Serie

Quentin Tarantinos forførende verden

Han er en af de seneste 25 års mest originale filminstruktører, som har skabt et nyt filmsprog, hvor han filtrerer, bearbejder, dekonstruerer og genskaber de genrer og den filmhistorie, som han selv er vokset op med og formet af. Vi forsøger at indkredse, hvad det er, der gør Tarantino og hans film så specielle.

Artikler
Anmeldelse
16. august 2019

Rune Lykkeberg: ’Once Upon a Time … in Hollywood’ skaber nye verdener ud af det, vi troede, vi kendte

Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
Baggrund
15. august 2019

Præmissen for ’The Hateful Eight’ er ren Agatha Christie – men slutningen er ren Tarantino

Dusørjægeren major Warren bruger ligesom Hercule Poirot sine små grå til at løse et mysterium i Quentin Tarantinos westernkammerspil ’The Hateful Eight’
Major Marquis Warren (Samuel L. Jackson) er i ’The Hateful Eight’ sneet inde i en hytte sammen med syv andre. Som en art Poirot dissekerer Warren de enkelte personer og deres involvering i det mystiske, der er foregået op til, at de er havnet i hytten.
Baggrund
14. august 2019

’Django Unchained’ er en besk kritik af vores afslappede forhold til den vold, der gør ondt

Quentin Tarantinos syvende film, ’Django Unchained’, er den ultimative hævnfantasi om en sort slave, der får skovlen under de hvide herremænd
Quentin Tarantinos syvende film, ’Django Unchained’, er den ultimative hævnfantasi om en sort slave, der får skovlen under de hvide herremænd
Baggrund
13. august 2019

’Inglourious Basterds’ er en jødisk hævnfantasi, hvor filmkunsten redder verden

Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
Baggrund
12. august 2019

’Death Proof’ er Tarantinos mest underkendte film – og det er lidt synd

Quentin Tarantinos forsøg på at lave en vaskeægte ’grindhouse’-film, ’Death Proof’, fangede hverken publikum eller kritikerne, men det er nu stadig en veloplagt og underholdende film, der kan ses som en slags forstudie til hans nye værk, ’Once Upon a Time … in Hollywood’
Alle biljagter og actionscener i ’Death Proof’, hvor Kurt Russell spiller Stuntman Mike, er lavet med rigtige biler og mennesker – ikke noget snyd der.
Analyse
10. august 2019

Kill Bill er heltindens kritik af vores forestillinger om kvinden

Tarantinos helte og skurke, ikke mindst de ultracool, ordknappe og hypervoldelige heltinder, bebor ikke denne verden, men en filmverden. Og i den virtuose actionhævnkomedie ’Kill Bill Vol. I + II’ spiller Uma Thurman exploitation-genrens drøm, men hun giver også fem fuckfingre til mentor Bills fiktion om hende
Uma Thurmans Beatrix er meget mere Dræber i ’Kill Bill Vol. I+II’ end hun er nogens varme hustru. Men først og fremmest, må vi forstå, er hun Moder. Eller hvad?

Klima

Den største udfordring i menneskets historie udfoldet, afdækket og perspektiveret hver dag

Politik

Kloge og nysgerrige analyser, nyheder og overblik fra dansk og international politik

Med alle midler

Læs og lyt til vores artikler, deltag i arrangementer og workshops, og få rabatter på vores bøger

Kritik

Få et intellektuelt blik på kunsten, på poppen, på økonomien og på verdensordenen

Dybdegående

Forstå verden mens den sker. Med klare analyser, afslørende journalistik og interviews, der tager sig tid

Prøv et abonnement

Den første måned er gratis

Analyse
6. august 2019

Jackie Brown er en af de mest facetterede og spændende kvindefigurer i Tarantinos univers

Quentin Tarantinos tredje film, ’Jackie Brown’, er et modent portræt af en midaldrende kvinde, der forsøger at skabe sig et bedre liv – og en velformet, musikalsk hyldest til 1970’ernes kulørte blaxploitationfilm
Pam Grier var i 1970’erne en af blaxploitationtidens største stjerner. I Tarantinos tredje film ’Jackie Brown’ spiller hun en stewardesse, der supplerer sin usle indkomst med pengesmugleri
Essay
5. august 2019

’Pulp Fiction’ rev kronologien itu og skabte noget nyt og euforisk

Under alle de stilistisk superlabre, sygt funky og auteur-deliriske greb er der en traditionel morale i Tarantinos anden film, ’Pulp Fiction’. Men den fortælles med så utraditionel en fortællestruktur, at man bliver helt ved siden af sig selv af filmisk fornøjelse
Hitman-kollegerne Vincent Vega (John Travolta) og Jules Winnfield (Samuel L. Jackson) er nogle af hovedkarakterne i ’Pulp Fiction’ (1994). De small talker om hashbarer i Amsterdam, burgerkultur i Europa, tv-piloter og fodmassage versus kusseslikning, og dermed bliver de en del af Tarentinos chok-bølgende, reference-rundtossede, auteur-deliriske shit, skriver Informations anmelder.
Feature
3. august 2019

»’Like a Virgin’ handler om en pige, som er vild med en fyr med en stor pik«

Quentin Tarantinos første film, ’Reservoir Dogs’, fra 1992 viser, hvordan man kan bruge replikker til at opbygge verden og dialoger til at knytte den gamle verden til en ny virkelighed
Mændene i Reservoir Dogs er klædt i hvide skjorter, sorte jakker, og de bærer smalle slips. Som ikoner fra 1950’erne. Men deres samtaler viser hele tiden, at de også er meget mere end det.
Feature
3. august 2019

»’Like a Virgin’ handler om en pige, som er vild med en fyr med en stor pik«

Quentin Tarantinos første film, ’Reservoir Dogs’, fra 1992 viser, hvordan man kan bruge replikker til at opbygge verden og dialoger til at knytte den gamle verden til en ny virkelighed
Mændene i Reservoir Dogs er klædt i hvide skjorter, sorte jakker, og de bærer smalle slips. Som ikoner fra 1950’erne. Men deres samtaler viser hele tiden, at de også er meget mere end det.
Essay
5. august 2019

’Pulp Fiction’ rev kronologien itu og skabte noget nyt og euforisk

Under alle de stilistisk superlabre, sygt funky og auteur-deliriske greb er der en traditionel morale i Tarantinos anden film, ’Pulp Fiction’. Men den fortælles med så utraditionel en fortællestruktur, at man bliver helt ved siden af sig selv af filmisk fornøjelse
Hitman-kollegerne Vincent Vega (John Travolta) og Jules Winnfield (Samuel L. Jackson) er nogle af hovedkarakterne i ’Pulp Fiction’ (1994). De small talker om hashbarer i Amsterdam, burgerkultur i Europa, tv-piloter og fodmassage versus kusseslikning, og dermed bliver de en del af Tarentinos chok-bølgende, reference-rundtossede, auteur-deliriske shit, skriver Informations anmelder.
Analyse
6. august 2019

Jackie Brown er en af de mest facetterede og spændende kvindefigurer i Tarantinos univers

Quentin Tarantinos tredje film, ’Jackie Brown’, er et modent portræt af en midaldrende kvinde, der forsøger at skabe sig et bedre liv – og en velformet, musikalsk hyldest til 1970’ernes kulørte blaxploitationfilm
Pam Grier var i 1970’erne en af blaxploitationtidens største stjerner. I Tarantinos tredje film ’Jackie Brown’ spiller hun en stewardesse, der supplerer sin usle indkomst med pengesmugleri
Analyse
10. august 2019

Kill Bill er heltindens kritik af vores forestillinger om kvinden

Tarantinos helte og skurke, ikke mindst de ultracool, ordknappe og hypervoldelige heltinder, bebor ikke denne verden, men en filmverden. Og i den virtuose actionhævnkomedie ’Kill Bill Vol. I + II’ spiller Uma Thurman exploitation-genrens drøm, men hun giver også fem fuckfingre til mentor Bills fiktion om hende
Uma Thurmans Beatrix er meget mere Dræber i ’Kill Bill Vol. I+II’ end hun er nogens varme hustru. Men først og fremmest, må vi forstå, er hun Moder. Eller hvad?
Baggrund
12. august 2019

’Death Proof’ er Tarantinos mest underkendte film – og det er lidt synd

Quentin Tarantinos forsøg på at lave en vaskeægte ’grindhouse’-film, ’Death Proof’, fangede hverken publikum eller kritikerne, men det er nu stadig en veloplagt og underholdende film, der kan ses som en slags forstudie til hans nye værk, ’Once Upon a Time … in Hollywood’
Alle biljagter og actionscener i ’Death Proof’, hvor Kurt Russell spiller Stuntman Mike, er lavet med rigtige biler og mennesker – ikke noget snyd der.
Baggrund
13. august 2019

’Inglourious Basterds’ er en jødisk hævnfantasi, hvor filmkunsten redder verden

Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
Baggrund
14. august 2019

’Django Unchained’ er en besk kritik af vores afslappede forhold til den vold, der gør ondt

Quentin Tarantinos syvende film, ’Django Unchained’, er den ultimative hævnfantasi om en sort slave, der får skovlen under de hvide herremænd
Quentin Tarantinos syvende film, ’Django Unchained’, er den ultimative hævnfantasi om en sort slave, der får skovlen under de hvide herremænd
Baggrund
15. august 2019

Præmissen for ’The Hateful Eight’ er ren Agatha Christie – men slutningen er ren Tarantino

Dusørjægeren major Warren bruger ligesom Hercule Poirot sine små grå til at løse et mysterium i Quentin Tarantinos westernkammerspil ’The Hateful Eight’
Major Marquis Warren (Samuel L. Jackson) er i ’The Hateful Eight’ sneet inde i en hytte sammen med syv andre. Som en art Poirot dissekerer Warren de enkelte personer og deres involvering i det mystiske, der er foregået op til, at de er havnet i hytten.
Anmeldelse
16. august 2019

Rune Lykkeberg: ’Once Upon a Time … in Hollywood’ skaber nye verdener ud af det, vi troede, vi kendte

Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien