Steen Nepper Larsen

Steen Nepper Larsen

Lektor ved Aarhus Universitet
Seneste artikler af
Steen Nepper Larsen
  • Et omhældt og gennemluftet tankemylder

    Peter Sloterdijk er noget så sært som en utrættelig filosof og en alvorlig spasmager, men også et bogfirma og et selvavlende tysk brand. Hans nyeste påhit byder på en firakter for fire stemmer: en makrohistoriker, en litteraturkritiker, en teolog og en ’opiniater’ – dvs. en speciallæge for sygdomme i meningsapparatet. Velkommen i sprogteatret!
  • Et forsvar for den levende borgerrolle

    Velskrevet lille encyklopædi om det civile samfund
  • Anmeldelse

    Studenteroprøret var også samfundets oprør

    Slut med professorvældet, ind med projektarbejdet. I 50-året for 1968 leverer sociologen Finn Hansson en vigtig analyse af, hvordan det gik til, at en ny pædagogisk model sejrede, og at uddannelsessystemet ændrede sig radikalt
  • Sjælen er et verbum

    Peter Sloterdijk lever efter Søren Kierkegaards devise: ikke en dag uden en linje på papiret. Med fem års forsinkelse byder 540 stærkt redigerede sider sig nu til fra årene 2011-13. De kronologisk optegnede notitser er stemningsladede og retorisk turnerede ’øjebliksguder’. Der er ikke tale om private dagbogsblade eller om rene afbildninger af svundne tider, men om en pointeret dialektik mellem et mikro- og makrohistorisk perspektiv på samtiden
  • Nogen bør fortælle Mark Zuckerberg, at bleskift ikke er pædofili

    Techgiganter som Google og Facebook tjener ikke bare styrtende med penge på brugernes opmærksomhed, de bestemmer også reglerne for den offentlige samtale og adgangen til information. Ytringsfriheden tilsidesættes, når kommercielle interesser taler for det. Det går simpelthen ikke an, skriver Stjernfelt og Lauritzen i en fremragende og oplysende bog
  • Anmeldelse

    Hendricks’ og Mehlsens lille bog om digital dannelse er desværre alt for forudsigelig, velmenende og tidstypisk

    Selvom Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen på allerførste side slår fast, at »digital dannelse er andet og mere end normer for god opførsel på nettet«, ligner bogen ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’ mest af alt en samling af velmenende leveregler for en passende opførsel i den digitale verden
  • OECD i rollen som skolemester

    Uden viden, færdigheder, karakterdannelse og metalæring så bliver du det 21. århundredes taber. Det slår et internationalt forskningscenter fast i et uddannelsespolitisk rammeværk, der læses og studeres med interesse i ind- og udland i disse år. Men er anbefalingerne overhovedet ønskværdige og, og bliver de nogensinde til virkelighed?
  • Undervisning er ikke reaktionært

    I ’Undervisningens genopdagelse’ rehabiliterer uddannelsesfilosoffen Gert Biesta undervisningens uomgængelighed. Læreren er meget mere end en læringsfacilitator, der målstyrer, foregriber og kontrollerer elevernes udvikling. Underviserens hovedopgave er at vække lysten i et andet menneske til at ville eksistere i verden på en voksen måde, som subjekt
  • Mennesker har hjerner, men er ikke hjerner

    Thomas Fuchs’ bog ’Ecology of the Brain’ er intet mindre end fremragende. Den kropsfænomenologiske tyske filosof og psykiaters tværvidenskabelige og velskrevne bog forstår hjernen som et livslangt foranderligt og plastisk formidlings- og mulighedsorgan, men ikke som den ultimative sandhed om mennesket

Sider

Mest læste
  1. Den tyske sociolog Hartmut Rosa leverer en skarp kritik af accelerationssamfundet, men spørgsmålet er, om livet i højhastighedssamfundet ikke også er ganske dragende?
  2. Techgiganter som Google og Facebook tjener ikke bare styrtende med penge på brugernes opmærksomhed, de bestemmer også reglerne for den offentlige samtale og adgangen til information. Ytringsfriheden tilsidesættes, når kommercielle interesser taler for det. Det går simpelthen ikke an, skriver Stjernfelt og Lauritzen i en fremragende og oplysende bog
  3. Sproget kan krænke og latteren klinge hult, men skal vittigheder ligefrem forbydes? Tanker om aktuelle vittigheder og en aktuel bog
  4. Slut med professorvældet, ind med projektarbejdet. I 50-året for 1968 leverer sociologen Finn Hansson en vigtig analyse af, hvordan det gik til, at en ny pædagogisk model sejrede, og at uddannelsessystemet ændrede sig radikalt
  5. Peter Sloterdijk lever efter Søren Kierkegaards devise: ikke en dag uden en linje på papiret. Med fem års forsinkelse byder 540 stærkt redigerede sider sig nu til fra årene 2011-13. De kronologisk optegnede notitser er stemningsladede og retorisk turnerede ’øjebliksguder’. Der er ikke tale om private dagbogsblade eller om rene afbildninger af svundne tider, men om en pointeret dialektik mellem et mikro- og makrohistorisk perspektiv på samtiden
  6. Selvom Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen på allerførste side slår fast, at »digital dannelse er andet og mere end normer for god opførsel på nettet«, ligner bogen ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’ mest af alt en samling af velmenende leveregler for en passende opførsel i den digitale verden
  7. Peter Sloterdijk er noget så sært som en utrættelig filosof og en alvorlig spasmager, men også et bogfirma og et selvavlende tysk brand. Hans nyeste påhit byder på en firakter for fire stemmer: en makrohistoriker, en litteraturkritiker, en teolog og en ’opiniater’ – dvs. en speciallæge for sygdomme i meningsapparatet. Velkommen i sprogteatret!
  8. Thomas Fuchs’ bog ’Ecology of the Brain’ er intet mindre end fremragende. Den kropsfænomenologiske tyske filosof og psykiaters tværvidenskabelige og velskrevne bog forstår hjernen som et livslangt foranderligt og plastisk formidlings- og mulighedsorgan, men ikke som den ultimative sandhed om mennesket