Serie

Nydanske debattører

I årtier har man efterlyst flere nydanske meningsdannere. Men de senere år er en række unge med anden etnisk baggrund blevet en fast del af den offentlige debat.

I denne serie interviewer Information dem om, hvem de er, og hvorfor de blander sig.

’Det er vigtigt, at nogen også taler det brune proletariats sag’

For mange nydanske debattører glemmer den underklasse, de engang var en del af, men som stadig har behov for en stemme i debatten. Det siger Saer El-Jaichi, der kalder sig selv en intellektuel og kritisk borger snarere end muslimsk debattør

’Folk vil gerne have entydige svar på alt. Men det findes jo ikke’

Læge og samfundsdebattør Haifaa Awad advarer mod en tendens til at forsimple tidens sværeste politiske spørgsmål. Der findes ingen nemme svar, siger hun. Der findes kun nuancer

Venstrefløjen svigter kvinderne og de moderne muslimer, når den ikke kritiserer islam

Når venstrefløjen ikke kritiserer islam, svigter den både sine religionskritiske rødder og de moderne muslimer, mener den dansk-iranske debattør Jaleh Tavakoli. Hun ser debatten om overgrebene i Køln som det seneste eksempel på venstrefløjens berøringsangst. Selv lægger hun ikke fingre imellem i sin kritik

’Ideen om den kollektive muslim er et perverst fantasiobjekt’

Det giver ingen mening at tale om muslimer som én samlet gruppe, mener den dansk-iranske debattør Poya Pakzad – de interne forskelle er alt for store. Det gælder også for gruppen af såkaldt nydanske debattører

’Jeg er perkerudgaven af Amalie Skram’

Da Geeti Amiri blev anbragt på krisecenter som 17-årig, var det ikke bare et opgør med den vold, hendes storebror udsatte hende for. Det var også et opgør med ’det rådne kvindesyn’, som, hun mener, hersker i mange minoritetsmiljøer. Og netop den kamp har gjort hende til en etableret debattør i den offentlige debat

Mest læste

  1. Da Geeti Amiri blev anbragt på krisecenter som 17-årig, var det ikke bare et opgør med den vold, hendes storebror udsatte hende for. Det var også et opgør med ’det rådne kvindesyn’, som, hun mener, hersker i mange minoritetsmiljøer. Og netop den kamp har gjort hende til en etableret debattør i den offentlige debat
  2. Når venstrefløjen ikke kritiserer islam, svigter den både sine religionskritiske rødder og de moderne muslimer, mener den dansk-iranske debattør Jaleh Tavakoli. Hun ser debatten om overgrebene i Køln som det seneste eksempel på venstrefløjens berøringsangst. Selv lægger hun ikke fingre imellem i sin kritik
  3. Det giver ingen mening at tale om muslimer som én samlet gruppe, mener den dansk-iranske debattør Poya Pakzad – de interne forskelle er alt for store. Det gælder også for gruppen af såkaldt nydanske debattører
  4. For mange nydanske debattører glemmer den underklasse, de engang var en del af, men som stadig har behov for en stemme i debatten. Det siger Saer El-Jaichi, der kalder sig selv en intellektuel og kritisk borger snarere end muslimsk debattør