Serie

De politiske partier

I sommerens løb vil partiernes ændringer og aktuelle situation blive præsenteret i en artikelserie, skrevet af professor Tim Knudsen ved Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet.

Glade dage i Suicidallisten

Enhedslisten er et arbejderparti uden arbejdere. Partidemokratiet har ofte udstillet de interne uenigheder, og det har sammen med bl.a. rotationsprincippet lagt en dæmper på vælgertilslutningen. Men partiet har taget små skridt mod en modernisering

Professionaliseret socialisme

SF har gjort op med traditionalisterne og introduceret professionaliseret strategiudvikling, vælgeranalyser, teambuilding, medietræning og et reformprogram uden ordet 'socialisme' for at fremstå regeringsegnet

Venstres vej til nedtur

Venstre har plagieret sig til sin store succes. Slogans, fokus på midten og brug af fokusgrupper var alt sammen genbrug fra Tony Blair

Markedspartiet forklædt som folkets parti

Dansk Folkeparti har en topledelse, der består af fire personer, som har skarpt definerede roller. Partiet styres strammere end noget andet parti, og eksklusion sker uden pardon. Medierne bruges meget bevidst til kampagner bygget på følelser fremfor fakta. Dansk Folkeparti er mester i at give de uartikulerede og tryghedssøgende en stemme

Partierne er blevet markedspartier

Politik er ikke længere et livskald, men en måde at gøre karriere på, og de politiske partier er blevet små professionelle virksomheder, der agerer på et marked

Mest læste

  1. Politik er ikke længere et livskald, men en måde at gøre karriere på, og de politiske partier er blevet små professionelle virksomheder, der agerer på et marked
  2. Dansk Folkeparti har en topledelse, der består af fire personer, som har skarpt definerede roller. Partiet styres strammere end noget andet parti, og eksklusion sker uden pardon. Medierne bruges meget bevidst til kampagner bygget på følelser fremfor fakta. Dansk Folkeparti er mester i at give de uartikulerede og tryghedssøgende en stemme
  3. Venstre har plagieret sig til sin store succes. Slogans, fokus på midten og brug af fokusgrupper var alt sammen genbrug fra Tony Blair