Ny forældreforening kæmper mod lang skoledag

Foreningen Folkeskoleforældre vil gøre op med myter og usandheder om fordelene ved en lang skoledag. Målet er at få skolereformen lavet om.
9. august 2014 kl. 07:35

Danmark har nu ikke bare én, men to foreninger, der repræsenterer forældre til børn i folkeskolen.

Som en konsekvens af den nye skolereform, der medfører længere skoledage for landets skoleelever, har en gruppe forældre startet foreningen Folkeskoleforældre.

- Politikerne har med en uskøn blanding af usandheder og myter markedsført, at hvis man bare øger timetallet, så er alt godt. Men vi vil gerne have et skolesystem, der baserer sig på, hvad der forskningsmæssigt er belæg for.

- Man siger, at man bryder negativ social arv med flere timer og lektiecaféer, men man har ikke noget belæg for det, siger Thomas Høi, én af initiativtagerne og talsmand for foreningen.

Den nye forening, som siden oprettelsen i mandags har fået 200 medlemmer, har nu sat gang i en oplysningskampagne om skolereformen.

- Derefter håber vi at kunne etablere nogle politiske kontakter, så vi kan få politikerne til at indse, at det her er en fejl, og at det skal laves om. Vi er allerede blevet inviteret til kaffe på Christiansborg af ét parti, og i går blev vi kontaktet af Danmarks Lærerforening, som også gerne vil tale med os. Så det er da et skridt på vejen, siger Thomas Høi og fortsætter:

- Hvorfor er det, at man vil lave de skoler om, der fungerer? Vores appel er, at man implementerer reformen på de skoler, hvor det vurderes at give mening, og så lader andre skoler køre på en anden måde.

Initiativtagerne bag den nye forening har savnet skarpere holdninger fra den allerede eksisterende forældreforening, Skole og Forældre.

- Vi har forsøgt at være i dialog med dem, og de vil ikke høre på de argumenter, der er. Hvis vi skal have en folkeskole, har vi også brug for et sted for den sidste halvdel eller tredjedel, som ikke føler sig dækket ind der.

Formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen, håber dog, at de to foreninger kan få et samarbejde op at stå.

- Når jeg kigger på, hvad de vil arbejde for, ser jeg ingen uoverensstemmelse med det, som vi arbejder for. Der er ikke den store uenighed på indholdet, det er nok mere på formen, siger hun.

/ritzau/

Anbefalinger

  • Ervin Lazar
  • Brian Pietersen
  • Torben Loft
Ervin Lazar, Brian Pietersen og Torben Loft anbefalede denne artikel

Kommentarer

Majbritt Nielsen

Mon ikke de der foreninger måske skulle se hvordan det går de skoler der har taget fat på det?

For det ville da være rart med noget fakta. Så gør det så meget nemmere at komme med indsigelser. Hvis der er brug for det.

Ernst Petersen

Mange forældre ser allerede nu problemet, fordi deres børn ikke er hjemme, når de har fri. Møder en af forældrene f. eks på arbejde klokken 18, så ser denne forælder nu ikke mere sine børn i hverdagen. Plejer denne forælder at hjælpe sine børn med lektierne, inden han/hun tager på arbejde, så tjah...

Plejer børnene at gå til andre aktiviteter om eftermiddagen, så de kan være hjemme om aftenen, så tjah...

Familier, hvor den lange skoledag ikke passer ind, er nu tvunget til at kigge efter friskoler i stedet for. Så folkeskolen dur desværre ikke mere for alle.

Bjarne Andersen, Steffen Gliese, Rasmus Kongshøj og randi christiansen anbefalede denne kommentar

Der har altid været problemer med børnenes daginstitutioner og skoler, når man arbejder ude.
Det nye er, at man allerede på forhånd har taget fuldstændig stilling til hvad de går ud på.
Sågar dannet foreninger til samme formål (måske er de politisk forskellige?)

Som nævnt i denne forbindelse er det jo en virkelig god støtte til skoler og lærere, at forældre kritiserer og opponerer, så børnene ikke er i tvivl om at det her er...

lars abildgaard, Rasmus Kongshøj og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Hvorfor er lektiecafe ikke et frivilligt tilbud, evt med mulighed for individuelt pålæg hvis det er hensigtsmæssigt.

Kaare Thomsen

om de er i skole eller SFO, en del forælder har deres børn til pasning mens de selv går hjemme og holder ferie, jeg kan kun se fordele i de lage dag, ikke længer spilde aften på forælder møder de kommer om dagen. når unger kommer hjem kande holde fri for så er alt skole arbejde lavet.

randi christiansen

Chr. Holm - hvis lektiecafe er frivillig, så må der da være nogen - herunder den nye konservative formand - som har parkeret hjernen på stand by.

Jørn Andersen

Selve lekticaféen er frivillig , men elever der ikke er i caféen skal opholde sig på skolens område i samme tidsrum som caféen pågår , ja og så håber jeg sgu de vil bruge tiden til at lave ballade for det er godt nok strengt.

Bjarne Andersen, Rasmus Kongshøj og randi christiansen anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Hold nu kæft, hvor det bare hjernedødt dumt, antorini - som jo er een af hovedarkitekterne bag denne fortabte ide. Lige så fremragende en ide lektiecafeen er, ligeså komplet ubegavet er det at gøre den tvungen. Vor frue bevar os vel for geskæftige politikere, som vil mere, end de har potentiale til at gøre ordentligt.

Rasmus Kongshøj, Katrine Visby, Ernst Petersen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Katrine Visby

Folkeskolen har fungeret fint. Der var ingen grund til at lave den om igen. Man kan altid tage fat på eventuelle problemer på de enkelte skoler rundt om i landet.

Det er endnu et magtovergreb på borgerne og deres børn pakket ind i flotte ord. Et stort indgreb i familiernes liv og børnenes fritidsaktiviteter. Jeg vil nærmest kalde det frihedsberøvelse af børn.

En større kløft er ved at blive bygget helt bevidst mellem folkeskolen og de private skoler.
Den snigende totalitarisme som må bevidstgøres.

Det er nu alarmklokkerne skal ringe. Lærere og forældre må op på barrikaderne sammen.
Politikerne har ingen berøring med hvad der rør sig folkeskolen, de har jo deres børn på privatskoler.
Vi skal kræve vores rettigheder tilbage og ikke købe deres flotte ord.
Det sidste der er at gøre her, må blive at udvise civil ulydighed.

Lektiecafeen er frivillig, men ungerne skal blive på skolen. Det giver ikke mening. Er det virkelig rigtigt?

Brian Pietersen

nu har man 28 i en klasse...så er der en pædagog sammen med en lære. . jeg foretrækker 15 i en klasse og det så er en lære pr klasse..så kan pædagogen lave pædagoarbejde andre steder end i klassetimerne... godt man ikke er lære længere.

Bjarne Andersen, Steffen Gliese og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er et stort problem, at der rundt omkring i forvaltningerne allerede nu er viden om og manglende protest imod besparelser. Folk har købt politikernes løgne om, at samfundet fattes penge.

Jørn Andersen, Brian Pietersen og Bjarne Andersen anbefalede denne kommentar

Brian Pietersen

Der var 28 og kun 1 lærer i alle tre klasser på mit klasstrin da jeg gik i folkeskole for 30-35 år siden. Det var på en skole i et velhaverområde.