I en tid, hvor det gælder om at mene noget, og hvor åndsfæller forskanser sig på de sociale medier, er der hårdt brug for at skelne mellem mening og tænkning. Filosof Søren Gosvig Olesen indkredser her den afgørende forskel med hjælp fra Immanuel Kant og Hannah Arendt
De Radikale har svigtet sekularismen og er blevet et parti af modpopulister, der kun kan finde ud af at mene det modsatte af de nationalkonservative. Det skriver Søren Gosvig Olesen, filosof og mangeårig radikal, i en kritisk kommentar til partiet, der lørdag afholder nytårsstævne
Facebook kan være et hæsligt sted at debattere. Men hvis man anerkender vigtigheden af en levende og åben offentlig debat, skal man ikke erklære de rum, den foregår i, for uegnede
For nylig blev Stig Engström udpeget som den mulige morder af Olof Palme. Men ifølge palmolog Lars Borgnäs er han en helt utænkelig gerningsmand. Det har han skrevet en meget interessant bog om
Inger Støjberg er tidstypisk – ikke ved sine meninger, men ved ikke at kende til andet end meninger. Hun kan ikke bekæmpes med meninger, men fornuft – og fornuften manifesterer sig ikke i meninger, men i overraskelser
Når tusindvis af danskere synes godt om et opslag, der dikterer, at vi uden den mindste refleksion skal hoppe, hver gang Sundhedsstyrelsens direktør beder os om det, er der grund til at være bekymret for demokratiet, skriver lektor i filosofi Søren Gosvig Olesen i dette debatindlæg
Politikerne motiverer deres coronatiltag med sundhedshensyn, men sundhedsmyndighederne kalder tiltagene politiske. Der gribes ind i vores rettigheder og levestandard, men indgrebene motiveres med hensyn til vores rettigheder og levestandard. For at passe på det Danmark, vi kender, skal vi altså have et Danmark, vi ikke kender?
Eksistentialismen kommer til et sted nær Dem med Hans Hauges nye bog ’Ensomhedsparathed’. Hauge er humanistisk belæsthed imod tidens akademiske korrekthed og mekanik
Troen på fornuften er ikke nok til gøre verden til et bedre sted, og det er heller ikke nok at foragte den dumme for at bekæmpe dumheden. Forfatteren Carsten Jensen begår begge fejl i sin omgang med nutidens kældermennesker
I en tid, hvor det gælder om at mene noget, og hvor åndsfæller forskanser sig på de sociale medier, er der hårdt brug for at skelne mellem mening og tænkning. Filosof Søren Gosvig Olesen indkredser her den afgørende forskel med hjælp fra Immanuel Kant og Hannah Arendt
Det er nødvendigt, at vi aktivt holder samfundet frit af religiøs indflydelse. Det betyder ikke, at vi skal bekæmpe religionen eller det fremmede. Men det sekulæres forrang skal sikre, at vi kan mødes som civilister, uden at religiøse markører står imellem os fra starten
Politikerne motiverer deres coronatiltag med sundhedshensyn, men sundhedsmyndighederne kalder tiltagene politiske. Der gribes ind i vores rettigheder og levestandard, men indgrebene motiveres med hensyn til vores rettigheder og levestandard. For at passe på det Danmark, vi kender, skal vi altså have et Danmark, vi ikke kender?
Nazisternes brug af sproget som et voldsredskab er velkendt og kan med fordel fortsat studeres. Men mod hvad og hvem skal en meningsfuld sprogkritik rette sin opmærksomhed i dag?
Radikalismen har som politisk retning ingen aktier i de østeuropæiske regimer, den erstatter ikke kirkens dogmer med ateistiske – og den ikke behøver at gå i takt for at kritisere det bestående
Inger Støjberg er tidstypisk – ikke ved sine meninger, men ved ikke at kende til andet end meninger. Hun kan ikke bekæmpes med meninger, men fornuft – og fornuften manifesterer sig ikke i meninger, men i overraskelser
De Radikale har svigtet sekularismen og er blevet et parti af modpopulister, der kun kan finde ud af at mene det modsatte af de nationalkonservative. Det skriver Søren Gosvig Olesen, filosof og mangeårig radikal, i en kritisk kommentar til partiet, der lørdag afholder nytårsstævne