Bang & Olufsen fokuserer forretningen og sælger fra

Radio- og tv-producenten B&O har indgået en licensaftale og frasælger produktionen af lydsystemer til biler.
31. marts 2015 kl. 12:45

Det er slut med at producere højttalere og andet lydudstyr til luksusbiler - i hvert fald for Bang & Olufsen.

Den Struer-baserede virksomhed har indgået en licensaftale med amerikanske Harman International Industries, så Bang & Olufsen sælger sine aktiver i den såkaldte Automotive-forretning, der omfatter lydsystemer til bilmærker som Audi og Aston Martin.

Det oplyser Bang & Olufsen i en fondsbørsmeddelelse tirsdag.

Som led i aftalen modtager Bang & Olufsen en forudbetaling på 1,170 milliarder kroner.

Desuden sikres Bang & Olufsen årlige minimumbetalinger og en licensbetaling per enhed i mindst 20 år.

Aftalen er ifølge den danske radio- og tv-producent indgået, fordi man vil fokusere på at skabe "en stærk forbrugerfokuseret forretning med udgangspunkt i de to brands Bang & Olufsen og B&O Play".

- Transaktionen gør det muligt for Bang & Olufsen at fokusere og styrke den del af forretningen, der er rettet mod forbrugere og reducere den driftsmæssige kompleksitet, siger administrerende direktør Tue Mantoni i meddelelsen til Fondsbørsen.

Topchefen mener, at samarbejdet åbner mulighed for en betydelig licensbaseret indtægtskilde for selskabet i fremtiden.

Som en del af aftalen vil alle medarbejdere i den frasolgte forretningsgren blive overført til det amerikanske selskab.

Aftalen falder på et tidspunkt, hvor Bang & Olufsen står over for mærkbare udfordringer. Selskabet kom således ud af første halvår i indeværende regnskabsår med et underskud på 224 millioner kroner før skat.

Omsætningen faldt i samme periode med otte procent.

Resultatet blev blandt andet påvirket af, at der var store problemer med at levere det nye 55 tommers tv, som desuden er blevet langt dyrere at producere end forventet.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lennart Kampmann

En kapitalindsprøjtning til at forsøge at erobre lidt markedsandele på konsumentmarkedet. Det er en stakket frist, og aktionærerne er glade. Nu kan de komme ud af aktien med penge på lommen.

Hvad har B&O tænkt sig? At de kan bygge deres brand op til at bære de eksorbitante overpriser? At de kan overleve når produktionen er for dyr og upålidelig? Det er op ad bakke.

med venlig hilsen
Lennart