Steen Nepper Larsen

Steen Nepper Larsen

Lektor ved Aarhus Universitet
Seneste artikler af
Steen Nepper Larsen
  • Simon Malkenes’ opgør med markedsskolen er en skolepolitisk gyser

    I Oslo har man forsøgt at køre skolen som en koncern med konkurrence og målstyring på alle niveauer – og danske skoleledere skal snart på kursus for at lade sig inspirere af modellen. Den norske skolelærer Simon Malkenes har i årevis kritiseret markedsskolen – og har fået ørerne i maskinen. Nu gør han det igen i en ny bog
  • Fra stabilitet til labilitet

    Den tyske sociolog Georg Simmel, der levede fra 1858-1918, skildrede på mesterlig vis sin samtids dynamiske modernitetserfaringer og satte de vidtforgrenede menneskelige vekselvirkninger på begreb. Hans vidunderlige og slidstærke originaltekster om bl.a. storbyen, moden, pengene og samlivet foreligger nu på dansk i et fornemt værk, der også byder på ti aktuelle læsninger
  • ’I naturen kan man ikke score 12-taller’

    Vi lever i en forvirrende og flimrende opløsningstid. Rygrad og rummelighed skal der til, hvis ikke vi skal risikere at gå til grunde — kulturelt og individuelt. Socialantropolog og direktør for Nationalmuseet, Rane Willerslev, har sat sig for at forny dannelsesbegrebet i en lille tidstypisk bog, der viser sig både at være kontant, fængende og letbenet
  • Vi er alle blinde

    To essays: ’Menneskelig blindhed og livets betydning’ foreligger nu på dansk med 120 års forsinkelse. Den amerikanske filosof og psykolog William James advarer os imod at forhåndsfordømme andre mennesker og glemme egen blindhed. Men hvor langt rækker det sympatiske forehavende?
  • Folkeskolens dannelsestab bliver sjusket behandlet i ilter ny bog

    Indignationen er autentisk og selvfølelsen stor i en ny bog om skolens store dannelsestab, men argumentationen er generaliserende og kammer over i fristil. Og så er det ufrivilligt komisk at skrive et klassisk konservativt kampskrift fyldt med sjuskefejl
  • Bog anklager folkeskolens reformgrundlag for løse påstande og misinformation

    Skoleforsker Keld Skovmand har skrevet en tør videnspolitisk gyser i to bind og i foråret 2018 anmeldt fire uddannelsesforskere til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed. For fem år siden reformerede magtfulde politikere og embedsmænd både folkeskolen og læreruddannelsen. Hvorfor, hvordan og med hvilken forskningsmæssig legitimation?
  • Et omhældt og gennemluftet tankemylder

    Peter Sloterdijk er noget så sært som en utrættelig filosof og en alvorlig spasmager, men også et bogfirma og et selvavlende tysk brand. Hans nyeste påhit byder på en firakter for fire stemmer: en makrohistoriker, en litteraturkritiker, en teolog og en ’opiniater’ – dvs. en speciallæge for sygdomme i meningsapparatet. Velkommen i sprogteatret!
  • Et forsvar for den levende borgerrolle

    Velskrevet lille encyklopædi om det civile samfund
  • Anmeldelse

    Studenteroprøret var også samfundets oprør

    Slut med professorvældet, ind med projektarbejdet. I 50-året for 1968 leverer sociologen Finn Hansson en vigtig analyse af, hvordan det gik til, at en ny pædagogisk model sejrede, og at uddannelsessystemet ændrede sig radikalt

Sider

Mest læste
  1. I Oslo har man forsøgt at køre skolen som en koncern med konkurrence og målstyring på alle niveauer – og danske skoleledere skal snart på kursus for at lade sig inspirere af modellen. Den norske skolelærer Simon Malkenes har i årevis kritiseret markedsskolen – og har fået ørerne i maskinen. Nu gør han det igen i en ny bog
  2. Vi lever i en forvirrende og flimrende opløsningstid. Rygrad og rummelighed skal der til, hvis ikke vi skal risikere at gå til grunde — kulturelt og individuelt. Socialantropolog og direktør for Nationalmuseet, Rane Willerslev, har sat sig for at forny dannelsesbegrebet i en lille tidstypisk bog, der viser sig både at være kontant, fængende og letbenet
  3. Den tyske sociolog Hartmut Rosa leverer en skarp kritik af accelerationssamfundet, men spørgsmålet er, om livet i højhastighedssamfundet ikke også er ganske dragende?
  4. Økonomisk og moralsk gæld fletter sig ind i hinanden, mens enkeltpersoner og nationer spørger sig selv: Er skyldnere altid forpligtede på at betale gælden tilbage? En vellykket idehistorisk analyse af gæld som idé og moralitet byder sig til.
  5. Sproget kan krænke og latteren klinge hult, men skal vittigheder ligefrem forbydes? Tanker om aktuelle vittigheder og en aktuel bog
  6. ’Jeg er aldrig en ting og aldrig blot og bar bevidsthed,’ skrev den franske filosof Maurice Merleau-Ponty i 1945. Men hvad er jeg så? Noget af svaret gives i antologien: ’Den menneskelige eksistens. Introduktion til den eksistentielle fænomenologi’
  7. Thomas Fuchs’ bog ’Ecology of the Brain’ er intet mindre end fremragende. Den kropsfænomenologiske tyske filosof og psykiaters tværvidenskabelige og velskrevne bog forstår hjernen som et livslangt foranderligt og plastisk formidlings- og mulighedsorgan, men ikke som den ultimative sandhed om mennesket
  8. Selvom Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen på allerførste side slår fast, at »digital dannelse er andet og mere end normer for god opførsel på nettet«, ligner bogen ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’ mest af alt en samling af velmenende leveregler for en passende opførsel i den digitale verden