OECD skyder danske gymnasiers VM-titel ned

Danske gymnasielærere strammede skruen, da de i sidste uge udråbte sig selv som verdensmestre.
26. januar 2011 kl. 17:51Opdateret 26. januar 2011 kl. 18:02

"Danske gymnasier er verdens bedste".

Sådan lød budskabet, da Gymnasieskolernes Lærerforening i sidste uge bragede igennem i flere medier med kampagnen "Verdensmestrene".

Det centrale afsæt var en stor rapport fra OECD (Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling). Men en af analytikerne bag rapporten kalder kampagnens hovedbudskab for en voldsom stramning af rapportens resultater.

- Det er en meget, meget, meget, voldsom stramning, siger OECD-analytiker Bo Hansson.

Han har stået for netop det kapitel, hvor gymnasielærerne har hentet deres tal. Her viser tabeller, at Danmark er det land, hvor samfundet får størst økonomisk gavn af at sætte studenterhuen på unge mennesker. Med den er de nemlig i mindre risiko for at koste samfundet sociale ydelser og betaler typisk mere i skat.

Det får gymnasielærerne til i kampagnen at konkludere, at "Danmark dermed er verdensmestre i gymnasieuddannelser".

Men når Danmark står stærkt i tabellerne, handler det ifølge OECD-analytikeren i høj grad om, at danskerne betaler højere skat og får højere sociale ydelser end i andre lande, hvor gymnasierne kan være nøjagtigt lige så gode eller endda bedre end i Danmark.

- Det handler om en række andre faktorer i samfundet. Vi kan se, hvor meget det gavner at sende en elev gennem gymnasiet i Danmark. Men det viser ikke noget om, hvor god kvaliteten i undervisningen er, siger Bo Hansson.

I forbindelse med lanceringen af den stort anlagte kampagne kritiserede formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening, Gorm Leschly, at nyheden fra OECD-rapporten i september ikke fandt vej til Undervisningsministeriets hjemmeside.

Gorm Leschly kan dog til dels godt forstå, at man i OECD synes, at kampagnen oversælger budskabet.

- Sådan er det jo nu en gang, når man skal af med et budskab. Men det er meget komplekst, og der er jo ikke så meget sex i at sige, at vi er verdensmestre i afkast, siger han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

  • Den forbandede forbindelse

    Idag slutter fristen for at klage over de miljømæssige konsekvenser af Femernforbindelsen. Lokale aktivister på Femern håber på enten at stoppe den faste forbindelse til Danmark eller i det mindste at drukne den i så mange miljøklager, at byggeriet udsættes i yderligere flere år. Sker det, kan det koste de danske bygherrer kompensationer på op mod 1,8 milliarder kroner
  • I skilsmissesager er kampen mellem mor og far blevet stadig mere radikal de seneste år. Model

    Fars ensomme kamp om børnene

  • Skat skal oprustes med 1000 medarbejdere i 2020 som led i plan, der skal rette op på problemerne i Skat

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for niels roed

der er meget sex i at holde sig til sandheden, nemlig at OECDs analyse ikke siger noget om undervisningens kvalitet.
det er jo komplet latterligt det Gymnasieskolernes Lærerforening har gang i her.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for gorm  leschly

Skudt forbi OECD og Ritzau

Danske gymnasier giver den største samfundsnytte

Danmark er det land, hvor samfundet får størst økonomisk gavn af at sætte studenterhuen på unge mennesker. Det bekræfter OECD-analytikeren Bo Hansson, jf. Ritzau 26. januar 2011. Det er præcis det samme, som Gymnasieskolernes Lærerforening har skrevet i sin begrundelse for kampagnen om gymnasier i verdensklasse. Hverken mere eller mindre. At investere i gymnasiale uddannelser er en god forretning i Danmark. Se verdensmestrene.dk
Det er derfor misvisende, når Ritzau i en telegramoverskrift postulerer, at OECD afviser dansk gymnasie-VM.
Det er GL’s påstand, at gymnasiale uddannelser ikke ville kunne opnå en så stor samfundsnytte, hvis det ikke var for den danske uddannelsestradition.
Samme OECD-rapport – Education at a Glance, 2010 – viser bl.a., at Danmark scorer højst på ”Interpersonal trust” – altså social tillid – efter en gymnasial uddannelse.
Hvor OECD-gennemsnittet efter en gymnasial uddannelse ligger på 0,42, ligger Danmark på 0,76.
Ugebrevet Mandag Morgen udgav i forbindelse med IOC-topmødet i København, oktober 2009: ”The Danish Secret – How Denmark became one of the most competitive nations in the world”.
Hemmeligheden bag den danske succes er ifølge Mandag Morgen, noget så enkelt som tillid. De basisværdier som vi opbygger hos de unge i uddannelsessystemet, har vidtrækkende betydning for udviklingen af det danske samfund, arbejdsmarkedet og virksomhedernes ledelsesmodeller. Det er bløde kompetencer som har skabt de hårde resultater. Konklusionen er at ”Danmark har vundet sine sejre ved at være et aparte samfund, ved at gå sine egne veje og ved – frem for alt – at skabe optimale forudsætninger for anvendelsen af menneskelige ressourcer. Vi har leveret en overbevisende opskrift på et bæredygtigt samfund.” Mandag Morgen siger videre at det måske i realiteten er sket uden at vi har planlagt det og uden at have erkendt det – men det betyder jo ikke at vi skal stoppe med at gøre det rigtige og i stedet gå i andres fodspor. Styrkepositionerne er – igen jf. Mandag Morgen – udviklet gennem generationer og handler om værdier og holdninger. Det er GL’s påstand at disse værdier og holdninger opstår i den nære lærer/elev-kontakt og er indbygget i den uddannelsestradition de gymnasiale uddannelser bygger på.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Hansen

Nej, Gorm Leschly, du er da om noget en af dem, der undergraver gymnasiernes betydning for samfundet!
Lad handelsskolerne og de tekniske skoler (jeg ved godt, de kaldes gymnasiale nu om dage, men fuck det) om at arbejde for handelsbalancen, når det almene gymnasium blot arbejder på stadig større indsigt i verden, mhp. en videregående universitær uddannelse.

anbefalede denne kommentar