Søren Gosvig Olesen

Seneste artikler af
Søren Gosvig Olesen
  • Det er en fryd, når det lykkes i Hans Hauges nye bog

    Eksistentialismen kommer til et sted nær Dem med Hans Hauges nye bog ’Ensomhedsparathed’. Hauge er humanistisk belæsthed imod tidens akademiske korrekthed og mekanik
  • Carsten Jensen og kældermennesket

    Troen på fornuften er ikke nok til gøre verden til et bedre sted, og det er heller ikke nok at foragte den dumme for at bekæmpe dumheden. Forfatteren Carsten Jensen begår begge fejl i sin omgang med nutidens kældermennesker
  • Filosofi: Er hunde og katte overhovedet dyr?

    En hund eller en kat kan reagere på ord og opfatte tegn fra mennesket. Men er det sprog eller blot udtryk for den prægning, menneskets omgang med dyrene gennem årtusinder har efterladt? Den norske filosof Lars Fr. H. Svendsen går i ny bog om bord i den klassiske problemstilling om dyrs åndsliv og mentale evner
  • Radikalisme: En venstrefløj uden marxisme

    Radikalismen har som politisk retning ingen aktier i de østeuropæiske regimer, den erstatter ikke kirkens dogmer med ateistiske – og den ikke behøver at gå i takt for at kritisere det bestående
  • En tur ned ad Weidekampsgade

    Socialdemokratiet vil gerne være der, hvor folket er – og er ikke bange for at føre realpolitik for at nå derhen. Sådan er det i dag under Mette Frederiksen, der gerne vil arbejde med Dansk Folkeparti, og sådan var det, da Egon Weidekamp styrede København og samarbejdede med DKP for at opnå resultater – og blev ganske upopulær i processen. Men tør socialdemokraterne også tage radikale valg?
  • En radikal flirt med værdier

    En lille pamflet om radikalismens værdier tegner vellykket et både historisk og aktuelt billede af det radikale projekt. Men hvor radikalt er det egentligt at tale om værdier? Det demokratiske sekulære samfund må vel først og fremmest bygge på principper
  • Folkhemmets triumf: Det tamme menneske

    I Sverige er det socialdemokratiske projekt lykkedes, som det også engang var meningen i Danmark. Er prisen, at Sverige dermed også har skabt ’det tamme menneske’, eller er svenskeren som Foucault oplevede det i 1950’erne ligefrem et menneske, der allerede er dødt?
  • Vi er en lille smule jaloux alle sammen

    Næsten alle mennesker er jaloux, i det mindste lidt. Men ligesom de fleste ikke er mere skæve rent psykisk, end at de kan få en hverdag til at hænge sammen, sådan kan de fleste også leve med deres jalousi. For nogen gør den dog livet uudholdeligt
  • Min gud kan ikke tæve din gud

    Man behøver ikke være Søren Kierkegaard for at forstå, at det guddommelige ikke bor i de statsanerkendte bygninger, der huser kirkerne. Odin, Thor, Allah, Shiva ... Troen handler om vejen til det guddommelige, hvad det end er

Sider

Mest læste
  1. Det er nødvendigt, at vi aktivt holder samfundet frit af religiøs indflydelse. Det betyder ikke, at vi skal bekæmpe religionen eller det fremmede. Men det sekulæres forrang skal sikre, at vi kan mødes som civilister, uden at religiøse markører står imellem os fra starten
  2. Radikalismen har som politisk retning ingen aktier i de østeuropæiske regimer, den erstatter ikke kirkens dogmer med ateistiske – og den ikke behøver at gå i takt for at kritisere det bestående
  3. Eksistentialismen kommer til et sted nær Dem med Hans Hauges nye bog ’Ensomhedsparathed’. Hauge er humanistisk belæsthed imod tidens akademiske korrekthed og mekanik
  4. At have et fællesskab kræver en fælles samtale. Et samfund, hvor alt brydes op i mindre fraktioner baseret på identitet, umuliggør samtalen. Og selv om man foregiver det modsatte, er det kun overklassen, der har glæde af den udvikling. Vi har brug for et nyt ’take’ på det universelle og på identiteten
  5. Troen på fornuften er ikke nok til gøre verden til et bedre sted, og det er heller ikke nok at foragte den dumme for at bekæmpe dumheden. Forfatteren Carsten Jensen begår begge fejl i sin omgang med nutidens kældermennesker
  6. En lille pamflet om radikalismens værdier tegner vellykket et både historisk og aktuelt billede af det radikale projekt. Men hvor radikalt er det egentligt at tale om værdier? Det demokratiske sekulære samfund må vel først og fremmest bygge på principper
  7. Ønsket om at lade venskabet afløse den forliste kærlighed bygger på den udbredte misforståelse, at kærlighed og venskab hænger sammen, at de ligger i forlængelse af hinanden. Det gør de ikke. Venskabet er lige så kompliceret og baseret på held og tilfældighed som kærligheden. Og de følges sjældent ad
  8. En hund eller en kat kan reagere på ord og opfatte tegn fra mennesket. Men er det sprog eller blot udtryk for den prægning, menneskets omgang med dyrene gennem årtusinder har efterladt? Den norske filosof Lars Fr. H. Svendsen går i ny bog om bord i den klassiske problemstilling om dyrs åndsliv og mentale evner