Ekspert tvivler på ministers DSB-plan

Billigere togbilletter mellem København og Aalborg vil fordyre støtten til de andre jernbanestrækninger.
27. december 2010 kl. 09:39Opdateret 27. december 2010 kl. 09:45

Det ligger ikke lige for at udlicitere togstrækningen mellem København og Aalborg, sådan som transportminister Hans Chr. Schmidt (V) har planer om. Og slet ikke allerede fra næste år, sådan som ministeren vil have det.

Det siger trafikforsker og lektor Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitetscenter om at sende strækningen i udbud til private trafikselskaber såsom Arriva.

- Det er den eneste strækning sammen med S-togene i København, der giver overskud, og det har DSB brugt til den underskudsgivende drift af resten af jernbanenettet. Det her giver et hul i kassen.

- Så enten vil passagererne komme til at betale højere billetpriser, eller også kommer de skatteydere til at betale til en højere statsstøtte, siger Per Homann Jespersen.

Han påpeger også på, at det kan give driftsproblemer med en ekstra aktør omkring Hovedstaden, hvor der i forvejen er trængsel på jernbanenettet.

- Når vi får flere spillere på banen om de samme skinner, så giver det problemer. Det viste erfaringerne med Øresundsudbuddet, siger trafikforskeren.

Han tror ikke på, at private kommer til at køre på strækningen København-Aalborg allerede i 2011, sådan som transportministeren stiler efter.

- Det tager lang tid at forberede sådan noget, viser trafikstyrelsens egne erfaringer. Desuden sidder de eksperter, der er til at udfærdige udbudsmaterialet, i DSB eller Arriva. Og de kan jo ikke bruges, når de to selskaber selv skal være med til at byde ind, siger Per Homann Jespersen.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

De liberales grundlæggende idé er: privatisere alt, hvad man tror kan drives med overskud; overlad resten til offentlige selskaber og kritisér dem så for ikke at køre rundt.
Komplet Ebberød Bank

Morten Kjeldgaard

Orv, det kan være VK0 lige kan nå at forære DSB væk for en billig penge til nogle af deres venner i erhvervslivet, inden de bliver smidt på historiens mødding.