Stuart Kelly

Artikler
  • Baggrund
    13. december 2013

    Adskillelsens tilstand

    I Sydafrika har også forfatterne levet hver for sig – adskilt af tilgangen til apartheid i deres værker. Alligevel er de forbundet i deres fokus på at spørge om, hvem der er den fremmede
    I Sydafrika har også forfatterne levet hver for sig – adskilt af tilgangen til apartheid i deres værker.  Alligevel er de forbundet i deres fokus på at spørge om, hvem der er den fremmede
  • Anmeldelse
    3. august 2013

    Forfalsket kunst er altid reaktionært

    Kan forfalskede værker være stor kunst? Er forfalskning måske ligefrem en kunstart i sin egen ret? Det er synspunktet i en ny bog, der giver et fascinerende indblik i nogle af kunsthistoriens mest fantastiske svindelnumre
    Fup. Under overskriften ’Van Meegerens falske Vermeers’ udstillede et hollandsk museum for et par år siden en række af de malerier, som Han van Meegeren for over 70 år siden malede og solgte i dyre domme til en kunstverden, der hoppede på fupnummeret i troen på, at der var tale om originale malerier af den berømte Johannes Vermeer. Her er det maleriet ’Kristus og disciplene i Emmaus’.
  • Anmeldelse
    5. januar 2013

    Der findes kun én menneskegud

    Hvordan kunne kristendommen udvikle sig fra en radikal folkereligion til elitedoktrin for den vestlige civilisation?
    Den grædende Jesus malet på basilikaen i Fødselskirken i Bethlehem.