FAKTA: Sådan er danskernes indkøbsvaner på nettet

Analyse fra Dansk Erhverv viser, at danskerne nethandlede for 69 milliarder kroner i 2013.
17. marts 2014 kl. 01:10

Ifølge en ny analyse fra Dansk Erhverv gik otte procent af danskernes privatforbrug til nethandel. Samlet klikkede vi os til indkøb for 69 milliarder kroner.

Se her, hvem der køber hvad ifølge Danmarks Statistik:

* 72 procent af danskerne mellem 16 og 89 år købte varer på nettet i 2013. Det svarer til 3,3 millioner danskere.

* Det er mest populært at handle på nettet i aldersgruppen 25-34 år, og generelt gør mænd det oftere end kvinder. Dog er der flest kvinder i aldersgrupperne 35-44 år og 45-54 år, som går på indkøb bag skærmen.

* Der er forskel på, hvad mænd og kvinder lægger i den digitale indkøbskurv. Mænd køber typisk spil og tekniske varer som computerhardware og elektronik på nettet, mens kvinderne typisk køber tøj, bøger og dagligvarer.

* Der er også stor forskel på unge og ældres indkøbsvaner, når de handler på nettet. De ældre går efter medicin og hotelophold, mens de unge køber tøj, computerspil samt film og musik.

* Billetter til fly, tog eller færger købes online af næsten lige mange unge og ældre e-handlende.

Kilde: Danmarks Statistik, It-anvendelse i befolkningen 2013

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu