Steen Nepper Larsen

Steen Nepper Larsen

Lektor ved Aarhus Universitet
Seneste artikler af
Steen Nepper Larsen

Sider

Mest læste
  1. Den tyske sociolog Hartmut Rosa leverer en skarp kritik af accelerationssamfundet, men spørgsmålet er, om livet i højhastighedssamfundet ikke også er ganske dragende?
  2. En perker er ikke en perker, men en perker, der ikke er den perker, du tror du ved, hvem er. En seismografisk lytten til gadens sprog blev omsat til en håndbog i ghettodansk. ’Gade/dansk ordbog’ er et must for alle talende, læsende og tænkende, der trættes af danernes idelige selvforblindelser
  3. I en ny tankevækkende bog vil sociolog Lars Tønder gøre op med en magtforståelse, der tager afsæt i mennesket, og i stedet se det menneskelige og det ikke-menneskelige som sammenfiltrede størrelser. Men er bjergarter, marker og torsk politiske aktører, og bør vi lære at ’lytte’ til dem?
  4. En voldsom grøn omstilling skal der til, og vi må træffe valg, der rækker ud over os selv. To klimakriseaktive sociologer, Rasmus Willig og Anders Blok, kaster sig ind i kampen og lancerer et nyt statsbegreb – den bæredygtige stat. Men meget underligt er det, at de ikke går magtanalytisk til værks
  5. Når vi til efteråret genoptager undervisningen på universitetet, vil en del af den foregå online. Men den digitale fornufts forhastede indtog i skole- og uddannelsessystemet trænger til at blive problematiseret, skriver Tine Fristrup, Jens Erik Kristensen og Steen Nepper Larsen, lektorer ved Aarhus Universitet, i dette debatindlæg
  6. Den eksterne censor bliver et særsyn, og der skæres ned på vejledningen. Skal vi bryde med den nordiske tradition for social retfærdighed og tvinge de studerende til at købe privat lektiehjælp?
  7. Sproget kan krænke og latteren klinge hult, men skal vittigheder ligefrem forbydes? Tanker om aktuelle vittigheder og en aktuel bog
  8. Ordet dannelse er kommet på alles læber. Uddannelsesforsker Lars Geer Hammershøj har en tanke og en ambitiøs plan. Der er ingen modsætning mellem at blive menneske og at blive en relevant arbejdskraft. Derfor må dannelsen operationaliseres og gødes på alle niveauer af uddannelsessystemet. Men holder den knastløse diagnose?