonomiske uduelighed i jagten på et elementært overblik over, hvordan økonomi fungerer
Anmeldelse
10. november 2017

En marxist, en kapitalist og en filmkritiker anmelder ’Den unge Karl Marx’

Marxisten synes, at der er noget elementært umarxistisk ved at lave en film om personen Karl Marx. Kapitalisten mener, at filmen er forelsket i sine hovedpersoner og deres ideologi og ikke beskæftiger sig med de katastrofale konsekvenser af Marx’ tanker. Kritikeren, derimod, synes, at det en potent og mestendels medrivende hyldest til Marx
Karl Marx (August Diehl) flankeret af sin kone, Jenny (Vicky Krieps), og vennen Friedrich Engels (Stefan Konarske) i Raoul Pecks engagerende drama, ’Den unge Karl Marx’.
Anmeldelse
10. november 2017

Kontant satireteater med gnomede embedsmænd og klistrede spindoktorer

Penge er sjældent andet end en rekvisit i teatret. Men pengesnyd er faktisk emnet i Off Off Produktions groteske satireforestilling ’Skattesagens helte’. Med ministre, DJØF’ere og ægtemænd som skurke
På med parykken, af med brillerne … Sådan skifter de tre skuespillere i ’Skattesagens helte’ hele tiden roller, mens beretningen om manipulationerne i Skatteministeriet og hos SKAT bliver til veloplagt satire hos Off Off Produktion.
  • Feature
    10. november 2017

    Drengene kalder sig for hypebeasts, og deres hobby er at samle på dyrt tøj

    Status, fællesskab og profit. Det er det, der driver de unge drenge, der betegnes som ’hypebeasts’. Traditionelt har tøjdesignerne henvendt sig til kvinder, men nu er teenagedrenge blevet en købestærk og ukritisk målgruppe. Dyre, sjældne mærkevarer er blevet samlerobjekter, og for mange af drengene er det prisen og ikke udseendet, der er det afgørende
    I Aarhus ligger butikken Hypetrade. Hypetrade køber og videresælger bestemte mærker til de unge hypebeasts, der, når de får fri fra skole, kommer forbi for at se, om der er kommet nye, spændende varer på hylderne.
  • Anmeldelse
    10. november 2017

    En marxist, en kapitalist og en filmkritiker anmelder ’Den unge Karl Marx’

    Marxisten synes, at der er noget elementært umarxistisk ved at lave en film om personen Karl Marx. Kapitalisten mener, at filmen er forelsket i sine hovedpersoner og deres ideologi og ikke beskæftiger sig med de katastrofale konsekvenser af Marx’ tanker. Kritikeren, derimod, synes, at det en potent og mestendels medrivende hyldest til Marx
    Karl Marx (August Diehl) flankeret af sin kone, Jenny (Vicky Krieps), og vennen Friedrich Engels (Stefan Konarske) i Raoul Pecks engagerende drama, ’Den unge Karl Marx’.
  • Kommentar
    10. november 2017

    Kunsten viser os, hvor latterlige penge egentlig er

    Vi optimerer vores kroppe og investerer i os selv. Det finanskapitalistiske system styrer ikke alene den globale økonomi, men har også invaderet vores sprog og relationer. Men kunsten går til kamp mod den økonomiske tænkning
    Ingen Frygt, Penge II, 2008.