Miljøtopfolk flyver og skader miljøet

Det er for billigt at flyve og for dyrt at rejse med tog. Topfolk i miljøorganisationerne erkender, at de flyver for meget og derved skader miljøet.
13. august 2010 kl. 12:32Opdateret 13. august 2010 kl. 12:35

Prisen på en fly- eller togrejse bør afspejle miljøbelastningen, mener miljøorganisationer.

Det kan måske få folk til at bruge en mere miljøvenlig transportform.

Men miljøorganisationernes egne topfolk erkender, at de ofte bruger fly, fordi det er billigere og lettere.

Tidsskriftet Miljøsk, der udgives af Noah, har spurgt en række ledere i de største miljøorganisationer - ud over Noah er det Greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd.

De siger alle, at de jævnligt bruger flyrejser, men de er også enige om, at flyrejser er alt for billige, og at alternative rejseformer er for dårlige.

Formand i Noah Jesper Hostrup Hansen siger, at togpriserne ofte ligger på det dobbelte af fly.

- Der skal være mere konkurrencedygtige priser på togtransport, siger han.

I Danmarks Naturfredningsforening siger præsidenten, Ella Maria Bisschop-Larsen, at bedre og hurtigere togforbindelser i Europa er afgørende.

- Med den udtalte mangel på politisk vilje til at lade prisen afspejle miljøbelastningen forventer jeg mere flytrafik. Vi skal have en afgiftsstruktur, der fremme den mest miljøvenlige transportform, siger hun.

Generalsekretær Mads Flarup Christensen i Noah siger, at flyprisen simpelthen skal op, mens tog priserne skal ned.

- Det kan ske gennem en retfærdig skattepolitik, hvor brændstofprisen afspejler den reelle omkostning, samfundet har ved afbrænding af fossile brændstoffer, siger Mads Flarup Christensen.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Benjamin Bach

Enig i at flypriserne skal op. Uenig i at togpriserne skal ned. Jo dyrere transport er, des mere "miljørigtigt" vil folk også opføre sig. Desuden er togpriserne allerede ret lave mange steder i EU... dog ikke i Danmark; men her flyver folk jo glædeligt indenrigsture på 300 km.

Kortdistance rejser for passergerfly kunne nemt forbydes uden det ville ødelægge økonomien eller folks velfærd. Dvs. ingen afgifter -- bare et fuldstændig forbud, så vi kan undgå den absurde situation, at en mand i et jakkesæt smutter fra København til Aalborg for at putte blæk på et stykke papir. Forbuddet vil ikke skade mobiliteten, men det vil stimulere, at motiverne for at rejse bliver stærkere, samt at ophold gøres længere.

Løsningen kan aldrig være en højere omkostning. Det budskab og signal det sender, er at det er okay at smadre tingene, når bare man har penge nok. Det må og skal være alternativet.

Victor Knudsen

Langt den største stigning i lufttrafikken vil i den kommende år komme fra især Indien, Kina samt de arabiske lande. Den vil nærmest være eksplosiv. Det kan bl.a. ses på de flyanskaffelser som gøres af luftfartsselskaberne i de lande.

Benjamin, de korte strækninger bliver tit ordnet med mellem store propeller fly eller den der forurener lidt mere, turboprop, men propeller fly skulle vist ikke forurene noget der ligner det som en jet gør. Hvis togene kører på el og vi tager trafikken fra luften ned på jorden, betyder at der skal produceres mere strøm til togene, som måske bliver produceret med kul, så,.. så længe produktionen af strøm ikke er blevet 'grøn', vil udledningen være ligeså meget til skade for miljøet som flyene havde før, men de korte distancer med propeller fly er altså ikke den store synder.

men hvis man kunne få propellerfly(med solceller på vingerne m.m. for at forlænge distancen) til at flyve med el-motorer(det skal nok kunne lade sig gøre med design ændringer i landings-stellet så vingerne evt. ikke knækker af, og andre dele, for flyet vil jo ikke være lettere når det lander som et fly der har brændstof) så ville de ikke forurene, så længe at produktionen af den el den bruger er 'grøn'.

Benjamin Bach

@Helge mfl.
Billige fly betyder, at folk rejser mere end med tog. Dette skyldes, at fly når frem hurtigere. Det tager 45 min. at flyve fra Kbh. til Aalborg. Så selvom propelfly forurener mindre end jetfly, vil resultatet være mere forurening.

P.t. koster det 295,- at flyve til Aalborg med SAS. Det koster 379,- med DSB og tager 5 timer.

Da vi har akutte klimaproblemer, mener jeg, at et af de mest åbenlyse adfærdsændring, der nærmest er gratis, ville være at droppe kortdistanceflyvningen..