Serie

Luftfart uden jordforbindelse

Vi flyver mere og mere, længere og længere. Luftfarten er en af de sektorer, hvis klimabelastning vokser hastigst i kraft af den markante vækst i rejseaktiviteten. Det er også en af de sektorer, hvor det er aller vanskeligst omstille til klimavenlig teknologi. I en ny serie ser vi på udviklingen, de tekniske muligheder, konflikterne – og det med samvittigheden og de personlige valg.

Luftfart uden jordforbindelse

Mens vi drømmer om klimavenlige fly: Bliv på jorden – og 6 gode råd hvis du alligevel skal flyve

Der er ingen enkle svar på, hvordan man som rejsende forholder sig til flyvningens klimaudfordring. Det mest enkle svar er: Lad være

Det har sin pris at flyve. Men vil nogen betale den?

Det tager i bedste fald årtier at gøre flyvningen klimavenlig. Mens vi venter, må vi flyve mindre, siger klimaforskere. Afgifter kunne være et redskab, men luftfartsindustrien stritter imod

Luftfarten vil købe fribillet til stigende CO2-udledninger

En ny global kompensationsordning skal muliggøre fortsat vækst i flytrafikken mod, at andre betales for at skære så meget desto mere ned for CO2-udledningerne

Luftfartsindustrien har højtflyvende klimaplaner – bare ikke højtflyvende nok

SAS går i spidsen med offensiv klimastrategi omfattende indkøb af nye fly og biobrændstof. Men intet tyder på, at branchens teknologiske løsninger kan bringe luftfarten på kurs mod Parisaftalens klimamål
Ny serie

Flere, billigere flyrejser er skidt for klimaet. Og det bliver åbenbart kun værre

Den stærke vækst i global flytrafik er på kollisionskurs med alt, hvad vi ved om behovet for hurtigt at bremse udledningerne af drivhusgasser

Svensk Instagram-profil hænger flyrejseglade bloggere ud

En anonym svensk Instagram-profil udstiller betydningsfulde bloggeres massive forbrug af flyrejser og skaber debat i Sverige. Bloggerne vil have deres titusindvis af følgere til at reflektere over deres flyrejsevaner, fortæller de. Men virker udskamning?

Nu er flyrejsens klimaeffekt til at få øje på – Beregn din CO2-udledning

Svenske forskere har introduceret et nyt interaktivt CO2-beregningsværktøj for luftfart verden rundt

Mest læste

  1. Svenske forskere har introduceret et nyt interaktivt CO2-beregningsværktøj for luftfart verden rundt
  2. Der er ingen enkle svar på, hvordan man som rejsende forholder sig til flyvningens klimaudfordring. Det mest enkle svar er: Lad være
  3. Det tager i bedste fald årtier at gøre flyvningen klimavenlig. Mens vi venter, må vi flyve mindre, siger klimaforskere. Afgifter kunne være et redskab, men luftfartsindustrien stritter imod
  4. Den stærke vækst i global flytrafik er på kollisionskurs med alt, hvad vi ved om behovet for hurtigt at bremse udledningerne af drivhusgasser
  5. SAS går i spidsen med offensiv klimastrategi omfattende indkøb af nye fly og biobrændstof. Men intet tyder på, at branchens teknologiske løsninger kan bringe luftfarten på kurs mod Parisaftalens klimamål
  6. En anonym svensk Instagram-profil udstiller betydningsfulde bloggeres massive forbrug af flyrejser og skaber debat i Sverige. Bloggerne vil have deres titusindvis af følgere til at reflektere over deres flyrejsevaner, fortæller de. Men virker udskamning?
  7. En ny global kompensationsordning skal muliggøre fortsat vækst i flytrafikken mod, at andre betales for at skære så meget desto mere ned for CO2-udledningerne