Serie

Ministervælde

Al magt til regeringstoppen

Regeringsmagten er i dag centreret omkring en lille håndfuld ministre i regeringens økonomiudvalg og koordinationsudvalg. De øvrige ministre har siden 80’erne mistet betydelig indflydelse på deres egne ressortområder og er i dag reduceret til facilitatorer for regeringstoppens beslutninger

Organisationer presses ud af lovgivningsarbejdet

Lovforslag bliver i dag i vidt omfang lavet uden at de berørte organisationer inddrages. Regeringens indgreb i lægekonflikten er det seneste eksempel på, at organisationernes indflydelse på lovgivningsprocessen er blevet reduceret betydeligt. Kontrollen er i stedet centraliseret omkring ministrene

Anklage: Bødskov stækker folketinget

Justitsminister Morten Bødskov (S) begrænser ifølge medlemmer af Folketingets Retsudvalg og Integrationsudvalg mere end nogen anden minister udvalgenes adgang til ministeriets arbejde. Bødskov afviser i nogle tilfælde at svare på udvalgenes spørgsmål uden at belyse grundlaget for det

Ministerier umuliggør ordentlige høringssvar

Ministerierne sender lovforslag og bekendtgørelser i høring med så kort varsel, at de berørte organisationer ikke kan nå at aflevere et kvalificeret høringssvar. Folketinget anbefaler høringsfrister på mindst fire uger, men mange lovforslag og bekendtgørelser bliver sendt i høring med frister på under en enkelt uge

Spørgsmål til ministre koster millioner

Regeringens ministerier bruger op til 21.000 kroner pr. spørgsmål fra et folketingsudvalg. Ikke desto mindre er der gået inflation i udvalgsspørgsmål, og folketingsmedlemmer bruger spørgsmålene til politisk konkurrence frem for parlamentarisk kontrol med regeringen

Folketinget mister kontrol med regeringen og embedsmænd

Otte ministre svarer for sent på over en fjerdedel af folketingsudvalgenes spørgsmål. Det til trods for, at regeringsgrundlaget lægger op til bedre regeringsførelse og rettidige svar på Folketingets spørgsmål. Folketingets parlamentariske kontrol er svækket, vurderer eksperter