Serie

Hvad udelader kunstnerne?

Når galleriudstillinger skal opsættes, teaterforestillinger sammenstykkes og digte samles, vil der i sagens natur være noget, der ender med at blive udeladt. Værker, passager eller karakterer, der aldrig ser dagens lys, fordi det ikke passede ind i sammenhængen. Men hvad er kunstnernes egne tanker bag fravalgene? Det undersøger Information i denne serie.

Artikler
Interview
6. august 2021

Når Veronika Katinkas digte blev enten for ironiske eller følelsesladede, skar Anna Juul dem fra

Anna Juuls alter ego Veronika Katinka Martzens digtroman startede som en ufokuseret parodi på den danske litteratur, men endte som et mere helstøbt værk. Undervejs blev digte med helt rendyrkede følelser og hårdkogt ironi skåret fra. Sidste afsnit i serien om kunstens efterladenskaber besøger poesien
Anna Juuls alter ego Veronika Katinka Martzens digtroman startede som en ufokuseret parodi på den danske litteratur, men endte som et mere helstøbt værk. Undervejs blev digte med helt rendyrkede følelser og hårdkogt ironi skåret fra. Sidste afsnit i serien om kunstens efterladenskaber besøger poesien
Interview
2. august 2021

Farshad Farzankia kan ikke forklare, hvorfor nogle værker ikke kommer med på udstillingen

Hvordan udvælger og fravælger man værker til en udstilling? Billedkunstner Farshad Farzankia tog flere malerier med, end der var plads til på ARKEN og måtte fravælge på stedet. Serien om, hvad man må udelade for at skabe god kunst, er nået til billedkunsten
På ARKEN i Ishøj må Farshad Farzankia som en del af den kunstneriske proces nøje udvælge de værker til udstillingen, der skal pryde museets vægge.
Interview
29. juli 2021

Poetiske mytologiske tekster blev til en stemning, da Kirsten Dehlholm oversatte Voetmann til scenekunst

Det handler for Kirsten Dehlholm om at have respekt for værket, når man benytter sig af andres kunst. Hun lånte fortællingen om den egyptiske underverden fra Harald Voetmanns langdigt og udelod sanselige og mærkelige passager i forestillingen ’Amduat. En iltmaskine.’ Serien om kunstneriske fravalg tager en tur i teateret
Det handler for Kirsten Dehlholm om at have respekt for værket, når man benytter sig af andres kunst. Hun lånte fortællingen om den egyptiske underverden fra Harald Voetmanns langdigt og udelod sanselige og mærkelige passager i forestillingen ’Amduat. En iltmaskine.’ Serien om kunstneriske fravalg tager en tur i teateret
Interview
24. juli 2021

When Saints Go Machine udelader numre fra deres albummer for at skabe rene og ærlige værker

Hvad ryger ud, når et album kommer til verden? Og hvorfor? Bandet When Saints Go Machine efterlod omtrent 20 skitser på deres seneste plade. For at skabe et varmt og nært udtryk måtte eksempelvis et nummer, der var for blåt og nordisk, lade livet. Vi er i serien om kunstens udeladelser nået til musikken
Hvad ryger ud, når et album kommer til verden? Og hvorfor? Bandet When Saints Go Machine efterlod omtrent 20 skitser på deres seneste plade. For at skabe et varmt og nært udtryk måtte eksempelvis et nummer, der var for blåt og nordisk, lade livet. Vi er i serien om kunstens udeladelser nået til musikken
Interview
19. juli 2021

Iben Albinus genbesøger karakterkirkegården og fortæller, hvem der (næsten) måtte lade livet i ‘Damaskus’

Skriveprocessen for spændingsromanen ’Damaskus’ lærte forfatter Iben Albinus, at kompleksitet ikke nødvendigvis er lig med dybde, og blandt andet derfor måtte en hovedkarakter reduceres til en hjælper. Serien om kunstens udeladelser starter hos skrivekunsten
Forfatter Iben Albinus måtte reducere en hovedkarakter i spændingsromanen ’Damaskus’ til en hjælper.

Klima

Den største udfordring i menneskets historie udfoldet, afdækket og perspektiveret hver dag

Politik

Kloge og nysgerrige analyser, nyheder og overblik fra dansk og international politik

Med alle midler

Læs og lyt til vores artikler, deltag i arrangementer og workshops, og få rabatter på vores bøger

Kritik

Få et intellektuelt blik på kunsten, på poppen, på økonomien og på verdensordenen

Dybdegående

Forstå verden mens den sker. Med klare analyser, afslørende journalistik og interviews, der tager sig tid

Prøv et abonnement

Den første måned er gratis

Interview
19. juli 2021

Iben Albinus genbesøger karakterkirkegården og fortæller, hvem der (næsten) måtte lade livet i ‘Damaskus’

Skriveprocessen for spændingsromanen ’Damaskus’ lærte forfatter Iben Albinus, at kompleksitet ikke nødvendigvis er lig med dybde, og blandt andet derfor måtte en hovedkarakter reduceres til en hjælper. Serien om kunstens udeladelser starter hos skrivekunsten
Forfatter Iben Albinus måtte reducere en hovedkarakter i spændingsromanen ’Damaskus’ til en hjælper.
Interview
24. juli 2021

When Saints Go Machine udelader numre fra deres albummer for at skabe rene og ærlige værker

Hvad ryger ud, når et album kommer til verden? Og hvorfor? Bandet When Saints Go Machine efterlod omtrent 20 skitser på deres seneste plade. For at skabe et varmt og nært udtryk måtte eksempelvis et nummer, der var for blåt og nordisk, lade livet. Vi er i serien om kunstens udeladelser nået til musikken
Hvad ryger ud, når et album kommer til verden? Og hvorfor? Bandet When Saints Go Machine efterlod omtrent 20 skitser på deres seneste plade. For at skabe et varmt og nært udtryk måtte eksempelvis et nummer, der var for blåt og nordisk, lade livet. Vi er i serien om kunstens udeladelser nået til musikken
Interview
29. juli 2021

Poetiske mytologiske tekster blev til en stemning, da Kirsten Dehlholm oversatte Voetmann til scenekunst

Det handler for Kirsten Dehlholm om at have respekt for værket, når man benytter sig af andres kunst. Hun lånte fortællingen om den egyptiske underverden fra Harald Voetmanns langdigt og udelod sanselige og mærkelige passager i forestillingen ’Amduat. En iltmaskine.’ Serien om kunstneriske fravalg tager en tur i teateret
Det handler for Kirsten Dehlholm om at have respekt for værket, når man benytter sig af andres kunst. Hun lånte fortællingen om den egyptiske underverden fra Harald Voetmanns langdigt og udelod sanselige og mærkelige passager i forestillingen ’Amduat. En iltmaskine.’ Serien om kunstneriske fravalg tager en tur i teateret
Interview
2. august 2021

Farshad Farzankia kan ikke forklare, hvorfor nogle værker ikke kommer med på udstillingen

Hvordan udvælger og fravælger man værker til en udstilling? Billedkunstner Farshad Farzankia tog flere malerier med, end der var plads til på ARKEN og måtte fravælge på stedet. Serien om, hvad man må udelade for at skabe god kunst, er nået til billedkunsten
På ARKEN i Ishøj må Farshad Farzankia som en del af den kunstneriske proces nøje udvælge de værker til udstillingen, der skal pryde museets vægge.
Interview
6. august 2021

Når Veronika Katinkas digte blev enten for ironiske eller følelsesladede, skar Anna Juul dem fra

Anna Juuls alter ego Veronika Katinka Martzens digtroman startede som en ufokuseret parodi på den danske litteratur, men endte som et mere helstøbt værk. Undervejs blev digte med helt rendyrkede følelser og hårdkogt ironi skåret fra. Sidste afsnit i serien om kunstens efterladenskaber besøger poesien
Anna Juuls alter ego Veronika Katinka Martzens digtroman startede som en ufokuseret parodi på den danske litteratur, men endte som et mere helstøbt værk. Undervejs blev digte med helt rendyrkede følelser og hårdkogt ironi skåret fra. Sidste afsnit i serien om kunstens efterladenskaber besøger poesien