Steen Nepper Larsen

Steen Nepper Larsen

Lektor ved Aarhus Universitet

Sider

  1. Anmeldelse
    27. oktober 2012

    Fremmedgørelse og erfaringstab i det forhastede samfund

    Den tyske sociolog Hartmut Rosa leverer en skarp kritik af accelerationssamfundet, men spørgsmålet er, om livet i højhastighedssamfundet ikke også er ganske dragende?
    Skyggeliv. Hartmut Rosas kongstanke er, at ikke bare livets hast, men også fremmedgørelsen over det tager til  i den senmoderne verden. Vi befærder i stigende grad ikke-steder og lever steder, hvor vi ikke føler os hjemme.
  2. Anmeldelse
    22. januar 2022

    Ny bog forsøger at indkredse kapitalismens væsen. Marx ville næppe være tilfreds

    Hvad er kapitalisme? Det er der mange, der gerne vil vide. Ikke mindst fordi kapitalismen synes at være blevet global og svær at komme af med. En nyoversat og nyttig bog vover et svar, men efterlader også utallige ubesvarede spørgsmål
    Richard S. Fuld Jr. var administrerende direktør for Lehman Brothers, da den krakkede i 2008 under finanskrisen i 2008. Krisen kaldte på en andenudgave af ’En meget kort introduktion til kapitalisme’ fra 2004. Den kom i 2015 og er nu oversat til dansk.
  3. Baggrund
    10. januar 2015

    Perkernes sproglige kamp

    En perker er ikke en perker, men en perker, der ikke er den perker, du tror du ved, hvem er. En seismografisk lytten til gadens sprog blev omsat til en håndbog i ghettodansk. ’Gade/dansk ordbog’ er et must for alle talende, læsende og tænkende, der trættes af danernes idelige selvforblindelser
    På vej. Sproget er allestedsnærværende, og dets oprindelse har altid været genstand for spekulationer. Et er sikkert: Det er hele tiden i bevægelse, og bogen tegner et billede af, hvor det lige p.t. er på vej hen.
  4. Filosofi
    23. april 2022

    Ny bog: Tænkning er et håndværk, man aldrig bliver færdig med at øve sig i

    I sin nye bog byder Søren Gosvig Olesen på et indædt og velskrevet forsvar for filosofiens ret til ikke at skulle løse problemer og levere sikker viden. At tænke er et håndværk, men er det kun filosofien, der formår at tænke i en tankeløs verden?
    Søren Gosvig Olesen er en unik og vægtig stemme i dansk filosofi. Men hans bog rejser en række fundamentale og kritiske spørgsmål.
  5. Anmeldelse
    8. maj 2010

    Alt kan behandles, intet kan helbredes

    Mennesker hjemsøges af træthed og udmattelse, mange lider af depression. Den franske sociolog Alain Ehrenbergleverer en analyse af sammenhængen mellem samfund og psyke. En nyklassiker, der nu endelig foreligger på dansk
  6. Anmeldelse
    17. december 2021

    Hannah Arendt advarer imod at gøre børn til helte i en højere sags tjeneste

    I fem udvalgte tekster serverer Hannah Arendt to stedsegrønne budskaber og ét radikalt spørgsmål: At være menneske er friheden til at begynde på ny – og at tænke er at turde optø frosne forestillinger og modstå ondskabens banalitet. Men hvordan sikres menneskets livslange anden fødsel og den frie, kritiske tænkning?
    I fem udvalgte tekster serverer Hannah Arendt to stedsegrønne budskaber og ét radikalt spørgsmål: At være menneske er friheden til at begynde på ny – og at tænke er at turde optø frosne forestillinger og modstå ondskabens banalitet. Men hvordan sikres menneskets livslange anden fødsel og den frie, kritiske tænkning?
  7. Anmeldelse
    4. februar 2022

    I en verden af velmenende og praktisk agerende mennesker tænker Kirsten Hyldgaard negativt og kontrært

    Pædagoger vil det gode, og den pædagogiske forskning og videnskab skal være nyttig. Den skal kunne ’bruges til noget’ og have ’effekt for praksis’. Ønskes der andre boller på suppen end disse dogmer, så kan Kirsten Hyldgaards nye ’ikkeløsningsorienterede’ bog varmt anbefales
    Hyldgaard er mesterlig, når hun demaskerer samtidens evidenshungrende uddannelsesvidenskab, det vil sige, at der skal være sikkerhed for, hvad der virker bedst inden for pædagogik og undervisning.
  8. Anmeldelse
    9. november 2019

    Ny bog: Uddannelsesverdenen har brug for brok, modstand og ulydighed

    Med bogen ’Obstinate Education’ viser uddannelsesfilosof Gert Biesta igen, at hvis han ikke havde eksisteret, havde vi været nødt til at opfinde ham. Han har gang i et uomgængeligt og kritisk forehavende: at frisætte uddannelserne fra en skammelig og skadelig overstyring. Desværre forbliver hans dannelsesforsvar lidt tamt