Telegram

København slår Los Angeles i partikel-os

Københavnere udsættes for værre partikelforurening end folk i eksempelvis Los Angeles og Rom, viser OECD-tal.
Telegram
27. januar 2012 kl. 04:30

Københavnernes luftveje udsættes for et større bombardement af dødelige partikler end indbyggere i storbyer som Rom, Barcelona og Los Angeles.

Det viser tal fra OECD, der har sammenlignet omfanget af partikelforurening fra eksempelvis dieselbiler og brændeovne i 73 storbyer verden over.

Ifølge OECD's opgørelse, der baserer sig på tal fra 2008, placerer København sig nogenlunde midt i forurenings-feltet - foran adskillige amerikanske og sydeuropæiske storbyer.

- Det er overraskende, at København ligger over byer som Lissabon og Madrid og andre sydeuropæiske byer, siger ekspert i luftforurening Kåre Press Kristensen fra Det Økologiske Råd.

Han påpeger, at OECD's opgørelse omhandler en type partikler, som for 80 procents vedkommende skyldes forurening fra især andre lande, mens de sidste 20 procent kommer fra den lokale biltrafik.

- Normalt siger man, at den grænseoverskridende forurening faktisk er større i Sydeuropa end heroppe nordpå, så det kommer bag på mig, at København ligger over Middelhavsområdet, siger han og fortsætter:

Ifølge Københavns Kommune er partikelforurening skyld i 500 for tidlige dødsfald i kommunen hvert år.

OECD roser blandt andet indførelsen af miljøzoner i København, men det understreges samtidig, at der skal mere til.

- Jeg er meget glad for OECD's anerkendelse af Københavns indsats på klimaområdet, siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF).

- Men der er stadig overskridelser af luftforureningsgrænseværdierne, og jeg er helt enig med OECDs vurdering af, at der trods forbedringer er brug for en fremadrettet indsats for at sikre en god luftkvalitet, siger Ayfer Baykal.

/ritzau/

Opdateret 27. januar 2012 kl. 04:40

Betalingsringen for brændeovne?

Henrik Darlie

Grove el-priser bærer ansvaret for de mange brændeovne.

Brændeovne og varevogne forurener i København, så vi begrænser mængden af personbiler for at løse problemet. Øhhh?

Vi kan ikke gøre så meget ved det da meget af forureningen kommer fra Tyskland og Polen, og det bliver bestemt værre efter Tysklands atomexit, hvor de nu er ved at starte gamle oliekraftværker op for at dække forbruget:(

Sören Tolsgaard

"Han påpeger, at OECD’s opgørelse omhandler en type partikler, som for 80 procents vedkommende skyldes forurening fra især andre lande, mens de sidste 20 procent kommer fra den lokale biltrafik."

80% + 20% = 100%. Hvis der også kommer noget fra brændeovne, må det altså være en anden slags partikler end de nævnte. Det burde artiklen gøre klart og nævne de stoffer, der er målt på. Som det fremstår af artiklen, kan vi knap nok gøre noget ved partikelforureningen, og det er vist en sandhed med modifikationer i forhold til virkeligheden, hvor københavnerne givetvis selv står for en langt større del af forureningen.

Brian Pietersen

skal vi ikke forbyde byer med over 100.000 mennesker??

De afslørede i TV for et års tid siden at nærmest samtlige busser og de fleste lastbilers partikelfiltre faktisk ikke virker *overhovedet*, og det selvom de lige er kommet gennem det lovpligtige syn.

Det er helt tydeligt at her skal grunden findes. HVORFOR er der ikekflere journalister der roder op i det? Hvor er Information henne?

Man kunne også give tilskud til partikelfiltre på privates diesel-biler. Istedet for at straffe dem der ikke har (med 1000 kr/år) filter så kunne man give en gulerod istedet. Et filter koster let 10.000 kr. hvilket er alt for meget at bruge på f.eks. en brugt bil til 50.000.

@Anders Andkjær:

De er købt og betalt som alle andre. Tag endelig ikke fejl af det. De er jo en del af ritzau: http://www.ritzau.dk/Om%20Ritzau/Ejerskab.aspx

Slettet Bruger

Det under mig at det kommer bag på Det Økologiske Råd. Historien med København som særlig beskidt pga grænseoverskridende luftforurening er så vidt jeg husker mange år gammel.