Steve Rose

  • Interview
    4. februar 2020

    ’Parasite’-instruktør: Bag Koreas succeshistorie lurer fortvivlelsen og hysteriet

    Efter en række år i Hollywood og flere internationale produktioner vendte den sydkoreanske filmskaber Bong Joon-ho tilbage til sit eget land og lavede en multiprisvindende sydkoreansk film, hvis kritik af et klassesamfund hele verden har hyldet som et sandt mesterværk. Selv betragter han filmen som en ’neutral’ problematisering af hele det kapitalistiske system – uden skyldige og uskyldige. Søndag nat kan ’Parasite’ vinde seks oscarstatuetter
    Efter en række år i Hollywood og flere internationale produktioner vendte den sydkoreanske filmskaber Bong Joon-ho tilbage til sit eget land og lavede en multiprisvindende sydkoreansk film, hvis kritik af et klassesamfund hele verden har hyldet som et sandt mesterværk. Selv betragter han filmen som en ’neutral’ problematisering af hele det kapitalistiske system – uden skyldige og uskyldige. Søndag nat kan ’Parasite’ vinde seks oscarstatuetter
  • Feature
    28. juni 2018

    Når huset er selve gysereffekten

    ’Hereditary’ indskriver sig i en lang Hollywood-tradition fra ’The Haunting’ til ’The Shining’, der gør dyster og desorienterende arkitektur til virkemiddel for gys og skræk
    ’Hereditary’ indskriver sig i en lang Hollywood-tradition fra ’The Haunting’ til ’The Shining’, der gør dyster og desorienterende arkitektur til virkemiddel for gys og skræk
  • Interview
    5. februar 2016

    ’Det er ikke et sort problem, det er vores allesammens problem’

    Steve McQueen er den eneste Oscar-vindende sorte instruktør i filmhistorien og kræver nu et opgør med Hollywoods de facto-apartheidstruktur, der blandt andet har resulteret i, at alle oscarnominerede skuespillere igen i år er hvide. Men det virkelige problem ligger et helt andet sted, mener han
    Instruktør Steve McQueen skrev filmhistorie, da han i 2014 vandt en Oscar for Bedste Film med ’12 Years a Slave’. I dag kalder han på et opgør med filmindustriens hvide tænkning.
  • Baggrund
    5. juni 2015

    Disney ville sælge os fremtiden

    Walt Disney døde, før han fik opfyldt sin store drøm: at skabe en rigtig by baseret på sin berømte ’tryghedsarkitektur’. Verdens mest berømte forlystelsespark fylder 60-år og har fascineret og frastødt filosoffer og arkitekter i årtier – men har vi stadig brug for Disneyland, efter resten af verden er blevet disneyficeret?
    Dette hvide boblehus kunne ses i Tomorrowland fra 1957-1967. Efter at have skabt succesen Disneyland, opkøbte Disney et stort område i Florida, hvor selskabet ville bygge en ’Progress City’, der primært skulle have offentlig transport og virksomheder skulle teste deres nye produkter som f.eks. mikrobølgeovne på beboerne.
  • Nyhed
    3. februar 2012

    Når mænd klæder sig ud som kvinder, er det ikke altid sjovt

    Hvornår lykkes dragkomedier bedst? Når de leger med kønnets grænsezoner og underminerer vores klichéforestillinger i stedet for at bekræfte dem med eftertryk — her er historien om en filmgenres bedrøvelige forfald
    Hvornår lykkes dragkomedier bedst? Når de leger med kønnets grænsezoner og underminerer vores klichéforestillinger i stedet for at bekræfte dem med eftertryk — her er historien om en filmgenres bedrøvelige forfald
  1. Nyhed
    3. februar 2012

    Når mænd klæder sig ud som kvinder, er det ikke altid sjovt

    Hvornår lykkes dragkomedier bedst? Når de leger med kønnets grænsezoner og underminerer vores klichéforestillinger i stedet for at bekræfte dem med eftertryk — her er historien om en filmgenres bedrøvelige forfald
    Hvornår lykkes dragkomedier bedst? Når de leger med kønnets grænsezoner og underminerer vores klichéforestillinger i stedet for at bekræfte dem med eftertryk — her er historien om en filmgenres bedrøvelige forfald
  2. Feature
    28. juni 2018

    Når huset er selve gysereffekten

    ’Hereditary’ indskriver sig i en lang Hollywood-tradition fra ’The Haunting’ til ’The Shining’, der gør dyster og desorienterende arkitektur til virkemiddel for gys og skræk
    ’Hereditary’ indskriver sig i en lang Hollywood-tradition fra ’The Haunting’ til ’The Shining’, der gør dyster og desorienterende arkitektur til virkemiddel for gys og skræk
  3. Baggrund
    5. juni 2015

    Disney ville sælge os fremtiden

    Walt Disney døde, før han fik opfyldt sin store drøm: at skabe en rigtig by baseret på sin berømte ’tryghedsarkitektur’. Verdens mest berømte forlystelsespark fylder 60-år og har fascineret og frastødt filosoffer og arkitekter i årtier – men har vi stadig brug for Disneyland, efter resten af verden er blevet disneyficeret?
    Dette hvide boblehus kunne ses i Tomorrowland fra 1957-1967. Efter at have skabt succesen Disneyland, opkøbte Disney et stort område i Florida, hvor selskabet ville bygge en ’Progress City’, der primært skulle have offentlig transport og virksomheder skulle teste deres nye produkter som f.eks. mikrobølgeovne på beboerne.