Telegram

Vi tøver med at stoppe spritkørsel

Vi vil ikke ødelægge festen med formaninger, men skal lære at se de negative sider af alkohol, mener forsker.
Telegram
18. juni 2012 kl. 07:00

Når der er øl på bordet, og humøret er i top, er det svært at være lyseslukkeren, der tager bilnøglerne, når Svend vil køre halvsnaldret hjem i sin Fiat Punto.

Mange danskere oplever jævnligt, at venner og bekendte forsøger at liste en brandert hjem i bil, og mange tøver med at gribe ind.

Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Rådet For Sikker Trafik og Trygfonden.

Faktisk har mere end hver fjerde af de 1012 adspurgte inden for det seneste år været til et arrangement, hvor en person ville køre hjem med for meget sprit i blodet.

Og i mere end hver tredje tilfælde var der ingen, der greb ind.

- Folk ved godt, at de burde gøre noget, og når vi spørger dem til det, så bebrejder de sig selv, siger Pernille Ehlers, specialkonsulent i Rådet For Sikker Trafik.

Jakob Demant har igennem længere tid forsket i danskernes alkoholkultur, og undersøgelsen vækker også opsigt hos ham.

- Det er nogle ret voldsomme tal, for spritkørsel er et af de mest direkte eksempler på, at alkohol kan skade andre.

- Derfor burde det være et af de steder, hvor det er nemmest at forholde sig aktivt, funderer forskeren fra Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet.

Ifølge Jakob Demant er det dog et indgroet element i den danske alkoholkultur, at vi kun har øje for de positive sider af procenterne.

- Ved en fest er vi alle sammen uudtalt blevet enige om, at vi er i en positiv, nydelsesfuld situation, og det kan være svært at forvandle til noget, der kan være farligt, mener forskeren.

Rådet For Sikker Trafik forsøger i disse uger sammen med politiet og størstedelen af kommunerne at sætte fokus på det sociale ansvar for spritkørsel med en landsdækkende kampagne.

I 2010 mistede 55 danskere livet i spritulykker, og 250 personer kom til skade.

/ritzau/

Opdateret 18. juni 2012 kl. 07:05

Robert Kroll

Man burde sammenholde den aktuelle undersøgelses resultat med hvorledes det var for f eks 10 eller 20 år siden ( hvis man har tidligere undersøgelser).

Min fornemmelse er, at man idag er meget mere parat til a gribe ind, end man typisk var for 10 eller 20 år siden.

Hvis det er rigtigt, så er vi inde i en positiv udvikling , hvor flere og flere tager et ansvar og griber ind.??

Lise Lotte Rahbek

Hvad er det for noget utidigtVIseri,
som har sneget sig ind i overskrifterne på det seneste.

Hvem er disse VI, som der henvises til - er det journalisterne?

Toke Andersen

Vores frygt og harme mod folk der kører i bil med promille er voldsomt overdrevet.

Fair nok der er enkelte der kører bil totalt stive og på piller, og det er noget svineri.

Men alkohol grænsen er så latterligt lav, at de færreste vil påføre sig selv eller andre nogen nævneværdig ekstra risiko ved at overskride grænsen en smule.

Der er også enorm forskel på en 18 årig bumset dreng der kører stiv i bil med venner, og en moden mand/kvinde der har fået et glas for meget og som defor er ekstra opmærksom på at køre ordentligt.

Seriøst Danmark:
Paranoia så det støjer - Fuldstændigt forrykt !!

Men det skæpper lidt i kassen selvfølgelig, og skranke paverne får en oplagt mulighed for at spille bussemand.

Toke Andersen

Det vi ser på dette område er præcis det samme der sigtes efter i artiklen "Kollektivt klovneri".

En kollektiv psykose som ingen tør tale imod af frygt for at blive udstødt.
Fuck hvor er det klamt !

Martin Kristensen

Hvis der er nogen der er klamme her er det vist dig - bare for at holde niveauet du lægger ud med.

Din evne til at køre bil påvirkes allerede ved 0.2 promille og selvom du qua selvovervurdering mener at kunne liste en brandert hjem så udsætter du ikke bare dig selv for fare men også alle andre når du betjener et tonstungt køretøj i påvirker tilstand.

Tag hellere cyklen. Så er det kun dig selv der skal leve med (eller dø af) din idioti.

http://www.sikkertrafik.dk/I-bil/Alkohol/Saadan-paavirker-alkohol-kroppe...

Toke Andersen

Bla bla bla !!!

Karen von Sydow

Rusmidler og bilkørsel hører bare ikke sammen. Længere er den ikke.

Promillegænsen burde være 0 (i princippet 0,1-0,2 grunder tekniske usikkerheder).

Hans Jørgen Lassen

Biler er livsfarlige maskiner. Man skal være helt på toppen, når man styrer den slags.

Toke Andersen

@Hans
Jeg skal ikke udtale mig om andre, men bilkørsel kræver maksimalt 20% af min samlede hjernekapacitet og opmærksomhed.
Jeg har kørt adskillige hundrede tusinde km i bil, og har aldrig været ansvarlig for en ulykke.

Og statistikken lyver ikke.
Der bliver kørt pænt meget spritkørsel i DK hvis du spørger politiet og ser hvor meget vi får ind i bøder mm.
Men ulykkesstatistikken for de tidspunkter hvor folk kører beruset tale sit eget tydelige sprog. - Det er bestemt ikke der vi ser de fleste ulykker. Faktisk tvært om.

De fleste ulykker sker i dagstimerne, hvor langt langt langt de fleste er fuldstændig ædru, men travle, stressede og optaget af alt mulig andet end at køre sikkert.

Det ved politiet og det ved politikkerne.
Men reglerne som de administreres i dag er del af et kontrolregime der tjener andre formål end trafiksikkerhed, samt at bøderne er med til financierer en lang række gode formål.

Men sagligt, det er det ved gud ikke!

Hasse Gårde-Askmose

Spritkørsel er noget l....
Så er det "sagt".
Statistikken er unøjagtig.
Så snart, der er sprit involveret, bliver det til en "spritulykke". Der er overhovedet ikke taget højde for, OM ULYKKEN SKYLDES spiritus.
Eksempel: Kører en cyklist/bil pludselig ud foran en "spiritusbilist" Under omstændigheder, hvor en ædru ikke ville have en jordisk chance for at undgå påkørsel, bliver det betegnet som en spiritusulykke.
Og går ind i statistikken som sådan.

Hvis politiet kunne lave en razzia på f.eks. Hørsholmvejen om morgenen i myldretrafikken, ville en meget stor del af bilisterne kunne "knaldes" for sprit-/promillekørsel. Hvorfor???

Fordi mange har fået det "normale" kvantum indenfor vesten i løbet af aftenen/natten.

Fordi folk overhovedet ikke har kendskab til forbrændingsreglerne for spiritus. De går uden videre ud fra, at en genstand er forbrændt på 1 time eller en time og et kvarter.

Mon ikke de forskellige smertestillende midler, som mange spiser som bolcher, er lige så farlige for trafiksikkerheden????

Går "vi" godt 40 år tilbage, var det på mange arbejdspladser/kontorer nok mere undtagelsen end hovedregler, hvis der ikke var kommet lidt inden for vesten, før "man" kørte hjem.

Og mon ikke det er NÆSTEN det samme idag???

Toke Andersen

Ja selvfølgelig påvirker spiritus kroppen, hjernen og vores evne til at køre bil, og alt muligt andet.

Det er der mange ting der gør. Men der er sgu ikke andre områder der er omfattet af en så usaglig kollektiv stigmatisering som spritbilisme.

Jeg er fx 36 og skal drikke mig seriøst i hegnet før min evne til at reagere på uforudsete farer er lige så langsom som en normal sund og rask 70 årig.
Men de får sgu stadig lov at køre bil.

Man kunne også lave et andet eksempel:

Selvom min gamle lortebil selvfølgelig bliver synet efter reglerne, bremser den langt fra så godt og styrer langt fra så præcist og sikkert som en moderne kvalitetsbil.
Hvis jeg opgraderede øsen kunne jeg derved drikke mig godt stiv, men stadig have kortere bremselængde og bedre evne til at undvige, end jeg i dag, fuldt lovligt, har i den gamle tøs.

Hasse Gårde-Askmose

Toke Andersen:
"Jeg er fx 36 og skal drikke mig seriøst i hegnet før min evne til at reagere på uforudsete farer er lige så langsom som en normal sund og rask 70 årig."

Hvor ved du det fra???

Toke Andersen

1. Jeg kender en del ældre mennesker.
2. Min mor er praktiserende læge og laver helbredstest på ældre i forbindelse med fornyelse af deres kørekort.
Jeg har prøvet disse test, adskillige gange. Og ved også lidt om det forventede tab af reaktionsevne i forbindelse med alkohol indtag.

Det er ikke så mystisk.

Toke Andersen

Måske sund og rask, var en tilnærmelse. Men for 70 årige med normalt helbred så.

Hasse Gårde-Askmose

Der er også noget, der hedder hæmninger.

Der er vist et gammelt bon mot:
Når sprutten går ind, går forstanden ud.

Toke Andersen

Det er sandt,,derfor min pointering længere oppe, at der er meget stor forskel på en 18 årig der kører stiv med høj musik og vennerne i bilen.
Og så en moden voksen der har fået et glas for meget og derfor er opmærksom på at køre ordentligt.

Karen von Sydow

Toke,
find noget andet at kæmpe for end afskaffelsen af promillegrænsen.

Bare et råd -.^

Nic Pedersen

Man kunne såmænd bare fratrække udgiften til installation af en obligatorisk alko-lås i alle motorkøretøjer i registreringsafgiften!

Men Riget fattes jo penge, så man præker istedet.

@Toke: Du tager fejl på to måder.

1) Der er ingen sportsfolk, der møder berusede op, fordi indflydelsen på udholdenhed, max, koncentration, hurtighed, dømmekraft, modstandsdygtighed overfor skader osv. osv. er velkendte. Din selv-overvurdering er ren fantasi.

2) Spritloven handler ikke om din præstation, men om din respekt for andre, som er afhængige af din beslutning, med deres liv som indsats. Jeg kan sagtens gå en tur ned ad gågaden med et oversavet haglgevær, og jeg kommer helt sikkert ikke til at skyde hverken vinduer eller mennesker. Men det er ganske enkelt ikke mine skydekundskaber, der sætter grænsen for, hvad jeg må; det er ofrenes risikovurdering.

Vi har på mange områder et samfund, der tillader mennesker rettigheder, selvom de ikke har råd til privatchauffør, men ikke kører alt for smart. Privilegiet gives til os, der er for gamle, for langsomme, for dumme, og kører som en brækket arm, fordi det ikke er vores skyld. Men når du er påvirket, så forventes du at betale en chauffør... Det er sådan en slags dansk/amerikansk socialisme :-)

Toke Andersen

@Uffe

1. Vi taler ikke om mig. Jeg er far til et lille barn og kunne ikke drømme om køre påvirket.

2. Jeg registrerer at mange mennesker i vores samfund kører påvirket på trods af klare regler på området. Men at dette ikke direkte afspejler sig i ulykkesstatistikerne. Hvilket derfor får mig til at konkludere, at reglerne ikke er sagligt funderet.

3. Jeg prøvede, i et forsøg på at anskueliggøre dette for andre debatøre, da jeg mener at sagligt funderede regler er alfa-omega ift netop reglernes effekt og bilisternes respekt for samme, at vise eksempler på tilstande der, i mine øjne, har ligeså stor effekt på trafiksikkerheden. Eksempelvis bilernes kvalitet ift undvigelse og bremselængde samt bilisternes evner til at reagere, træffe hurtige beslutninger ift alder mm.

4. Jeg mener, for så vidt at jeg har ret i ovenstående, hvilket jeg går ud fra da jeg både er pænt skarp og meget vidende, og endnu ingen debatøre har anmærket dette med andet end normative betragtninger, at reglerne netop afspejler en overdrevet bekymring og hetz mod de mennesker der, på trods af reglerne, stadig kører påvirket.

5. Jeg har på intet tidspunkt påstået at alkohol ikke påvirker sanseapparatet, men at reglerne samt vores måde at administrere reglerne, ikke afspejler den enorme forskel der er på det enkelte individs evne til at køre sikkert på trods af promille.

Spørg endeligt igen hvis ovenstående virker kryptisk ;)

Toke Andersen

@Karen

Jeg bekæmper glædeligt alt der dumt, åndssvagt, usagligt, unfair mmmmmmm.

Og jeg fatter ikke hvorfor andre mennesker bare acceptere regler der ikke underbygges med andet end tåbelige påstande og overdrevet frygt.

Toke Andersen

Pointen er at reglerne som de er udformet og administreret i dag, IKKE giver større trafiksikkerhed.

Hvilket jeg som ansvarlig borger, med ønsket om at leve længe og godt, selvfølgelig ønsker!

Kjeld Christensen

FDM lod engang et hold voksne mænd på lukket bane udføre færdighedsøvelser under stigende alkoholindtagelse. Det viste sig, at en del viste forringede færdigheder allerede ved lav promille, og der var, så vidt jeg husker, ikke sammenhæng mellem deres forhåndsgæt og det faktiske niveau, hvor de blev synligt ringere. En af dem begyndte til gengæld at vise tegn på aggressivitet.

Man kunne anvende Tokes ræsonnement på mange andre forhold i trafikken. Hvor mange timer spildes der f. eks ved, at folk unødvendigt standser ved skift til rødt lys, når de sagtens kunne nå over, før der kommer trafik på tværs? Eller, ved at trafikken på større indfaldsveje smøler sig af sted med 60 km/t, når der sagtens kunne køres sikkert med "hastighed tilpasset forholdene", som det hed i 60'erne ? For ikke at tale om alle de rundkørsler og lyskurve med forlængede skiftintervaller på grund af signaler for venstresvingende? Er de ca 800 færre dræbte pr år virkelig al den tid værd? Tænk, hvad der p.t. vindes af tid ved, at trafikanter bruger nogle af de tiloversblevne 80 pct af deres opmærksomhed på at ordne deres kalender og føre telefonsamtaler, mens de kører bil. Undersøgelser viser jo, at det ikke gør nogen forskel i opmærksomhed, om telefonen holdes med hånden. Så hvorfor indføre begrænsninger, når videnskaben ikke er sikker? Er et par modkørendes liv og førlighed virkelig alt det værd ? Tjah, prøv at spørge de modkørende.

Toke Andersen

Tjah, man kunne også spørge de modkørende om de virkeligt synes det er værre at blive slået ihjel af en person med promille end en bilist der forveksler speeder og bremsepedal eller kører i en lortebil med sløve bremser, taler i mobil osv?
Jeg tvivler.

Vi kunne uden problemer undgå trafikdræbte i Danmark. Det er bare at sætte hastighedsgrænsen til maks 10km/t på samtlige veje, men det er der næppe mange der ønsker.

Trafikreglerne er en afvejning af risiko og hensigtsmæssighed.
Bilisternes respekt for reglerne afhænger af om reglerne er rimelige.

Vi kan konstatere at mange mennesker ikke opfatter promillegrænsen som rimelig. De skider i hvert glædeligt på den, på trods af at det bliver straffet hårdt.
Vi kan også konstatere at spritbilisme ikke er en særlig stor årsag til ulykker.
Selvom det en gang imellem sker at en stiv 18årig kører en familie ned og det kommer på forsiden af alle medier og alle enes om at det er for galt, har det stadig intet at gøre med en moden person der kører fint og sikkert på trods af et glas for meget.

Så længe vi nægter at differentiere eller afveje risiko på en saglig måde vil danskere i stort antal skide højt og flot på reglerne. Sådan er det i dag, og vi kan jo ikke spærre alle inde, så det er næppe noget der vil ændre sig.

Og det er bare for billigt og ynkeligt at kravle op på sin høje hest og pege fingre af de uansvarlige med tvivlsom moral og trafikken bliver bestemt heller ikke mere sikker af det.