Serie

I kunstnernes fodspor

Der er meget, kunstelskere ikke har adgang til for tiden. Men ture kan man gå. Også til de særlige steder, som kunstmalere har skildret. Hvad ser vi der nu? Hvad så kunstnerne i stedet dengang? Hvordan ser vi deres malerier i dag?

Kunstkritik
26. februar 2021

Trine Søndergaard indfangede 90’ernes Vesterbro, dengang de heroinafhængige ludere trak på Skelbækgade

I Trine Søndergaards fotoserie ’Now That You’re Mine’ fra 1990’ernes Vesterbro skildres det hårde liv på gaden med en særlig intimitet og råhed. Vesterbro er stadig hjemsted for handel med kvindekroppe, i dag er den bare mindre synlig og udtryk for en langt mere spekulativ kapitalisme
I Trine Søndergaards fotoserie ’Now That You’re Mine’ fra 1990’ernes Vesterbro skildres det hårde liv på gaden med en særlig intimitet og råhed. Vesterbro er stadig hjemsted for handel med kvindekroppe, i dag er den bare mindre synlig og udtryk for en langt mere spekulativ kapitalisme
I kunstnernes fodspor
23. februar 2021

Måske er der ikke langt fra Udvandrere på Larsens Plads til alle dem, der migrerer i dag

Edvard Petersen skildrede i 1890 tumulten, når danskerne strømmede ombord på skibene mod håbets Amerika. Ida Marie Hede går en tur på en pandemi-affolket Larsens Plads og prøver at forestille sig tiden, da Danmark var et udvandringsland
Edvard Petersen: ’Udvandrere på Larsens Plads’, 1890.
I kunstnernes fodspor
12. februar 2021

Det store drama i det helt upåfaldende billede

Ulrik Møllers oliemaleri ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ ligner en fotorealistisk gengivelse af en upåfaldende dansk landsby. Det er den også og samtidig slet ikke. Informations kunstkritikere besøger dansk natur, som vi kender den fra kunsten – og ser den an i virkeligheden
Ulrik Møllers ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ fra 2017 måler 190 x 240 cm og tilhører kunstneren, men kan opleves på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring fra nu og til den 6. juni og derefter på Faaborg Museum fra den 17. juni til den 19.september.
Essay
5. februar 2021

I ’Prinsens Have’ er naturen et kunstværk: Træerne har kræftknuder, og bjørnekloen er en skulptur

Den danske kunstner Emil Westman Hertz forestillede sig i ’Prinsens have’ et helt anderledes forhold mellem menneske og natur. Vi kan ikke besøge værket, men låner i stedet kunstnerens blik og går en tur i virkelighedens prinsehave, hvor det pludselig vrimler med fallosser, sygelige gevækster – og elefanter
Den danske kunstner Emil Westman Hertz forestillede sig i ’Prinsens have’ et helt anderledes forhold mellem menneske og natur. Vi kan ikke besøge værket, men låner i stedet kunstnerens blik og går en tur i virkelighedens prinsehave, hvor det pludselig vrimler med fallosser, sygelige gevækster – og elefanter
Anmeldelse
29. januar 2021

Gåsetårnet i Vordingborg giver stadig gåsehud, ligesom det gør det i Lundbyes maleri fra 1842

Hvad var det, guldaldermalerne så i Vordingborg i midten af 1800-tallet? Og hvad ser vi i dag, når vi går i malernes fodspor? Vores kunstkritiker konstaterer, at gåsetårnet indgyder samme form for ærefygt og ydmyghed på denne kolde gråvejrsdag, som det har gjort dengang. Hun må hen og røre
Johan Thomas Lundbye: ’Gåsetårnet i Vordingborg’, 1842
Essay
22. januar 2021

Købkes Sortedamssø er ikke kun, som den ser ud, og det er meget rart

Et af de kendteste danske landskabsmalerier forestiller Sortedamssøen med lyseblå himmel og rosa vand. Men måske er der andet end romantisk længsel at finde på en af Københavns fineste adresser? I en ny serie besøger Informations kunstkritikere dansk natur, som vi kender den fra kunsten – og ser den an i virkeligheden
Christen Købke: ’Udsigt over dosseringen fra Sortedamssøen mod Nørrebro’, 1838.