Siden 2008 har danske krigsskibe i Natos indsats mod pirater i farvandene ved Somalias kyster taget mindst 295 pirater til fange. Kun 41 er udleveret til retsforfølgning.
I 2012 fik flådefartøjer og bevæbnede vagter antallet af angreb til at falde drastisk.
Her er en oversigt over nogle af tilfangetagelserne:
10. november 2013: Det danske krigsskib Esbern Snare tilbageholder ni formodede pirater lokaliseret i to både i farvandet tæt på det danske skib Torm Kansas, der dagen før ved hjælp af bevæbnede vagter havde afværget et piratangreb.
6. april 2012: Det danske krigsskib Absalon sætter 17 pirater fri. Piraterne blev taget til fange den 27. februar i en aktion, hvor 18 pakistanske og iranske gidsler blev befriet. To gidsler døde under aktionen.
7. januar 2012: Absalon tager 25 somaliske pirater til fange, da danske frømænd border et piratmoderskib. 14 iranske og pakistanske gidsler befries. Fire pirater er senere udleveret til Seychellerne, der retsforfølger dem. 21 pirater sættes fri.
13. november 2011: Syv pirater får tilladelse til at sejle tilbage til Somalia. Mandskabet på Absalon vurder, at de ikke har de retslige præmisser til at retsforfølge piraterne.
15. maj 2011: Det danske krigsskib Esbern Snare kommer i ildkamp med somaliske pirater. Fire pirater bliver dræbt og 10 såret.
7. juni 2011: Danmark opgiver at retsforfølge 24 tilfangetagne pirater, som derfor sættes fri.
2. april 2011: 15 somaliske pirater overgiver sig til Esbern Snare. Alle piraterne sættes fri den 1. maj samme år, da de ikke kan retsforfølgelse ved en dansk domstol.
7. februar 2010: Otte somaliske pirater bliver afvæbnet af Absalon. Piraterne bliver senere løsladt.
2. januar 2009: Fem pirater bliver taget til fange af Absalon. Piraterne løslades senere på året.
17. september 2008: 10 somaliske pirater bliver pågrebet af Absalon. Den 3. november løslades piraterne.
(Kilder: Justitsministeriet og SOK)
/ritzau/
Dette viser jo blot, at det der skal til i indsatsen mod pirateriet, er en international anti-piratenhed der har det fornødne juridiske værktøj til at agere overfor denne specielle form for kriminalitet. Det hjælper ikke noget med nationale retsindstandser, der langt hen af vejen er meget forskellige fra land til land og absolut ikke giret til at varetage problematikken omkring pirateri begået i international farvand.
Det er ufatteligt, der nu snart er gået et årti med de somaliske piraters hærgen af den internationale skibsfart i Det Indiske Ocean, og stadig er man ikke kommet bare et enkelt skridt videre med at finde en effektiv og brugbar løsning.
Man kunne let få den mistanke, at der efterhånden er så mange penge involveret i bekæmpelsen af pirateriet i Det Indiske Ocean, at det bevirker, der er kræfter som helt bevist modarbejder, at der gøres noget effektivt for at pirateriet bliver stoppet?
Pirater er ikke ”kun” soldaterne der udfører det beskidte arbejde på søen. Der er mange pirater med jakke og slips, som virkelig scorer kassen i dette beskidte spil. Og, som tilsyneladende er uden skrupler i deres jagt på penge!