Coca Cola fik stoppet statskampagne

23. november 2009 kl. 23:22Opdateret 23. november 2009 kl. 23:30

"Max en halv liter om ugen".

Sådan lyder det sunde budskab til børn og unge i en kampagne mod juice og sodavand fra Fødevarestyrelsen. Men det budskab fik sodavandsgiganten Coca Cola hurtigt sat en stopper for, skriver Avisen.dk.

Dokumenter fra Fødevarestyrelsen, som Avisen.dk har fået aktindsigt i, viser, at fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) tidligere på året bøjede sig for pres fra Coca Cola og droppede væsentlige dele af den stort anlagte kampagne.

Budskabet om højst en halv liter sukkervand om ugen blev udsendt via en kampagnehjemmeside, internetbannere på B.T.s, Politikens og webstedet Artos hjemmesider og 70.000 gocards. Det stod med fine hvide skrifttegn på rød baggrund og med små sodavandsflasker som dekoration. Det fik Coca Cola til at sende et brev til Fødevarestyrelsen, hvor man gjorde opmærksom på, at styrelsen brugte mærker og former, som til forveksling ligner Coca Colas.

Det var åbenbart for hård kost for både styrelsen og fødevareminister Eva Kjer Hansen. De trak den en million kroner dyre kampagne tilbage, stoppede tusinder af internetreklamer og 30.000 gocards, som skulle have forhindret børn på McDonald’s i at fylde sig med sodavand.

- Vi vurderede, at kampagnen krænkede Coca Colas varemærke, derfor stoppede vi udsendelsen af gocards," siger Else Molander, der er kontorchef i Fødevarestyrelsen.

Men kampagnen var helt lovlig, vurderer advokat og specialist i varemærker Johan Løje, der har set sagens akter. 

- Styrelsen kan kun krænke Coca Colas varemærke, hvis den misbruger det i erhvervsmæssig sammenhæng for eksempel for at tjene penge. Her var formålet at oplyse befolkningen, siger Johan Løje.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Spild af 1 mi kr., MEN hvad mon er røget den anden vej??

Dette spørgsmål omkring Coca-Cola SKAL have været inde i overvejelsen om det var det værd at lave sådan en kampagne.

Nu ser en sodavandsflaske jo kun ud på een måde, medmindre Coca Cola har fundet på en helt ny måde at lave dem på? Og havde det været med blå skrift på hvid baggrund? eller måske gul skrift på blå baggrund eller hur?

Sagen er jo den meget enkle, at Coca Cola var hamrende bange for at niste salg; derfor medvirkede de til at denne kampagne stoppede.