Serie

Hvad vil Kina i verden?

Kinas globale og økonomiske ambitioner kan bedst beskrives gennem klodens største udenrigs- og handelspolitiske tiltag: Silkevejen. Det storstilede projekt er centralt placeret under præsident Xi Jinping og er Kinas forsøg på at skabe en ny verdensorden i sit eget billede. I denne serie undersøger Information Silkevejsprojektet, hvordan Silkevejen påvirker Europas forhold til Kina og hvordan det opleves i de lande, hvor projektet allerede er en realitet.

Artikler
Baggrund
25. august 2020

Afrika spejder forgæves efter andre veje end Silkevejen

Kina har integreret Afrika i sit gigantiske silkevejsprojekt og låner flere penge ud til kontinentet end Verdensbanken, IMF og de fleste vestlige lande tilsammen. Investeringerne er tiltrængte, men frustrationer over gæld, korruption og manglen på et alternativ tager til
Første del af en kinesisk finansieret jernbaneforbindelse mellem Mombasa og Nairobi blev indviet med pomp og pragt. Men nu har Kina lukket pengekassen i, og jernbanen slutter brat 120 km fra Nairobi.
Baggrund
14. august 2020

Pakistan er Kinas største satsning langs Silkevejen

En økonomisk korridor mellem Kina og Pakistan tager form i disse år. Intet andet land langs Silkevejen modtager flere kinesiske lån og investeringer, men militante separatister, ufremkommelige bjerge og en tårnhøj pakistansk gæld truer med at afspore mange af projekterne
Grænselandet mellem Pakistan og Kina består af en af verdens højeste bjergkæder, så projektet med at transportere olie hele vejen fra Gwadar i Pakistan, og op over det 4.700 meter høje bjergpas og ind i Kina bliver både dyrt og vanskeligt.
Nyhed
5. august 2020

Kina vil bruge den nye silkevej som en økonomisk klemme på Europa

Kinas silkevejsprojekt handler ikke kun om at bygge infrastruktur. Det handler også om at accelerere en udvikling, hvor EU’s sammenhængskraft svækkes. Og flere medlemslande er allerede villige til at se stort på demokratiske værdier for at opnå kinesiske investeringer
Beijing-støtter demonstrerer i Hongkong.
Nyhed
31. juli 2020

Fremtiden for klimaet kan blive afgjort på Kinas silkevej

Selv om Kina fører globalt inden for grøn miljøteknologi, er det alligevel den gamle, forurenende udviklingsmodel, som landet eksporterer til lande på Silkevejen. Kina anklages for at fastlåse lande i klimaskadelig energiproduktion – og det i så alvorlig en grad, at det truer internationale klimamål
Kinas nye silkevejsprojekt er gigantisk. Kina har indgået samarbejdsaftaler med omkring 130 lande og investeret mere end 600 milliarder kroner i tusindvis af projekter. Som her i Colombo på Sri Lanka, hvor Kina bygger et helt nyt og enormt havneområde som led i en plan, hvor man med investeringer, infrastruktur og ’baser’ til lands og til vands hele vejen fra Kina til Europa sikrer sig kontrollen over trafikken.
Baggrund
27. juli 2020

Kina er utilfreds med verdensordenen og vil skabe en ny i sit eget billede

Kina er utilfreds med den eksisterende verdensorden og vil skabe en ny i sit eget billede, men hvordan ser kommunistpartiets globale fremtidsvision ud? Svaret findes langs Silkevejen, partiets internationale prestigeprojekt, der skal trække hovedparten af verdens lande tættere på Kina, vurderer den franske sinolog og sikkerhedsekspert Nadège Rolland
Kinas kommunistparti ønsker at ændre eller omforme de institutioner, normer og værdier i den eksisterende orden, som landet finder uforenelige med dets eget system og overlevelse på sigt. Det kan kun lade sig gøre, hvis en tilstrækkelig stor andel af klodens nationer indordner sig. Derfor er Silkevejen først og fremmest rettet mod udviklingslandene.
Baggrund
27. juli 2020

Forstå Kinas nye projekt Silkevejen: Vi giver et overblik

Hvem udstikker politikken, og hvor kommer pengene fra? Få overblikket over de vigtigste aktører i Kinas stort anlagte og svært definerbare Silkevej
Hvem udstikker politikken, og hvor kommer pengene fra? Få overblikket over de vigtigste aktører i Kinas stort anlagte og svært definerbare Silkevej

Klima

Den største udfordring i menneskets historie udfoldet, afdækket og perspektiveret hver dag

Politik

Kloge og nysgerrige analyser, nyheder og overblik fra dansk og international politik

Med alle midler

Læs og lyt til vores artikler, deltag i arrangementer og workshops, og få rabatter på vores bøger

Kritik

Få et intellektuelt blik på kunsten, på poppen, på økonomien og på verdensordenen

Dybdegående

Forstå verden mens den sker. Med klare analyser, afslørende journalistik og interviews, der tager sig tid

Prøv et abonnement

Den første måned er gratis

Baggrund
27. juli 2020

Kina er utilfreds med verdensordenen og vil skabe en ny i sit eget billede

Kina er utilfreds med den eksisterende verdensorden og vil skabe en ny i sit eget billede, men hvordan ser kommunistpartiets globale fremtidsvision ud? Svaret findes langs Silkevejen, partiets internationale prestigeprojekt, der skal trække hovedparten af verdens lande tættere på Kina, vurderer den franske sinolog og sikkerhedsekspert Nadège Rolland
Kinas kommunistparti ønsker at ændre eller omforme de institutioner, normer og værdier i den eksisterende orden, som landet finder uforenelige med dets eget system og overlevelse på sigt. Det kan kun lade sig gøre, hvis en tilstrækkelig stor andel af klodens nationer indordner sig. Derfor er Silkevejen først og fremmest rettet mod udviklingslandene.
Baggrund
27. juli 2020

Forstå Kinas nye projekt Silkevejen: Vi giver et overblik

Hvem udstikker politikken, og hvor kommer pengene fra? Få overblikket over de vigtigste aktører i Kinas stort anlagte og svært definerbare Silkevej
Hvem udstikker politikken, og hvor kommer pengene fra? Få overblikket over de vigtigste aktører i Kinas stort anlagte og svært definerbare Silkevej
Nyhed
31. juli 2020

Fremtiden for klimaet kan blive afgjort på Kinas silkevej

Selv om Kina fører globalt inden for grøn miljøteknologi, er det alligevel den gamle, forurenende udviklingsmodel, som landet eksporterer til lande på Silkevejen. Kina anklages for at fastlåse lande i klimaskadelig energiproduktion – og det i så alvorlig en grad, at det truer internationale klimamål
Kinas nye silkevejsprojekt er gigantisk. Kina har indgået samarbejdsaftaler med omkring 130 lande og investeret mere end 600 milliarder kroner i tusindvis af projekter. Som her i Colombo på Sri Lanka, hvor Kina bygger et helt nyt og enormt havneområde som led i en plan, hvor man med investeringer, infrastruktur og ’baser’ til lands og til vands hele vejen fra Kina til Europa sikrer sig kontrollen over trafikken.
Nyhed
5. august 2020

Kina vil bruge den nye silkevej som en økonomisk klemme på Europa

Kinas silkevejsprojekt handler ikke kun om at bygge infrastruktur. Det handler også om at accelerere en udvikling, hvor EU’s sammenhængskraft svækkes. Og flere medlemslande er allerede villige til at se stort på demokratiske værdier for at opnå kinesiske investeringer
Beijing-støtter demonstrerer i Hongkong.
Baggrund
14. august 2020

Pakistan er Kinas største satsning langs Silkevejen

En økonomisk korridor mellem Kina og Pakistan tager form i disse år. Intet andet land langs Silkevejen modtager flere kinesiske lån og investeringer, men militante separatister, ufremkommelige bjerge og en tårnhøj pakistansk gæld truer med at afspore mange af projekterne
Grænselandet mellem Pakistan og Kina består af en af verdens højeste bjergkæder, så projektet med at transportere olie hele vejen fra Gwadar i Pakistan, og op over det 4.700 meter høje bjergpas og ind i Kina bliver både dyrt og vanskeligt.
Baggrund
25. august 2020

Afrika spejder forgæves efter andre veje end Silkevejen

Kina har integreret Afrika i sit gigantiske silkevejsprojekt og låner flere penge ud til kontinentet end Verdensbanken, IMF og de fleste vestlige lande tilsammen. Investeringerne er tiltrængte, men frustrationer over gæld, korruption og manglen på et alternativ tager til
Første del af en kinesisk finansieret jernbaneforbindelse mellem Mombasa og Nairobi blev indviet med pomp og pragt. Men nu har Kina lukket pengekassen i, og jernbanen slutter brat 120 km fra Nairobi.
  • Nyhed
    5. august 2020

    Kina vil bruge den nye silkevej som en økonomisk klemme på Europa

    Kinas silkevejsprojekt handler ikke kun om at bygge infrastruktur. Det handler også om at accelerere en udvikling, hvor EU’s sammenhængskraft svækkes. Og flere medlemslande er allerede villige til at se stort på demokratiske værdier for at opnå kinesiske investeringer
    Beijing-støtter demonstrerer i Hongkong.
  • Baggrund
    27. juli 2020

    Forstå Kinas nye projekt Silkevejen: Vi giver et overblik

    Hvem udstikker politikken, og hvor kommer pengene fra? Få overblikket over de vigtigste aktører i Kinas stort anlagte og svært definerbare Silkevej
    Hvem udstikker politikken, og hvor kommer pengene fra? Få overblikket over de vigtigste aktører i Kinas stort anlagte og svært definerbare Silkevej
  • Baggrund
    27. juli 2020

    Kina er utilfreds med verdensordenen og vil skabe en ny i sit eget billede

    Kina er utilfreds med den eksisterende verdensorden og vil skabe en ny i sit eget billede, men hvordan ser kommunistpartiets globale fremtidsvision ud? Svaret findes langs Silkevejen, partiets internationale prestigeprojekt, der skal trække hovedparten af verdens lande tættere på Kina, vurderer den franske sinolog og sikkerhedsekspert Nadège Rolland
    Kinas kommunistparti ønsker at ændre eller omforme de institutioner, normer og værdier i den eksisterende orden, som landet finder uforenelige med dets eget system og overlevelse på sigt. Det kan kun lade sig gøre, hvis en tilstrækkelig stor andel af klodens nationer indordner sig. Derfor er Silkevejen først og fremmest rettet mod udviklingslandene.
  • Nyhed
    31. juli 2020

    Fremtiden for klimaet kan blive afgjort på Kinas silkevej

    Selv om Kina fører globalt inden for grøn miljøteknologi, er det alligevel den gamle, forurenende udviklingsmodel, som landet eksporterer til lande på Silkevejen. Kina anklages for at fastlåse lande i klimaskadelig energiproduktion – og det i så alvorlig en grad, at det truer internationale klimamål
    Kinas nye silkevejsprojekt er gigantisk. Kina har indgået samarbejdsaftaler med omkring 130 lande og investeret mere end 600 milliarder kroner i tusindvis af projekter. Som her i Colombo på Sri Lanka, hvor Kina bygger et helt nyt og enormt havneområde som led i en plan, hvor man med investeringer, infrastruktur og ’baser’ til lands og til vands hele vejen fra Kina til Europa sikrer sig kontrollen over trafikken.
  • Baggrund
    14. august 2020

    Pakistan er Kinas største satsning langs Silkevejen

    En økonomisk korridor mellem Kina og Pakistan tager form i disse år. Intet andet land langs Silkevejen modtager flere kinesiske lån og investeringer, men militante separatister, ufremkommelige bjerge og en tårnhøj pakistansk gæld truer med at afspore mange af projekterne
    Grænselandet mellem Pakistan og Kina består af en af verdens højeste bjergkæder, så projektet med at transportere olie hele vejen fra Gwadar i Pakistan, og op over det 4.700 meter høje bjergpas og ind i Kina bliver både dyrt og vanskeligt.
  • Baggrund
    25. august 2020

    Afrika spejder forgæves efter andre veje end Silkevejen

    Kina har integreret Afrika i sit gigantiske silkevejsprojekt og låner flere penge ud til kontinentet end Verdensbanken, IMF og de fleste vestlige lande tilsammen. Investeringerne er tiltrængte, men frustrationer over gæld, korruption og manglen på et alternativ tager til
    Første del af en kinesisk finansieret jernbaneforbindelse mellem Mombasa og Nairobi blev indviet med pomp og pragt. Men nu har Kina lukket pengekassen i, og jernbanen slutter brat 120 km fra Nairobi.