Søren Møller

  • Kommentar
    18. januar 2021

    Kulturministeriets genstartsteam bør gentænke kulturlivet, ikke genetablere det gamle

    Kulturministeriet har ikke fået plads til en eneste udøvende kunstner i deres ’genstartsteam’, så derfor kommer her mine anbefalinger om at støtte bredt, lokalt og mangfoldigt i stedet for at prøve at genskabe det kulturliv, vi kendte før corona, skriver musiker og adjunkt ved Det Jyske Musikkonservatorium Søren Møller i dette debatindlæg
  • Har man sagt A

      Hvor kommer minderne fra og hvilke elektroniske hjerneforbindelser er det, der bestemmer det tidspunkt, hvor ellers glemte episoder dukker op, som var de hændt i sidste uge?
  • Det fantastiske talent versus den rå erfaring

     
  • En fortælling om friskhed

     
  • Konservatoriet gør op med alsidigheden

    Det vakte en del debat i Politiken og på Jazzblog.dk, da Rytmisk Musikkonservatorium for et par uger siden offentliggjorde deres nye optagelseskrav. Væk var klassiske musikstudiedyder som hørelære og nodelæsning. I stedet var improvisation over digt og en personlig samtale inde i varmen. Tiltag, der skal give Danmark stærkere kunstneriske profiler i miljøet over de kommende år.
  • Fremtidens musik skaber vi sammen.

     
  • At give

    Tilbage i den legendariske salsaklub Nuyorican Cafe's lokaler, hvor jeg optrådte i 2009, finder jeg nu mig selv nærmest hengemt bag en stolpe, mens San Juan's lokale befolkning danser natten væk i bankende salsarytmer.
  • Et misundelsesværdigt Tour de France

    I dag er det netop en uge siden, at årets Tour de France blev afgjort. Et simpelt set up – man kører ca. 3.500 km på cykel og den, der kører hurtigst vinder alle pengene, æren og interessen, mens toeren kun er interessant, hvis det har noget med Danmark at gøre og treeren kan være helt lige meget.
  • Er du en jazznørd?

    I min studietid på Manhattan School of Music i New York argumenterede administrationen med, at man skulle forsætte sine studier med en phd uddannelse, hvis man ønskede at undervise på et amerikansk universitet. Ikke mange af konservatoriets egne lærere havde en længerevarende uddannelse. I stedet havde de fleste, som Kenny Barron, John Riley og Dick Oatts m.fl.

Sider