Ellen Trane Nørby går hårdt til angreb på pressen

Efter at være hængt ud for at få pyntet på sin leksikale artikel i Wikipedia går Ellen Trane til modangreb.
8. januar 2013 kl. 08:42Opdateret 8. januar 2013 kl. 08:50

Venstres politiske ordfører, Ellen Trane Nørby, går hårdt til angreb på pressen og især BT i en kronik i Politiken.

Angrebet kommer, efter at BT har skrevet, at hendes egne folk flittigt har pyntet på omtalen af hende i det brugerdrevne netleksikon Wikipedia.

Andre medier og sociale medier har ukritisk viderebragt oplysningerne fra BT, fremhæver politikeren.

- Jeg oplever, at den personhetz, som visse journalister driver, ikke bare skaber politikerlede i samfundet, men også afholder en lang række dygtige mennesker fra at stille op og tage et ansvar for vores samfund, skriver hun.

Samtidig håber hun, at der kommer en debat om de digitale, sociale medier som Twitter og Facebook, så historier ikke kopieres og sendes videre i blinde uden at blive tjekket.

- Jeg vil ønske, at der kan komme en debat om, hvordan man sikrer, at der er et mediekritisk filter i den fagre digitale verden, vi lever i, og hvor informationer spreder sig som en brand i et stråtag, skriver hun.

Hun undrer sig højlydt over, at BT fokuserede på netop hendes ændringer på Wikipedia, når avisen havde fortalt hende om en række andre politikere, som også har fået rettet på deres leksikale artikler i Wikipedia af loyale folk.

Det gælder for eksempel statsminister Helle Thorning Schmidt (S) og Venstre-formand Lars Løkke Rasmussen.

BT's chefredaktør, Olav Skaaning Andersen, har selv skrevet den leksikale artikel om sig selv i Wikipedia, påpeger hun.

Hun var advaret om, at BT ville hævne sig på hende, fordi hun for halvandet år siden indbragte BT og journalist Lars Fogt for pressenævnet. Det endte med en alvorlig kritik af avisen og dens journalist.

Lars Fogt siger til Politiken, at "intet er længere fra sandheden end, at han vil hævne sig på politikere".

Chefredaktør Olav Skaaning Andersen siger, at han har svært ved at se kritikken som andet end tak for sidst fra politikere.

Den radikale Zenia Stampe har også rettet et hårdt angreb på journalist Lars Fogt.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Kondrup

Når det rammer en selv gør det ondt. Andre gange er Ellen Trane og andre politikere de første til at hoppe på vognen. Dovne Robert, Elbæk-sagen, Simon Emil vs. Mette (hvor både den ene og den anden fik flere klø end de fortjente) etc.
Kampagnejournalistik er glimrende så længe politikerne selv kan bruge det til at nå deres politiske mål. Eksempelvis blev dovne Roberts sag kørt delvist af sporet af BT, og mange af dem, der forargedes dengang, havde vist aldrig set udsendelsen.

Holger Madsen

Hvis kritikken var kommet fra dagbladet Arbejderen f.eks., så havde Ellen Trane ikke reageret på angrebet. Men at den kommer fra en borgerlig avis. - det er for meget.!
Mediekritisk filter skal straks etableres, inden der går brand i stråtaget.

Holger Madsen

@ Michael Pedersen

Selv om ingen læser Arbejderen, så foreslog "Udvalget om den fremtidige offentlige mediestøtte", dog at sætte et mediekritisk filter for bladet, ved at nægte dem mediestøtte.

Ellen Trane Nørby indsatte ord som "hårdarbejdende og grunding" og "et imponerende valgresultat". Det er i strid mindst 2 bærende regler på Wikipedia - at man skal skrive neutralt (ingen plus- eller minus ord), og at man ikke bør rette i artikler der handler om en selv.

Intet af det benægter hun i kronikken. Så BT har sådan set bare gjort hvad det skulle - afdækket ren og skær manipulation. Det er vigtigt fordi vi nu ved hvilket forhold Eller Trane Nørby har til sandheden når hun kommer for skade at udtale sig offentligt - og det gør hun immervæk rigtigt ofte.

Hvad forhistorie og motiver BT så måtte have er fuldstændigt ligegyldigt: Ellen Trane Nørby er en løgner og bedrager.

En af de ting ETN's (ulønnede??) 'Studentermedhjælpere' ikke rettede var oplysningen om at hun bor i Jylland og kæresten på Frederiksberg .
Er der nogen der kan huske det Konservastive tre-kløver 'Kylle, Pylle og Rylle' der hævede Folketingstillæg for at bo et andet sted end de reelt gjorde ?

Jeg skal ikke kunne sige om ETN gør det samme, men havde hun været bistands-klient ville kommunens 'kontrolgruppe' allerede side og lure i deres biler !

Dorte Sørensen

Tobert Nielsen
Ret skal være ret Gitte Seberg ( eller hvordan det staves) fik ikke det tillæg, det var "kun" Lene Espersen og Kjær - to senere ministere under Fogh Rasmussen.

Dorte, det har du vist ret i -
Jeg husker bare at der var nogle der påstod de boede i Andeby, men i virkeligheden boede de i Gåserød :)

Finn Årup Nielsen

Ellen Trane Nørbys kronik er udemærket til at give kontekst omkring Lars Fogt og BT og hvorfor de valgte at fokusere på Nørby:
http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1861344/naar-bt-skaber-historier-o...

Den er dog lidt uheldigt på nogle punkter.

Nørby: "Der var ingen selvstændig research eller kritisk filter. Copy-paste-journalistik. 47 mediehistorier blev det til på under et døgn, viste en søgning på Infomedia 5. januar."

Af de 47 mediehistorie er mange vel Ritzaus som også blev bragt her på Information http://www.information.dk/telegram/321569
Ritzaus artikel taler generelt om "Politikere" og bruger Nørby som case. Udtalelserne fra wikipedianeren Knud Winckelman er om politikere generelt, - ikke om Nørby. Ritzaus historie er ikke copy-paste.

Nørby: "Fredag aften kom det frem på Twitter, at BT’s chefredaktør Olav Skaaning Andersen selv har oprettet og forfattet hele den profil, der er om ham på Wikipedia, hvilket har fået Wikipedia til at stemple artiklen med hele tre advarselsmærker om, at den ikke er uafhængig, at den bør slettes, samt at der ingen kildeanvisninger er."

Olav Skaaning Andersen artikel var mere eller mindre en CV-liste og det må være derfor at wikipedianere havde mærket den som problematisk. Den indeholdt (så vidt jeg da kan se) ingen rosende omtale i det omfang man så på Nørbys artikel.

På trods af kampagnejournalistikken og faktuelle fejl omkring Nørby's studentermedarbejder kan Nørby ikke angive faktuelle fejl i substansen af Lars Fogts artikel.

En grund til at Fogt og BT fokuserer på Nørby kan (også) være at der var udtalt positiv omtale der blev sat ind. Så vidt jeg kan vurdere er det normalt at problematiske redigerering på Wikipedia er at typen hvor kontroversiel tekst bliver slettet.

Ellen Trane Nørby er til daglig placeret i den politiske børnehave Christiansborg. Her er "Hvis han må, så må jeg også" og "Det var ham der startede" gangbare undskyldninger. Sådan forholder det sig desværre bare ikke på Wikipedia eller i den øvrige virkelighed, hvor vi andre skal færdes hver dag.

Finn Årup Nielsen

Lige et kritikpunkt mere:

Nørby: "Og da Wikipedia måtte blokere deres profil om mig på grund af hærværk på baggrund af BT’s artikel, jo, så kunne de da lige skrive endnu en historie, hvor de kunne understrege, hvor meget »webfusk« jeg (mine medarbejdere) havde lavet. Tjekker man Wikipedias profil om mig i dag, indeholder den nu link til en række kritiske BT-artikler, og der er tilføjet øgenavne, hvor BT fremgår som kilden. Meget neutralt, meget objektivt må man sige, Wikipedia."

Det må være "Spørge-Ellen"-historien der hentydes til. Hvorvidt man skal bruge øgenavne kan diskuteres. Øgenavnet forekommer på vidt jeg kan søge ikke i information.dk's artikler, men Børsen har dog brugt det http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/33605/artikel.html og historien om de mange spørgsmål (og øgenavnet) var vidt udbredt og betød hak i lakken på Nørbys 'driftsikkerhed' ifølge Børsen.

"Meget neutralt, meget objektivt må man sige, Wikipedia.”

Damen er jo fuldstændig blank. Når hun selv manipulerer med indholdet, så er det hendes gudsbenåede Ret, men hvis andre gør det, ja, så er det Wikipedias skyld. Få dog dine "studentermedhjælpere" til at bede Wikipedia om at vurdere og evt. fjerne ikke-neutralt indhold. Det er der vide muligheder for.

Men det er selvfølgelig svært at vide når man fejlagtigt tror at man har ejerskab over alle sites på internettet og derfor ikke behøver sætte sig ind i hvilke regler der gælder.