Blå blok: Klimaplan vil koste danskerne dyrt

Mulighederne for yderligere CO2-reduktion imponerer ikke oppositionspartierne, der frygter omkostningerne.
14. august 2013 kl. 12:50Opdateret 14. august 2013 kl. 13:50

Flere af de virkemidler, som regeringen kan vælge mellem til at sammensætte dens forslag til en ny klimalov, vil betyde ekstra udgifter til danskerne.

Det vurderer Venstres energiordfører, Lars Chr. Lilleholt, som er dybt bekymret for konsekvenserne, hvis regeringen vælger at indføre kørselsafgift og nye afgifter på diesel og benzin.

- I en tid, hvor arbejdspladserne siver ud af Danmark, er kuren ikke flere omkostninger for hverken danskerne eller erhvervslivet.

- Vi har tværtimod brug for at sænke skatter og afgifter, så virksomhedernes konkurrenceevne forbedres, og vi får skabt flere danske arbejdspladser, siger Lars Chr. Lilleholt i en pressemeddelelse.

Målet er at få reduceret Danmarks CO2-udledning med 40 procent i 2020.

34 procent er allerede sikret med energiaftalen fra 2012, og en ny klimalov skal hente de sidste seks.

Regeringen ønsker en diskussionsrunde med transportsektoren og landbruget, før den præsenterer et endeligt udspil til en ny lov.

Men det imponerer ikke Liberal Alliance:

- Det lyder jo smukt med en dialog, men regeringens dialog er jo bundet op på det rædselskabinet af forslag, som regeringen har fået sine embedsmænd til at komme med.

- Jo flere af de forslag, regeringen vil gennemføre, jo værre stiller det Danmark, siger klima- og energiordfører Villum Christensen (LA) i en pressemeddelelse.

Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) afviser, at erhvervslivet vil blive pålagt flere afgifter, men erkender, at landbruget ikke slipper for forandringer.

Lars Chr. Lilleholt påpeger, at flere byrder til dansk landbrug kan få en negativ effekt for klimaet.

- Vi risikerer, at yderligere omkostninger til landbruget vil flytte produktion til andre lande, hvor deres produktion forurener mere end vores, fordi de har lempeligere krav end i Danmark, siger Lilleholt.

Han får opbakning fra DF's energiordfører Mikkel Dencker:

- Dansk Folkeparti betragter udspillet som et udtryk for en art klimafanatisme, der blot vil eksportere produktion og arbejdspladser til mere forurenende lande.

- Vi frygter, at tiltagene vil svække dansk erhvervsliv, samtidig med at effekten på miljø og klima kun er teoretisk, siger han.

De Konservatives energiordfører, Mike Legarth, er ligeledes enig og beder regeringen vise hensyn:

- I det omfang, hvor eksempelvis landbruget kan levere reduktioner i det danske udslip af klimagasser, skal det ske under hensyn til, at erhvervet allerede er hårdt presset af konkurrenter i lande, hvor produktionen af fødevarer ikke er nær så klimavenlig.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Børge Rahbech Jensen

Ironien er, at Lars Løkke Rasmussens pavre indsats under klimakonferencen i 2009 er en væsentlig grund til, den danske klimapolitik lå stille fra 2009 til 2012, hvor Danmark havde EUs formandsskab, og en anden nyhed i dag er om økonomisk vækst i to af de EU-lande, som har omstillet sin transportsektor mest.

Henrik Larsen

Dybest set er de borgerlige jo ikke enige i målsætnigen om de 40 %'s reduktion. Og de anerkender ikke, at industrien og landbruget bl.a. har deres konkurrenceevne i kraft af, at de i Danmark har skullet leve op til hårdere krav mht. miljø og arbejdsmiljø etc. end andre lande. Historien vrimler med eksempler på, at udenlandet har sat pris på dette, og at dette har givet os fordele.

Til alt held er der flertal uden om blå blok. Men tør de bruge flertallet?

Lasse Damgaard

-"Det må ikke blive dyre at være dansker"-
... alt imens bankerne fyre op for gebyrskruen og brød aldrig har været dyre.

Den gennemsnitlige dansker er nem at snyde.

Skat og afgifter er djævlens værk.
Privat pris sætning - guds gave til den frie borger.

De borgerlige med Venstre i spidsen er kun interesseret i at borgerens tegnebog lænses af private multinationale.
-" der findes kun en ting værre end et offentligt monopol - Et privat "-