Telegram

S: Betalingsring er ikke lagt endelig fast

Trods kritik fra Vestegnens S-borgmestre har regering ikke lagt linjen for betalingsringen siger Rasmus Prehn.
Telegram
19. december 2011 kl. 20:33

Regeringen har ikke besluttet, at betalingsringen omkring hovedstaden skal følge Københavns kommunegrænse i stedet for omfartsvejen Ring 2.

Det siger Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, til et personangreb på statsminister Helle Thorning-Schmidt fra Herlevs afgåede S-borgmester, Kjeld Hansen.

- Det er ikke endegyldigt, at betalingsringen er lagt fast. Der er nogle forhandlinger, men der er ikke meldt endeligt ud, at der bliver kommunegrænsen, siger Rasmus Prehn.

Ifølge Berlingskes kilder lovede Thorning borgmestrene ved et møde før valget, at betalingsringen følger Ring 2. Derfor kritiserer Kjeld Hansen hende nu kraftigt i et åbent brev.

- Hermed lever du ikke op til det fundament om betalingsringen, som du bad os om at acceptere på mødet, og du lever heller ikke op til tilkendegivelsen om den fortsatte dialog med de berørte kommuner, skriver han og fortsætter:

- Der er kun ét ord for sådan en gerning, men det er for slidt til, at jeg skal bruge det. Det er ikke længere stærkt nok, skriver Kjeld Hansen ifølge Berlingske.

Rasmus Prehn forklarer, at regeringen i 2012 vedtager betalingsringen, som først træder i kraft fra 2014. Derfor er der tid til at investere i bedre busser og S-tog samt p-anlæg.

- På en række stræk imødekommer vi de ting, som blandt andet Herlev har efterspurgt, siger Rasmus Prehn.

For en uge siden bad Vestegnens S-borgmestre regeringen droppe eller udskyde betalingsringen, indtil der var investeret milliarder af kroner i bedre kollektiv trafik.

Rasmus Prehn skal mødes med Herlevs ny S-borgmester, Thomas Hyldahl, oplyser han.

- Der er en interessekonflikt mellem Københavns Kommune og omegnskommunerne, siger han.

Enhedslisten kræver betalingsringen langs kommunegrænsen, påpeger Rasmus Prehn.

/ritzau/

Opdateret 19. december 2011 kl. 20:45

I politikens artikel om emnet fra i lørdags var der et billede af Strandvejen. Dette i sproglig forstand så skønne sted levede desværre ikke op til sit navn.

Artiklens budskab om, at det er svært at fastlægge en grænse var naturligvis både sødt og rigtigt. Men billedet afslørede en langt mere uhyggelig historie.

Billedet - og det var taget i en smuk belysning - viste hvordan sirlig orden kan forekomme i byrummet. Fra den ene side til den anden var der tegnet langsgående ½ m brede striber, som lyste klart op. Linjerne var fuldstændigt lige og egentlig smukke i deres egen orden. Linjerne delte vejen op i 4 kørebaner, en midterhelle og 2 cykelstier.

Nedenunder var der asfalt så langt øjet rakte. I siderne var der border af smalle striber fortov. Belagt med beton. Hele denne plads er designet på bilernes præmisser. Lette trafikanter har en cykelsti til ræs og et fortov næsten under husene.

Dette design betjener 2 spor til biler. Bilens maksimale pladsbehov er 2/7 af det samlede rum. De har fået tildelt 5/7 af rummet og den 6. + syvendedel, cykelstierne, er designet på samme måde som bilernes domæne. Den sidste syvendedel - , fortovet, er en anelse anderledes skruet sammen.

Måske skulle vi også bruge provenuet fra roadpricing til at skabe byrum, som ikke dræber ved kedsommelighed.