Sofie Lykke Stenstrop

Sider

  1. Anmeldelse
    21. december 2018

    ’Ternet Ninja’ er lige så sjov og grov i munden som sin fætter, ’Terkel i knibe’

    14 år efter ’Terkel i knibe’ er komikeren Anders Matthesen tilbage med endnu en animeret ungdomsfilm, ’Ternet Ninja’, som er helt på niveau med sin forgænger og imponerer med sit gakkede persongalleri og morsomme rekvisitter og kulisser
    Animationsfilmen ’Ternet Ninja’ er baseret på Anders Matthesens børneroman af samme navn.
  2. Anmeldelse
    23. marts 2018

    Filmen kan danse, digte og se ud som musik

    ’Loving Vincent’ bliver i disse dage hyldet for at sætte Van Goghs malerier i bevægelse, men det er ikke noget nyt, at ’den syvende kunstform’ blander sig med andre slags. Filmen er længe blevet beundret for sin evne til at syntetisere arkitektur, skulptur, musik, billedkunst, poesi og dans. Her er de bedste seks eksempler på tværmedielle filmværker
    ’Loving Vincent’ bliver i disse dage hyldet for at sætte Van Goghs malerier i bevægelse, men det er ikke noget nyt, at ’den syvende kunstform’ blander sig med andre slags. Filmen er længe blevet beundret for sin evne til at syntetisere arkitektur, skulptur, musik, billedkunst, poesi og dans. Her er de bedste seks eksempler på tværmedielle filmværker
  3. Baggrund
    19. januar 2018

    Hvad får man, hvis man parrer Jørgen Leth med Boris Karloff, pastelfarver, plateausko og kæmpespaghetti?

    Og giver det mening? Find selv svarene i ’Det perfekte monster’; en kunstvideo produceret af Louisiana, der viser det danske koryfæ i samtale med den spraglede amerikanske popkunstner Alex Da Corte, der har genskabt Leths ’Det perfekte menneske’ skud for skud. Med nogle tvist
    Den amerikanske popkunstner Alex Da Corte har genskabt Jørgen Leths ’Det perfekte menneske’ skud for skud. I genindspilningen, ’Det perfekte monster’, er Frankensteins monster i centrum, og det flyder med brød opløst i appelsinvand.
  4. Anmeldelse
    18. oktober 2018

    I ’Bad Times at the El Royale’ får man fem halvbagte film i én

    Drew Goddard gaber over alt for meget i sin ujævne ensemblefilm, der er et virvar af karakterer, handlingstråde og forcerede plottwist. Det er, som om instruktøren i sin iver efter at imponere har glemt at stille sig selv et væsentligt spørgsmål: Hvilken film vil jeg egentlig lave?
    Drew Goddard kan ikke vælge, hvad han vil fortælle i sin nye film, ’Bad Times at the El Royale’, og har i stedet kreeret en gigantisk, fleretagers rodebutik med et broget persongalleri.
  5. Baggrund
    27. oktober 2017

    Unge danske instruktørtalenter spinder guld på peanuts

    Det er ikke kun de filmaktuelle Avaz-brødre, der omgår de gængse procedurer, når det kommer til at lave spillefilm. Den danske undergrund vrimler med talentfulde instruktører, der ’går rogue’ på hver deres måde. Nogle går helt uden om støttesystemet, andre finder på alternative lanceringsformer for at sikre sig, at de når ud til det helt rigtige publikum. Fælles for dem alle er, at det er helt utroligt, hvad de kan få til at flyve for meget få penge
  6. Interview
    8. december 2017

    Hlynur Pálmason om ’Vinterbrødre’: ’Kunst skal altid være så tæt på katastrofe som muligt’

    Der var næppe mange, der havde hørt om dansk-islandske Hlynur Pálmason, før han tog røven på de danske anmeldere med sit internationalt prisvindende sansebombardement af en debutspillefilm, ’Vinterbrødre’. Vi har talt med instruktøren bag den uventede prissluger
    ’Når man laver film, arbejder man med et grundlæggende paradoks; man vil skabe noget, der er levende ud fra dødt materiale. Når man skriver noget ned, så dør det. Når man fotograferer noget, dør det,’ mener Hlynur Pálmason.
  7. Kommentar
    23. marts 2018

    ’Loving Vincent’ hører til i museumsshoppen sammen med sokkerne

    Hvorfor nøjes med at kigge på et maleri, når du kan gå rundt i det, iklæde dig det, iklæde din hund det og bruge det som underkop? Van Gogh står bag nogle af verdens mest heftigt reproducerede værker, og nu er der kommet nyt merchandise til samlingen, filmen ’Loving Vincent’, der afliver, hvad der måtte være tilbage af mystik omkring den hollandske kunstners malerier
    Der findes åbenbart ikke den form, du ikke kan få dit Van Gogh-fix i. Lidt research viser, at du både kan få magneter, blyanter, et tesæt, en frakke til din hund og sågar en ringeklokke til din cykel med hans solsikker på. Eller som her en gigantisk luftballon med hans ansigt.
  8. Baggrund
    15. marts 2019

    Jeg fatter ikke, hvorfor folk ikke er mere oppe at køre over den virkelighedsfølelse, som VR-teknologien kan udstyre nærmest hvad som helst med

    Lige nu er det ikke mest interessant, hvordan virtual reality ændrer verden, men hvordan den kan ændre dokumentarfilmverdenen. Og er det dét, man vil se, så skal man tage på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX. I år viser festivalen hele 12 værker i deres VR:CINEMA på Kunsthal Charlottenborg. Det er dér, der vil blive rykket allerheftigst ved dokumentarfilmens rammer
    Det var særligt intenst at opleve Laurie Andersons VR-installation ’To the moon’, der var en del af vinterens måneudstilling på Louisiana.