Stig Broström

Artikler
  • Kommentar
    12. januar 2022

    Det er en fejl at opstille en modsætning mellem omsorg og læring

    Det giver ikke mening at tale om omsorg og læring som modsatrettede aktiviteter. Et aktivt samvær mellem barn og pædagog bidrager til nærvær, omsorg og trivsel, samtidigt med at barnet får mulighed for at tilegne sig kundskaber og færdigheder, skriver forskerne Stig Broström og Ole Henrik Hansen fra DPU
    Småbørnspædagogikken har de seneste 20 år teoretisk og praktisk søgt at knytte omsorg og læring sammen, en stræben, man internationalt betegner educare med en sammenskrivning af ’care’ og ’education’.
  • Kronik
    14. august 2021

    Vi fødes ikke med et kritisk klimasyn, så børnehaven må lære vores børn om bæredygtighed

    En moderne pædagogisk praksis bør indeholde viden om bæredygtighed og skabe børnehavebørn med kritisk klimabevidsthed. Gennem leg skal vi sikre at nye generationer konfronteres med tidens store spørgsmål, skriver professor emeritus Stig Broström og lektor Thorleif Frøkjær i denne kronik
    Børns læring om bæredygtighed skal ske gennem et aktivt hverdagsliv og meningsfulde aktiviteter med leg som omdrejningspunkt, skriver dagens kronikører. På billedet ses børn i Børneøen Bonsai, et Rudolf Steiner børnehus med vuggestue og skovbørnehave.
  • Kommentar
    11. februar 2015

    Selvfølgelig kan børn lære af pædagoger

    Kæden hopper af, når professor Dion Sommer hævder, at didaktisk, målstyret læring og instruktionspædagogik ikke fører til senere gevinst. Alt peger på, at et barn lærer bedst gennem sin egen aktive undersøgende virksomhed støttet af udfordrende indspil fra pædagoger
  • Kronik
    18. august 2010

    Husk lige de mindste!

    Politiske beslutninger udhuler pædagogikken i skattestoppets hellige navn, og i processen forringes børnenes vilkår yderligere. De, der taber, er de svage børn, de anderledes børn, børnene af anden etnisk herkomst end dansk. Alle de børn, der i forvejen har svære betingelser
    Politiske beslutninger udhuler pædagogikken i skattestoppets hellige navn, og i processen forringes børnenes vilkår yderligere. De, der taber, er de svage børn, de anderledes børn, børnene af anden etnisk herkomst end dansk. Alle de børn, der i forvejen har svære betingelser
  1. Kommentar
    12. januar 2022

    Det er en fejl at opstille en modsætning mellem omsorg og læring

    Det giver ikke mening at tale om omsorg og læring som modsatrettede aktiviteter. Et aktivt samvær mellem barn og pædagog bidrager til nærvær, omsorg og trivsel, samtidigt med at barnet får mulighed for at tilegne sig kundskaber og færdigheder, skriver forskerne Stig Broström og Ole Henrik Hansen fra DPU
    Småbørnspædagogikken har de seneste 20 år teoretisk og praktisk søgt at knytte omsorg og læring sammen, en stræben, man internationalt betegner educare med en sammenskrivning af ’care’ og ’education’.
  2. Kronik
    14. august 2021

    Vi fødes ikke med et kritisk klimasyn, så børnehaven må lære vores børn om bæredygtighed

    En moderne pædagogisk praksis bør indeholde viden om bæredygtighed og skabe børnehavebørn med kritisk klimabevidsthed. Gennem leg skal vi sikre at nye generationer konfronteres med tidens store spørgsmål, skriver professor emeritus Stig Broström og lektor Thorleif Frøkjær i denne kronik
    Børns læring om bæredygtighed skal ske gennem et aktivt hverdagsliv og meningsfulde aktiviteter med leg som omdrejningspunkt, skriver dagens kronikører. På billedet ses børn i Børneøen Bonsai, et Rudolf Steiner børnehus med vuggestue og skovbørnehave.