Telegram

Officerer ser positivt på Afghanistan

Telegram
13. marts 2010 kl. 14:52

- Der er grund til optimisme.

Det siger Bent Fabricius, som er formand for Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD) om kampen mod Taliban i Afghanistan.

Han er enig med forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V). Hun siger til Berlingske Tidende, at Danmark og vestlige lande sammen med afghanske styrker er ved at vinde i Afghanistan.

Hun peger blandt andet på øget på afghansk tro på fremtiden, ifølge meningsmålinger, samt flere amerikanske soldater i Afghanistan.

Bent Fabricius mener også, at det går den rigtige vej.

- Det går rigtig godt i Helmandområdet trods de tragiske tab, der har været. Man kan løbende se en positiv udvikling. Der er mange positive tegn, siger HOD's formand.

Han peger på den seneste offensiv, Operation Moshtarak, med 15.000 amerikanske, britiske, canadiske, danske og afghanske soldater i Marjah. Det er den hidtil største fælles operation for at fjerne Taliban fra området.

- I Helmand har man langsomt, men sikkert flyttet grænserne for Talebans dominans sydover gennem de operationer, hvor danske soldater har støttet op. Det går den rigtige vej, hører jeg fra dem, jeg taler med, siger Bent Fabricius.

Han besøgte Helmand for godt et år siden, da styrkerne ventede på en troppeopbygning før den næste operation.

- Nu er man gået fra en konsolideringsfase til at udvide de områder, hvor Taliban ikke dominerer, siger han.

/ritzau/

Opdateret 13. marts 2010 kl. 14:55

Her er en anden udlægning af erobringen af Marjah, som den nye krigsminister lægger så stor vægt på. Er den en militær- eller propagandasejr?

http://ipsnews.net/news.asp?idnews=50581

Thomas: Ok

""Her er en anden udlægning af erobringen af Marjah, som den nye krigsminister lægger så stor vægt på. Er den en militær- eller propagandasejr?"

Vedr. Stig Larsens henvisning til Porters artikel om fantasibyen Marjah forsøgte jeg for nogle dage siden at referere artiklen på dansk her:

http://www.information.dk/telegram/225760#comment-216522

PS.
Modkraft har i øvrigt i dag også en artikel om Marjah-sagen:

http://modkraft.dk/spip.php?article12830

@Helle Empörung :
Jeg er helt enig - det er imponerende hvor historieløse nogle af debattørerne er, når de påstår at der ingen planer var for pipelines tværs over Afghanistan. Der var et stort samarbejde mellem Taleban og Amerikanske olieselskaber, og Amerikanske politikere (ligesom vores statsminister) havde ikke noget imod Taleban dengang. Der er bunkevis af kilder bl.a. fra de amerikanske mainstream medier, herunder følgende artikel fra Washington Post:

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/inatl/europe/caspian100598b.htm

Thomas H. Pedersen

Før det første så er det underligt at de ikke kan stave ordentligt til byen, den hedder som Helle Empörung skriver Marjah med et h til sidst.

Jeg har selv været i området og kæmpet da jeg var dernede men det var i Nabobyen Nad Ali mener jeg, problemet er at der både er områder og byen som hedder Nad Ali og Marjah, tror det er der forvirringen ligger.

Jeg ved godt at det ikke er sundt for sjælen men Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marjah
http://en.wikipedia.org/wiki/Nad_Ali_District

Thomas vi prøver bare at grave sandheden frem, intet andet.

Peter Pedersen siger:

Berg Afghanistan har INGEN havadgang, men er omkranset af andre lande hele vejen rundt.
--------------------
lol, den føres igennem Afghanistan til Pakistans kyst, som jeg skrev før, rapporterne jeg læste antydede at terrænet fra det kaspiske hav til Kina var ikke en god løsning, men sydpå, igennem (og ja, jeg ved de ikke har havnebyer i Afghanistan) Afghanistan, så du forstår hvad jeg siger og ikke kun læser halvdelen, til Pakistans kyst,.. OK?
Jeg gider ikke at skændes med dig når du ikke engang gider at gå ud på google, hvor du vil kunne finde artikler som siger til om, at denne omtalte pipeline er 'operational' i 2014.
mvh til dig Peder Pedersen

Nu ved jeg ikke hvor censurede googlemaps kort er, men det er ikke nemt at få øje på en by:
http://maps.google.dk/maps?f=q&source=s_q&hl=da&geocode=&q=31%C2%B031%E2...
der skulle være på størelse med esbjerg, her i samme målestok:
http://maps.google.dk/maps?f=q&source=s_q&hl=da&geocode=&q=31%C2%B031%E2...
Men Afghanerkortet ser godt nok noget redigeret ud.

ps. Marjah/Marja, er vist et spørgsmål om engelsk eller dansk.

Thomas H. Pedersen

Det er helt i orden, jeg vil også gerne have sandheden frem så folk kan blive lidt mere optimistisk på afghanernes veje.

At amerikanerne ikke har styr på om Marjah er en by eller et distrikt, kan vel ikke undre nogen. de ville jo også gerne at den danske hær skulle afløse den hollandske. dvs. 750 skulle afløse 2000 soldater.
den danske hær kan ikke engang udsende 2000 soldater måske skulle nogen have fortalt dem det :)

Thomas, prøv at forklare en amerikaner at i firma med 300 ansatte er et pænt stort firma.

men her siger en tidligere Britisk ambassadør Craig Murray lige nøjagtigt hvad jeg siger, husk,.. gå efter bolden...
---------------------------------------
"There are designs of this pipeline, and if you look at the deployment of US forces in Afghanistan, as against other NATO country forces in Afghanistan, you'll see that undoubtedly the US forces are positioned to guard the pipeline route. It's what it's about. It's about money, it's about oil, it's not about democracy."

The Trans-Afghanistan Pipeline is slated to be completed in 2014, with $7.6 billion in funding from the Asian Development Bank.
-------------
mvh

Thomas H. Pedersen

Det kort du kigger på er ikke censuret, de ligger så spredte dernede men husk nu på at de får langt flere børn end i Danmark, men du finder nok ikke en by med 80.000 der du linker til. :).

Ja hvis man læser historie bøgerne kan man godt læse at amerikanske (og Venezuelanske) olie og gas firmaer har været i Afghanistan for at kigge på en mulig gasledning gennem Afghanistan men området er for uroligt til det og de opgav, så vidt jeg ved. Kina har vist også fået en kontrakt til mine i Afghan.
USA har jo også lavet en dæmning i 1950 eller 1960´erne i Helman og et område gik under "little america" men hvor har amerikanske oliefirmaer ikke været henne og bor?, de har både været i Irak, Iran og Saudi Arabien pga. de har en stor ekspertise på området. hvis USA skulle invadere alle de lande i verden de har forhandlet olie/gas udvinding med så skal de jo invadere alle lande i verden med olie i.

Tommy Karstensen

Niels,
det har jeg såmænd også, så jeg kender godt spillet. Det ændrer ikke ved, at der p.t. blæser gode vinde for os. Se iøvrigt mine tidligere bemærkninger.
Jeg synes næppe du bør måle udviklingen på 4 bomber i Kandahar. Altså, det med bomber tror jeg næppe forsvinder fra den del af Asien og mellemøsten. Næ, vi skal nærmere kigge på befolkningens tillid til ISAF og modsatte til Taliban. Der går det godt p.t. Javel, det er skrøbeligt, men det er også først nu der er kommet det antal soldater der skulle bruges.
Vedr. det med at folk fra Forsvaret generelt skulle være løgnere og kun tænke på at please ministeren: Vås. Det er det samme som at sige, at alle venstreorienterede er løgnere. Det er lige så sandt......

Thomas H. Pedersen

"Ja hvis man læser historie bøgerne kan man godt læse at amerikanske (og Venezuelanske) olie og gas firmaer har været i Afghanistan"

Det var åbenbart Amerikanske og argentinske firma i stedet for venezuelanske firma. beklager

AFGHANISTAN OG OLIEN

I sin glimrende bog ”Afghanistan og Taleban – Islam, olie og Det Nye Store Spil i Centralasien” (Tiderne Skifter, 2002) citerer Ahmed Rashid FN’s vicegeneralsekretær for humanitære anliggender for følgende udsagn:

””Al udefra kommende indblanding i afghanske forhold er nu tilknyttet kampen om olie- og gasledninger. Man må frygte at disse selskaber og regionale kræfter blot ”lejer” Taleban til deres egne formål …”

(Fra kapitlet ”At bejle til Taleban (1): Kampen om rørledningerne 1994-96.” (s.244))

Thomas H. Pedersen

Og du har denne glimrende bog hvor du kan læse om Taleban og hvilken slags mennesker de er og stadigvæk støtter du ikke at USA fjernede dem fra magten? olie- og gasledninger eller ej.

Og hvad mon den afghanske regering kan bruge de penge som de får for rørledningerne til?. lad mig sige det sådan så kan vi skære en del af nødhjælpen fra, hvis altså verden holder dem i ørene så de ikke bruger pengene på store guld paladser.

Jeg har længe ledt efter den bog men den er umuligt at opstøve nogen steder :(

http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/03/01/down_the_afpak_rabbit_hole

Et stort bluff nummer beregnet for de måbende civilbefolkninger i vesten.
Nato har nedkæmpet en landsby, og har brugt en måned og 15.000 mand på det - det går sandelig fremad.

Ja, det går fremad - og vores nye krigsminister mener oven i købet, at 'vi' er ved at vinde krigen mod Taleban.

Det går endda så godt efter sejren i 'Marjah' plus nogle succesrige drone-drab i Pakistan, at præsident Obama har nået den erkendelse, at tiden nu er inde til at indlede forhandlinger med Taleban.

Ikke alle i hans 'krigskabinet' er vist helt enige. Læs mere her i artiklen "Policy Battle Over Afghan Peace Talks Intensifies".

http://www.commondreams.org/headline/2010/03/15-6

Peter Pedersen

Vedr. Marjah

Administativt er Afghanistan en gang for mange år siden inddelt i provinser (fx. Helmand, Kandahar osv.), og disse provinser er inddelt i distrikter (I Helmand provinsen : Gereskh, Nad e' Ali, Garmsir, Now Zad osv.)
Se fx. kortet og de anslåede tal for antal indbyggere i distrikterne : http://en.wikipedia.org/wiki/Helmand_Province

Det er langt fra nemt at holde de geografiske forhold ude fra hinanden i Afghanistan; - hvornår man taler om et distrikt og hvornår man taler om en landsby. Distriktet har ofte navn efter district center (dvs. "hovedbyen") i distriktet, hvorimod der andre gange findes en lille ubetydelig flække et sted i distriktet af samme navn som distriktet,
mens distriktscenter-byen ligger et ganske andet sted.
By- og vejskilte er naturligvis totalt ukendt i hele Helmand provinsen.

Afghanerne selv skelner normalt langtfra så skarpt, som vi er vant til i Vesten, og direkte adspurgt, kan man meget tit få flere forskellige svar fra de lokale, om hvad samme landsby, man står midt i lige nu, rent faktisk hedder, idet 30-40 års konstante borgerkrige og magtkampe naturligvis sætter sine dybe spor på et i forvejen ringe struktureret land.
Fx. anså Taliban Kandahar som hovedstaden - ikke Kabul.

Hvordan Marjah staves er nærmest efter eget valg og accent, da alt jo lokalt skrives med det arabisk-lignende lydskriftsopbyggede tegnsystem.

Marjah ligger ved grænsen mellem Nawa og Nad e' Ali- distrikterne, hvilket var grunden til, at størstedelen af ISAF soldaterne startede operationen med at sikre at Taliban var fortrængt i netop Nad e' Ali-distriktet, samtidigt med at andre engagerede Taliban i Marjah.

Det må dog klart udelukkes, at der for Majrah's vedkommende skulle være tale om en "city", men nærmest en (efter vore forhold) mindre provinsby, - lidt i lighed med de større landdistrikter i DK med tilhørende "udflyttergårde", de øvrige omkransende marker, arealer, åer, vandingskanaler osv.osv., er tillagt samme navn som landsbyen.
Antallet af indbyggere i området (by og opland incl. de mange såkaldte omliggende småbyer ("Khaleh") , skulle ligge et sted mellem 30.000- 70.000 synes dermed næppe urealistisk.

Empörung:

Om Obama- administrationen ønsker at forhandle med Taliban er udelukkende et spørgsmål om politisk timing - ikke militær strategi eller ditto taktik.

Både USA og Karzai har naturligvis et ønske om på et tidspunkt at kunne forklare afghanerne og alverden, at man - ihvertfald har forsøgt - at forhandle ihærdigt med Taliban i et forsøg på en slags national samlings og forsonings-tiltag - (i lighed med fx. Sydafrika efter Apartheid) - når Taliban en gang, inden så længe er blevet trængt så langt tilbage, at de vil have et væsentligt svagere udgangspunkt for reel forhandling, end tilfældet er nu.

Både "Krigsministeren" og fagforeningsbossen fra artiklen har dog noget at have deres optimisme i.

Der er jo en del gallup-undersøgelser, hvor man har spurgt de egentlige eksperter : de lokale afghanere.

Heraf mener mellem 59 og 91 %, - afhængigt af provins - således, at Taliban har en dårlig indflydelse på deres område :
www.information.dk
"Afghanerne grundigt trætte af Taleban":

http://www.gallup.com/poll/126602/Taliban-Increasingly-Unpopular-Pakista...

Meningsmåling fra 2009 : 70 % af alle afghanere mener at udviklingen går den rigtige vej, og 68 % er iøvrigt positive overfor tilstedeværelsen af udenlandske soldater (samt en lang række andre spørgsmål) :

http://news.bbc.co.uk/2/shared/bsp/hi/pdfs/11_01_10_afghanpoll.pdf

Og :

http://www.asiafoundation.org/resources/pdfs/Afghanistanin2009.pdf

Det er naturligvis langt fra det samme at begynde at tale om dato og exit-strategi (- medmindre det da skulle ske som dengang, Anders Fogh trak soldaterne ud af Irak af rent valgtaktiske partihensyn, men uden egentligt belæg i den lokale sikkerhedssituation), da der stadig er relativt stærke lommer at Taliban, flere steder - selv i Helmand - som fx. i Sangin og Kijaki - sådan som det var tilfældet i Marjah.

Jeg mener nok, vi er gang med at vinde krigen i Afgh., men der er fortsat meget lang vej endnu.

The Trans-Afghanistan Pipeline is slated to be completed in 2014, with $7.6 billion in funding from the Asian Development Bank.

@Pedersen

""Om Obama- administrationen ønsker at forhandle med Taliban er udelukkende et spørgsmål om politisk timing - ikke militær strategi eller ditto taktik."

Det er muligt, men der er altså folk, der mener, at Taleban slet ikke kan besejres. Læs fx denne artikel af Paul Villaume fra RIKO - Rådet for International Konfliktløsning:

USA OG KARZAI: TALEBAN KAN IKKE BESEJRES

Præsident Obamas og general McChrystals igangværende militære ISAF-offensiv – inklusive den kommende i Kandahar – har ikke til formål at besejre Taleban og de øvrige oprørsbevægelser i Afghanistan. Pentagon har for længst indset, at det er en umulig opgave.

McChrystals strategi sigter udelukkende på over for den vestlige offentlighed at fremstå tilpas militært sejrrige, således at de uundgåeligt forestående forhandlinger med Taleban m.fl. om inddragelse i den politiske proces og magtdeling kan ske under dække af påstået styrket amerikansk/allieret forhandlingsposition og et svækket Taleban.

Således at USA/NATO i 2011 kan begynde at trække sine styrker ud af landet under påberåbelse af ”sejr”. Disse Pentagon-kilder lægger heller ikke – indadtil – skjul på, at man til det formål er parat til at lukke øjnene for både fortsat kvindeundertrykkelse og meget andet, og at USA endda er villig til økonomisk at støtte et afghansk styre med Taleban-deltagelse – på betingelse af, at Taleban afholder sig fra at støtte eller samarbejde med Al Qaida.

Læs hele artiklen på:

http://riko.nu/2010/03/medierne-og-marjah-vind-eller-spin/

MERE MARJAH

Lige nu rapporterer New York Times i øvrigt om Taleban-trusler mod den by, som man lige skal have smidt Taleban ud fra.
Der holdes Taleban-møder om natten og der bliver hængt skriftlige trusler op på centrale steder i området.

Ingen journalister har for øvrigt endnu fået lov at besøge 'byen' uden at være 'embedded' med det amerikanske militær.

http://www.nytimes.com/2010/03/18/world/asia/18afghan.html?hp

Sider