Telegram

Undersøgelse: Raske børn stemples som syge

De yngste børn i en klasse får flere ADHD-diagnoser end de ældste. Ofte er de bare umodne, viser studie.
Telegram
3. april 2012 kl. 03:40

En del af de børn, der får diagnosen ADHD og behandles med medicin, lider slet ikke af sygdommen. De er bare mindre modne end deres klassekammerater.

Det skriver Politiken tirsdag på baggrund af en ny canadisk undersøgelse, som omfatter 940.000 skolebørn mellem 6 og 12 år. Studiet er et af de eneste og mest omfattende af sin slags i verden.

De yngste drenge i en klasse har 30 procent større risiko for at få diagnosen end de kammerater, der er 11 måneder ældre. Især drenge får ADHD-stemplet.

Ifølge flere danske eksperter vil vi med al sandsynlighed se samme tendens i Danmark, hvis en lignende undersøgelse blev lavet. Og den nye undersøgelse gør indtryk på førende danske forskere.

- Det, der gør, at man får en diagnose i begge lande, er, at forældre, lærere og skolepsykologer slår alarm ud fra en sammenligning med de andre børn i klassen, siger Marianne Simonsen, der forsker i ADHD og er lektor ved Institut for Økonomi, Aarhus Universitet, til Politiken.

- Men man glemmer at tage højde for, at barnet er yngre, og at det kan forklare, hvorfor barnet er lidt vildt.

Susan Tetler, professor i specialpædagogik ved Aarhus Universitet, DPU, er enig i, at der bliver fokuseret for lidt på børnenes alder og modenhed.

- Problemet er, at mange af symptomerne på ADHD til forveksling kan ligne den adfærd, som drenge har, når de ikke er modne til at leve op til skolens krav, som motorisk uro og impulsivitet, siger hun til Politiken og fortsætter:

- Spørgsmålet er, i hvor høj grad vi kan stole på de ADHD-diagnoser, der bliver langet ud.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) siger til Politiken, at hun, for at løse problemet, vil se på, hvordan skolen bliver bedre til at fange drengene ved at fokusere på motorisk udfoldelse.

/ritzau/

Opdateret 3. april 2012 kl. 03:55

Betyder det ikke bare at der er utroligt mange børn der kommer for tidligt i skole?

Det kan ikke nok som gentages, at der i den lidet rummelige danske pigeskole ( læs Folkeskole ) hver dag begås overgreb på børn, hvor især drengene er en udsat gruppe.

Den usunde og skæve fordeling af lærerkræfternes kønslige tilhørsforhold gør, at en lærer(inde), der ikke i tilstrækkelig grad har opnået den nødvendige autoritet, og derfor forfalder til at udstede denne pædagogiske falliterklæring ADHD - med følgeskab af et delvist profitorienteret og utilsløret politisk psykolog-præsteskab af halvstuderede uvidenskabelige røvere – og derved stigmatiserer raske og naturlige børn med en fancy amy-diagnose, atter en gang noget forvrøvlet inhumant snavs importeret fra ”over there” og det direkte og ufordøjet lige ind i vores undervisningssektor – hvor ligger mon ansvaret for det …

Og nu kan man så oven i købet blive professor i ADHD i kombination med pædagogik – en udvikling, som reelt er en afvikling af skolen for de mange raske drenge ( og piger ), der er gået helt over gevind – det burde være mere end åbenbart for enhver med bare en smule omløb i pæren - et autoritetsunderskud, som en lærer(inde) har, fedtes af på børnene – velbekomme – og hvis nogen stadig skulle være i tvivl, så bliver børnene i sidste ende (tvangs)medicinerede med i værste fald negative bivirkninger, der kan vare resten af deres tilværelse …

Men det er sandsynligvis for sent at rette op på denne skæve udvikling med en uacceptabel fortsat skade for i øvrigt raske og sunde børn, men ministeren opfordres til at tage fat om nældens onde rod, hvis det overhovedet er muligt: -

Fjern psykologer fra Folkeskolen.
Indfør kønskvotering i lærerstabene.
Opsig DLF’s eksklusivaftale med KL.
Ansæt kun lærerkræfter, der kan lide alle børn.

Ulrik Bertelsen

”Spørgsmålet er, i hvor høj grad vi kan stole på de ADHD-diagnoser, der bliver langet ud?” pointerer artiklen: agt det!

I gamle dage fik hiin uskikkelig skoleelev tampen, derom berette Jeppe Aakjær, og mellem de litterære linjer ane man, at sunde drenge nu engang drive gæk og tumle, det er deres natur.

Dog ifølge en ADHD folder, så skal knøse ”udvise vedvarende mental vedholdenhed”: hurtigt man knægtet blive kan; få en diagnose og latin; det ende i Retalin.

Tjek youtube: »At faa Tampen; i dag vi ADHD faa: Aakjær og Le Berthélaine«

http://youtu.be/Bo5ds9J_zHY

Le Berthélaine – dansk kunstner, forfatter og kritiker