Serie

Shakespeare er lige her

William Shakespeares drama er en fælles fortælling for vores kultur. Hans stykker er sjove, spændende og dramatiske. Og man bliver altid klogere, når man ser vores egen verden reflekteret på hans scene.

Information præsenterer i denne sommerserie ti af Shakespeares væsentligste stykker og taler med skuespillere, instruktører, en oversætter, en kritiker, en minister og forskere fra Danmark og udland om, hvad der for dem er det særlige ved Shakespeare.

Interview
3. september 2021

Elisa Kragerup: Shakespeare tager os ud i grænselandet af, hvad det vil sige at være menneske

Der er eventyr, poesi, vanvittigt begær og overvældende afsløringer af, hvor dumme menneskene er, når vi fører os frem som små guder i vores egen verden i ’En skærsommernatsdrøm’. Det forklarer Elisa Kragerup i den sidste sommersamtale om Shakespeare
Når Elisa Kragerup arbejder med Shakespeare, oplever hun »en helt sindssygt fordomsfri tilgang til, hvad det vil sige at være menneske«.
Interview
27. august 2021

Fortællingen om Iago, det mest nederdrægtige, dumme svin hos Shakespeare

Det kan være sundt og godt at gå ind i den mørkerus og svovlpøl, som det ifølge skuespilleren Jens Jørn Spottag er at spille den dæmoniske Iago fra Othello. Men man skal lære sig selv at tale højt i store rum, når man skal spille Shakespeare
Det kan være sundt og godt at gå ind i den mørkerus og svovlpøl, som det ifølge skuespilleren Jens Jørn Spottag er at spille den dæmoniske Iago fra Othello. Men man skal lære sig selv at tale højt i store rum, når man skal spille Shakespeare
Interview
20. august 2021

Shakespeare har skabt det ultimative fjendebillede af den magtfulde kvinde: Lady Macbeth

Shakespeareforsker og professor ved Oxford University Emma Smith fortæller i denne samtale om onde og gode kvinder og mænd i Macbeth. Og hvorfor fjendebillederne falder fra hinanden, når vi kommer tættere på, fordi alle etiske kategorier bliver sat på spil
Shakespeareforsker og professor ved Oxford University Emma Smith fortæller i denne samtale om onde og gode kvinder og mænd i Macbeth. Og hvorfor fjendebillederne falder fra hinanden, når vi kommer tættere på, fordi alle etiske kategorier bliver sat på spil
Interview
13. august 2021

Shakespeares Falstaff, den fordrukne ridder, lærte os, at magten er et skuespil

Falstaff er blevet kaldt det bedste menneske af alle, den største karakter i teaterhistorien og inkarnationen af britisk vid og humor. Lektor i litteraturvidenskab Christian Dahl fortæller her om Falstaff og stykket Henry IV
Falstaff er blevet kaldt det bedste menneske af alle, den største karakter i teaterhistorien og inkarnationen af britisk vid og humor. Lektor i litteraturvidenskab Christian Dahl fortæller her om Falstaff og stykket Henry IV
Interview
7. august 2021

En lille sætning fortæller hele historien om Vestens største forelskelse: Romeo og Julie

Hvis Informations teaterkritiker Anne Middelboe Christensen skal fortælle, hvem der har lært hende om pligt, lyst, jalousi, magt og blindhed, så peger hun på forskellige stykker af William Shakespeare. Men det største stykke for hende er også den ultimative kærlighedshistorie i den vestlige kultur: ’Romeo og Julie’
Hvis Informations teaterkritiker Anne Middelboe Christensen skal fortælle, hvem der har lært hende om pligt, lyst, jalousi, magt og blindhed, så peger hun på forskellige stykker af William Shakespeare. Men det største stykke for hende er også den ultimative kærlighedshistorie i den vestlige kultur: ’Romeo og Julie’
Interview
31. juli 2021

Kaare Dybvad har set, hvor galt det kan gå, når man ikke slår kongen ihjel

’Hamlet, Prins af Danmark’ er et stykke om hævn, genfærd, krig og kongemord. Men det er ifølge indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad også et stykke om det helt grundlæggende spørgsmål i politik, som stadig i dag hjemsøger ham selv og hans parti
’Hamlet, Prins af Danmark’ er et stykke om hævn, genfærd, krig og kongemord. Men det er ifølge indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad også et stykke om det helt grundlæggende spørgsmål i politik, som stadig i dag hjemsøger ham selv og hans parti
Interview
24. juli 2021

Sådan finder du meningen i en replik af Shakespeare: Sæt fucking foran det vigtigste ord

Birgitte Hjort Sørensen har spillet Shakespeare på den fineste scene i London med de største stjerner. Hun fortæller her om rigdommen i Shakespeares vers, om at finde både musikken og meningen i replikkerne og om tragedien ’Coriolanus’, som iscenesætter en ultimativ konflikt mellem overklassen og folkemasser, den aristokratiske leder og de ordinære borgere
Birgitte Hjort Sørensen har spillet Shakespeare på den fineste scene i London med de største stjerner. Hun fortæller her om rigdommen i Shakespeares vers, om at finde både musikken og meningen i replikkerne og om tragedien ’Coriolanus’, som iscenesætter en ultimativ konflikt mellem overklassen og folkemasser, den aristokratiske leder og de ordinære borgere
Interview
17. juli 2021

Hvis man vil forstå nutidens optagethed af køn, identitet og magt, skal man læse Shakespeare

Den verdensberømte amerikanske Shakespeare-forsker James Shapiro fortæller om ’Julius Cæsar’, og hvorfor Shakespeare er den største dramatiker i USA: »Hans stykker er fulde af vold, race, intolerance, udstødelse og grundlæggelse af fællesskaber ved at holde andre ude – ligesom vores historie de seneste årtier«
James Shapiro har diskuteret stykket 'Julius Cæsar' med sine studerende gennem flere årtier. Han har aldrig røbet over for de studerende, hvilken karakter i stykket han sympatiserer med.
Interview
10. juli 2021

»Shakespeare er noget fuldstændig elementært, som slår ind i sjælen på én«

Niels Brunse har de seneste tredive år oversat samtlige Shakespeares 39 stykker til dansk. Han fortæller her om sit liv med Shakespeare og præsenterer stykket ’Stormen’, som ender på en forhåbning: Må alle de ting, vi har gjort mod andre mennesker i kraft af den magt, vi har fået eller tiltaget os … må det blive os tilgivet
Niels Brunse har de seneste tredive år oversat samtlige Shakespeares 39 stykker til dansk. Han fortæller her om sit liv med Shakespeare og præsenterer stykket ’Stormen’, som ender på en forhåbning: Må alle de ting, vi har gjort mod andre mennesker i kraft af den magt, vi har fået eller tiltaget os … må det blive os tilgivet
Interview
3. juli 2021

Fra de sjofle vittigheder til magt og døden: Katrine Wiedemann er besat af William Shakespeare

’Kong Lear’ er kendt som det måske sorteste af Shakespeares stykker. Men for instruktør Katrine Wiedemann er der en stor glæde i at arbejde med en tekst, der sætter ord på alderdommens afmagt, magtens opportunisme og det mest barske i livet. »Det er der for mig noget enormt håbefuldt i,« siger hun
’Kong Lear’ er kendt som det måske sorteste af Shakespeares stykker. Men for instruktør Katrine Wiedemann er der en stor glæde i at arbejde med en tekst, der sætter ord på alderdommens afmagt, magtens opportunisme og det mest barske i livet. »Det er der for mig noget enormt håbefuldt i,« siger hun