Ny Storstrømsbro er på finansloven

Regeringen vil afsætte 3,9 milliarder kroner til en erstatning for den faldefærdige Storstrømsbro.
25. august 2012 kl. 18:19Opdateret 25. august 2012 kl. 19:20

En ny Storstrømsbro bliver en del af regeringens forslag til næste års finanslov, som fremlægges på mandag.

Regeringen foreslår at afsætte 3,9 milliarder kroner fra Infrastrukturfonden over de kommende år til den nye bro.

Det oplyser transportministeren lørdag til TV2 ØST.

Ifølge forslaget til den nye bro er der tale om en løsning med dobbeltsporet jernbane, to spor til biler og en cykelsti.

Behov for en ny Storstrømsbro har været tydeligt, siden broen sidste efterår måtte lukkes i en måned på grund af revner i konstruktion.

En undersøgelse har siden konkluderet, at den bedst løsning var at bygge en ny bro, frem for at renovere den eksisterende.

Storstrømsbroen bliver et vigtigt knudepunkt, når Femern-forbindelsen mellem Lolland og Tyskland åbner i 2020, og den nuværende bro vil ikke kunne holde til de forventede trafikmængder.

Meldingerne tyder således på, at regeringen går efter at følge det anbefalede scenarie i rapporten.

Til sammenligning ville en renovering af den gamle bro kun koste det halve, men på sigt vil det alligevel ikke kunne betale sig, vurderede rapporten.

En renoveringsløsning er samtidig vurderet til at være forbundet med en større risiko end en ny bro.

Den nye bro vil ifølge rapporten kunne etableres vest for den eksisterende, som kan rives ned, når byggeriet er færdigt.

Ifølge rapporten vil man kunne have den nye bro klar til 2020, hvis man starter byggeriet i 2016.

Samtidig vil en ny bro betyde, at togene kan passere forbindelsen med 200 kilometer i timen i stedet for den nuværende begrænsning på 100 kilometer i timen.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Broen har været under renovation i årtier, og den blev byggede helt forkert fra staten, dengang handlede det ligeså meget om at opretholde svine eksporten til englænderne, så de leverede jernet til broen, og vi solgte noget kød den anden vej. Men det var da en god måde at skaffe arbejde til folk.

Torben K L Jensen

@Erik
Åh,mon ikke de sætter strøm i den nye bro og i den forbindelse sætter strøm til de forbindelser der går til Europa?Måske ønsketænkning fra min side,men man da håbe.

Nå ja, Torben,
20 år efter at daværende trafikminister Kaj Ikast udtalte til "Motor", at "vi nu bare skulle vride armen om på tyskerne for at gøre den en-sporede jernbanestrækning fra Flensborg til Hamborg to-sporet" (hvilket daværende informationschef for den kommende Storebælts-forbindelse tog til sig), er jernbanestrækningen fra syd for Kolding til Padborg stadig ikke helt igennem to-sporet.

Det er bl.a. dette (men desværre ikke kun dette), der er medvirkende til mine dystre forudsigelser.