Serie

Kulturen og pengene

28. juli 2008

Erhvervsstøtte med nye øjne

Tiden er inde til at man gør op med den meget konforme opfattelse af kulturøkonomi og tvivlen om hvorvidt kulturlivet og erhvervslivet kan gå i spænd med respekt for hinanden og til gensidig gavn
Den danske filmbranche kan ikke eksistere uden en velfungerende støtteordning til både produktion og distribution. Ikke fordi vi i Danmark er dårligere til at skabe kvalitetsfilm, men simpelthen fordi vi er et mikroskopisk sprogområde.
26. juli 2008

Kunst som fælles anliggende

At erhvervslivet og de politiske og bureaukratiske eliter i disse år går og bekræfter hinanden i, at der ikke er noget alternativ til en stadig fremadskridende markedsgørelse af samfundet, betyder ikke, at vi her har at gøre med en ophøjet sandhed. Der er tale om en ideologisk konjunktur
Gæster til en fernisering på Charlottenborg. Skatteydermidler stilles til rådighed for kunsten i anerkendelse af dens potentiale til at katalysere og styrke den offentlige samtale om moderne menneskers fælles anliggender.
23. juli 2008

Kulturinstitutionernes alliancer

Pengene bestemmer, når der skal laves kunst og kultur. Det gør desværre, at 'øje-bæer' bliver placeret i det offentlige rum til evig arv og eje
En af de sidste årtiers mest imposante mæcengaver i Danmark er Operaen i København. Her er et helt relevant spørgsmål: Hvem var det lige, der bestemte, at Operaens glasfacade skulle forsynes med en motorgrill? Det var manden på pengekassen, mæcenen, der ville have sat en frontgrill på Operaen.
22. juli 2008

Kultur og erhverv skal nurses

Private penge er ofte lig med en kommercialisering af kunsten. Men det kan omvendt også ofte betyde, at et givet værk eller projekt kommer bredere ud til offentligheden
Den private fond Realea har finansieret store kulturelle restaureringsprojekter som f.eks. herregården Nørre Vosborg i Vestjylland.
21. juli 2008

Hvorfor skal staten have monopol på oplevelser?

Kan man mikse moderne værker med de ældste klassikere i en sponsoreret nyophængning på et museum? Kan kulturlivet tage imod private penge uden at miste integritet og selvstændighed? Og hvem skal egentlig bestemme, hvad der er god latin på kulturens område?
Samarbejder som det museumsdirektør Karsten Orth (tv) og Nordea Danmark-fondens direktør Torben Klein har indgået, er til fordel for dansk kulturliv, mener Brian Mikkelsen.