Jyske Bank opgiver anke i sag om dårlig rådgivning

Jyske Bank opgiver anke til Højesteret og betaler 800.000 kroner i erstatning i sag om dårlig rådgivning.
16. august 2013 kl. 17:35

Det er næsten to år siden, Jyske Bank blev dømt i Østre Landsret til at betale en 800.000 kroner tilbage til en kunde, som havde tabt pengene efter dårlig rådgivning fra banken.

Fredag opgav Jyske Bank at anke sagen til Højesteret, oplyser kundens advokat, Peter Ølholm, advokat i Advodan Glostrup, og banken skal derfor betale de 800.000 kroner til kunden.

- Dommen fra 2011 er helt klar i sine konklusioner og statuerer, at banken havde pligt til at rådgive om det solgte produkt.

- Det står også klart, at det er banken, der har bevisbyrden, og ikke kunden, og at det ikke er tilstrækkeligt at henvise til finanskrisen som undskyldning for, at værdipapirerne var faldet voldsomt i kurs, siger Peter Ølholm, advokat i Advodan Glostrup.

Østre Landsret dømte den 11. oktober 2011 Jyske Bank ansvarlig for mangelfuld rådgivning i forbindelse med salg af deres investeringsprodukt Jyske Invest Hedge Markedsneutral - Obligationer.

Hedgefonden blev solgt som en sikker, såkaldt "lavrisiko" investering. Alligevel endte investorerne med at tabe 80 procent af deres indskud eller cirka 800 millioner ud af de 1,1 milliarder kroner, der blev investeret.

Peter Mølholm mener, at sagen er principiel og kan få betydning for andre kunders mulighed for at få erstatning i sager om bankers pligter og ansvar over for kunderne.

- En bank har et udvidet ansvar, når den introducerer et produkt over for sine kunder. Rådgivningen skal ydes individuelt, og banken kan ikke blot løse sit rådgivningsansvar ved at udlevere skriftligt materiale.

- Vi har dermed fået indskærpet, hvad der helt præcist ligger i bankens ansvar, og det giver forhåbentlig en større forbrugerbeskyttelse fremadrettet, siger Peter Ølholm.

Kunden, som nu kan se frem til erstatning for sit tab, er Flemming Nielsen fra Dreamhaus ApS. Han er meget lettet over nu at kunne sætte punktum i sagen, som han rejste over for banken i 2008.

- Vi var naturligvis lettede og glade, da vi vandt i Landsretten med tre enige dommeres afgørelse, men vi er nu endnu mere lykkelige for endelig at kunne slutte sagen, siger Flemming Nielsen.

Jyske Bank har lidt en stribe nederlag i Pengeinstitutankenævnet om sagen, som Forbrugerombudsmanden også gik ind i.

Banken indgik senere forlig med en række investorer, som gik med til at få udbetalt erstatning på 80 procent af det tabte uden renter og omkostninger.

Det har indtil nu kostet banken mindst 640 millioner kroner.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu