EU ønsker nulpromille for nye billister

EU-Parlamentet vil forhindre trafikulykker med nultolerance for alkohol og højst 30 km/t for biler i byerne.
27. september 2011 kl. 19:56Opdateret 27. september 2011 kl. 20:10

Alle EU-lande skal have de samme promillegrænser for kørsel med alkohol i blodet. Og for nye billister samt lastbil- og buschauffører skal grænsen være et rundt nul.

Det er udspillet fra EU-Parlamentet i oplægget til en ny handlingsplan for trafiksikkerhed, som blev vedtaget tirsdag.

- Europaparlamentet anbefaler en videnskabeligt baseret tolerancegrænse på nul promille i de første to år efter erhvervelse af kørekort og til enhver tid for erhvervschauffører, lyder det i forslaget.

Det er i første omgang op til EU-Kommissionen, om den vil følge op på anbefalingen med et konkret forslag, og dernæst skal også EU's medlemslande tages med på råd.

Parlamentarikerne anbefaler også, at der indføres et krav om, at der monteres alkolås i bilen hos trafikanter, der flere gange er dømt for spirituskørsel.

Samtidig vil EU-Parlamentet tvinge bilisterne til at løfte foden fra speederen, når de kører i byen.

For at beskytte børn og cyklister skal der overalt i EU indføres hastighedsbegrænsninger på 30 km/t i beboelseskvarterer og i byområder uden cykelsti, lyder parlamentarikernes anbefaling.

Målet med trafikhandlingsplanen er, at antallet af dræbte i trafikken skal være halveret senest i 2020 i forhold til 2010. Når det gælder børn under 14 år, skal antallet af trafikdræbte sænkes med 60 procent.

Derfor er det også nødvendigt, at europæerne bliver bedre til at yde førstehjælp, mener EU-Parlamentet, som opfordrer til at indføre obligatoriske genopfriskningskurser i førstehjælp hvert tiende år for alle EU-borgere med kørekort.

De seneste tal fra 2009 viser, at over 35.000 mennesker blev dræbt ved trafikulykker i EU, mens over 1,5 millioner mennesker blev kvæstet.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Søren Lom

Med en promillegrænse på nul, kan man dømme alle. Kroppen danner selv en lille smule alkohol og med usikkerheden i målemetoden vil alt under 0,2 promille være positivt.

Brugerbillede for Chris Green

Sådan påvirker alkohol kroppen

Når du drikker alkohol, påvirker det din krop og dine sanser, og det har indflydelse på din kørsel.

Dit syn bliver dårligere
Du får sværere ved at se i mørke, eller hvis det er tåget. Hvis du blændes af en modkørende bil, går der længere tid, før dit syn bliver godt igen.

Din reaktionsevne bliver langsommere
Du reagerer langsommere i trafikken, og det kan være farligt.

Dine bevægelser bliver klodsede
Bevægelser, som normalt er rolige, bliver mere voldsomme, f.eks. når du skal bremse eller dreje.

Din hukommelse bliver dårligere
Du glemmer måske at blinke, tjekke sidespejlene, eller du overser vigepligten.

Din realitetssans bliver dårligere
Du overvurderer dine egne evner i trafikken.

Alkohol giver tunnelsyn

Se her hvor meget dit synsfelt bliver indsnævret, når du kører bil ved forskellige promiller (Kilde: Rigspolitiet)

Sådan påvirker alkohol din krop promille for promille

0,2 promille
Dine øjne har svært ved at fokusere og omstille sig fra lys til mørke.
0,5 promille
Din evne til at opfatte situationer og udføre præcise bevægelser er dårligere. Dit øjes synsvinkel er indsnævret.
0,8 promille
Du har nedsat koordinationsevne og længere reaktionstid.
1,0 promille
Din opmærksomhed og koncentrationsevne er svækket. Du har symptomer på træthed og nedsat balanceevne.
1,5 promille
Du har forringet bevægelsesevne og besvær med at tale.
2,0 promille
Du har symptomer på forgiftning. Din selvkontrol er væk.
3,0 promille
Du kan ikke kontrollere din urinblære. Du kan blive bevidstløs.
4,0 promille
Du er bevidstløs og i livsfare.

Brugerbillede for Nic Pedersen

@Søren Lom

Det er jo det, som er det geniale!

Alle er skyldige og kan derfor idømmes bøder, som kan lune i pyramidespillets tvivlsomme regnskaber!

Brugerbillede for Søren Hansen

@Søren Lom

Ja det virker vel nærmest lidt fjollet at tale om et rundt 0 som grænse.
Vil det sige at grænsen skal være = detektionsgrænsen???
Det vil sige ned til f.eks. 0,000015 promille.
(http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ac000462v)

Baggrunds niveau af etanol i blod er f.eks. målt til
0,0001 promille
Og efter grundig afspritning af hænderne kan det nå op på
0,02 promille !!!
(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2089071/?tool=pubmed)

Så en grænse på f.eks. 0,1 eller 0,05 promille ville give mening.
"Rundt 0" er signal politik for analfabeter ud i naturfagene.

Brugerbillede for Peter B. Jensen
Peter B. Jensen

"..videnskabeligt baseret tolerancegrænse på nul promille i de første to år efter erhvervelse af kørekort"

Kunne de så ikke også undersøge den videnskab der forklarer hvorfor loven bør være lige for alle? Skulle det være bedre at blive ramt af en ældre spritbillist end en yngre?

Loven er lige for alle, eller den er utroværdig for den gruppe der står ringest. En enkel lov, der er lige for alle, er lettere at forstå og administrere end en relativerende lov.
Vi har dommere til at administrere loven i de sager hvor konteksten har betydning.

Man skulle tro at tidens beslutningstagere forstod dette enkle ældgamle princip. Men de tror åbenbart at de kan målrette loven specifikt mod problembørnene, og så lade os andre opføre os legalt åndssvagt.

Brugerbillede for Carsten Agersnap
Carsten Agersnap

"""EU-Parlamentet vil forhindre trafikulykker med nultolerance for alkohol og højst 30 km/t for biler i byerne. """

Hvorfor spreder selv information.dk misinformation?

EU parlamentet vil ikke indføre 30 kmt fartgrænse for biler i byerne.
De vil gøre det i boligområder, og på veje i byer uden cykelstier.

Ikke "i byerne".
Definitionen på "sandhed" trænger vist til en opfriskning.