Serie

Magtudredningen

Interview
8. august 2015

’Jeg har smidt skyklapperne’

Videnskabsjournalisten Lone Frank plejer at tale om ’mere viden’ og ’mere kontrol’, men hun er blevet ramt af det, der har allermest magt over tilværelsen: Tilfældet. En tilfældig mutation tog livet af hendes kæreste, og nu taler hun om at anerkende tilfældighedernes magt. Gør vi det, er vi bedre rustet, når de slår os omkuld
Jeg tror stadig på, at vi til en vis grad selv kan forme vores liv, men jeg har erkendt, at tilfældighederne bestemmer og på et øjeblik kan udviske det hele, siger Lone Frank.
Nyhed
11. juli 2015

’Magt og tillid går hånd i hånd’

Som folkeskolelærer udøver Kirsti Pedersen magt mange gange i løbet af en dag, hvilket sker med øje for en demokratisk dannelse og for forholdet mellem individ og fællesskab. For skolelæreren hænger tillid og magt uløseligt sammen
Samfundsfagslæreren Kirsti Pedersen prøvede på et tidspunkt i sin undervisning at spørge eleverne, hvad de ville gøre, hvis hun en dag ikke dukkede op, men ansvaret for undervisningen i stedet var overladt til dem selv. Eleverne svarede, at de ikke ville kunne håndtere et sådan ansvar.
  • Interview
    8. august 2015

    ’Jeg har smidt skyklapperne’

    Videnskabsjournalisten Lone Frank plejer at tale om ’mere viden’ og ’mere kontrol’, men hun er blevet ramt af det, der har allermest magt over tilværelsen: Tilfældet. En tilfældig mutation tog livet af hendes kæreste, og nu taler hun om at anerkende tilfældighedernes magt. Gør vi det, er vi bedre rustet, når de slår os omkuld
    Jeg tror stadig på, at vi til en vis grad selv kan forme vores liv, men jeg har erkendt, at tilfældighederne bestemmer og på et øjeblik kan udviske det hele, siger Lone Frank.
  • Nyhed
    11. juli 2015

    ’Magt og tillid går hånd i hånd’

    Som folkeskolelærer udøver Kirsti Pedersen magt mange gange i løbet af en dag, hvilket sker med øje for en demokratisk dannelse og for forholdet mellem individ og fællesskab. For skolelæreren hænger tillid og magt uløseligt sammen
    Samfundsfagslæreren Kirsti Pedersen prøvede på et tidspunkt i sin undervisning at spørge eleverne, hvad de ville gøre, hvis hun en dag ikke dukkede op, men ansvaret for undervisningen i stedet var overladt til dem selv. Eleverne svarede, at de ikke ville kunne håndtere et sådan ansvar.