Telegram

Flertallet af danskerne vil bevare den danske model

Arbejdsretten behandler onsdag fagbevægelsens ønske om sympatikonflikt mod Ryanair, som afviser overenskomster
Telegram
20. maj 2015 kl. 06:45

Midt i en verserende konflikt mellem lavprisflyselskab Ryanair og den danske fagbevægelse svarer næsten otte ud af ti danskere, at de ser den danske model på arbejdsmarkedet som vigtigere end de frie markedskræfter.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark for tænketanken Cevea.

Onsdag holder Arbejdsretten et indledende møde om, hvorvidt fagbevægelsen har lov til at indlede en sympatikonflikt mod irske Ryanair, som nægter at forhandle dansk overenskomst.

Opbakningen fra danskerne til generelt at håndhæve den danske model er til at føle på i den nye Cevea-undersøgelsen, som 1007 personer har deltaget i.

Kun 13 procent af de adspurgte mener, at de frie markedskræfter er vigtigere

end den danske model.

Den danske model betyder, at løn- og arbejdsvilkår forhandles mellem lønmodtagerne og arbejdsgiverne. Igennem en fagforening kan lønmodtagerne på den måde stille krav til løn- og arbejdsvilkår.

Siden begyndelsen af 2015 har Flyvebranchens Personale Union, FPU, og Serviceforbundet, der er en del af LO, ønsket at få en overenskomst på plads med Ryanair for medarbejderne i flyselskabets nye base i Københavns Lufthavn.

Men Ryanair vender den danske model ryggen. Derfor har fagbevægelsen varslet en sympatikonflikt mod flyselskabet. Og det er den sympatikonflikt, som Arbejdsretten nu skal vurdere lovligheden af.

Der er ifølge undersøgelsen markant større opbakning til den danske model blandt de danskere, som siger, at de ikke har og ikke i fremtiden vil flyve med Ryanair, end blandt dem, der benytter det irske flyselskab.

89 procent i den førstnævnte gruppe mener, at den danske model er vigtigere end markedskræfterne, mens tallet er 52 procent i den Ryanair-flyvende gruppe.

Ryanair begyndte at flyve fra København i marts.

Det er forventningen, at der efter mødet i Arbejdsretten onsdag vil blive meldt en dato ud for et endeligt retsmøde i sagen.

/ritzau/

Steffen Gliese

Man har en demokratisk stat for at tæmme, hæmme, baste og binde de frie markedskræfter, så man kan opbygge samfund, baseret på de modsatte præmisser af jungleloven.

Steffen Gliese

Modsvaret er selvfølgelig at gøre SAS-administrationen slankere og binde det tættere til de nordiske trafikministerier, give nogle konkurrencefordele m.m. Vigtigst er det dog at sørge for, at personalet kan komme videre i organisationen eller et andet sted, når belastningen ved at komme op i 30erne bliver for stor.
På samme måde med DSB: priserne skal ned, så alle med fordel kan bruge toget. Det har vist sig at være rigtig problematisk for leveringen af tog til Danmark, at Scania Randers lukkede, så det må man også få løst.

Steffen Gliese

- for det handler ikke om at tjene penge, men om at løse opgaver i samfundet.

Niels Duus Nielsen, Nille Torsen og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Ryanair operer med lister over kaptajnernes brændstofforbrug. Kan man nå kysten på de sidste dampe, er man en helt hos selskabet; i mine øjne et fjols. Hvornår har vi det første totalhaveri med dødelig udgang? At Frank Jensen ikke mener kommunen skal flyve med Ryan Air er helt forståeligt.

Lennart Kampmann

Denne form for telegrammer, der løsrevet opkaster at en eller anden procentdel af nogle kaldet danskere mener et eller andet, er intellektuel tomgang, der ikke tjener andet end at underholde læseren.
Arbejdsretten er sandsynligvis ligeglad med meningsmålinger, og forholder sig til den præsenterede sag.
med venlig hilsen
Lennart

Børge Rahbech Jensen

"Den danske model betyder, at løn- og arbejdsvilkår forhandles mellem lønmodtagerne og arbejdsgiverne. Igennem en fagforening kan lønmodtagerne på den måde stille krav til løn- og arbejdsvilkår."

Er det helt korrekt? Jeg er enig så langt, at løn- og arbejdsvilkår i princippet forhandles mellem lønmodtagere og arbejdsgivere, men indebærer den danske model ikke, at den enkelte lønmodtager i bedste fald har begrænset indflydelse på egne løn- og arbejdsforhold, mens arbejdsgiverne kan stille ultimative krav, og aftalerne kan være indgået på forhånd under uformelle møder mellem erhvervsleder og forbundsformand?
Er det ikke nogenlunde sådan, bl.a. SAS arbejder?

Individuelle ansættelseskontrakter indebærer også, at løn- og arbejdsforhold forhandles mellem lønmodtagere og arbejdsgivere. Forhandlingerne foregår blot ofte mere direkte ved individuelle ansættelseskontrakter end ved overenskomster. Det er forståeligt, at fagforbund foretrækker overenskomster, som giver forbundsledelsen markant større indflydelse på aftalernes indhold og evt. kampskridt.

Peter Hansen:

"Modsvaret er selvfølgelig at gøre SAS-administrationen slankere og binde det tættere til de nordiske trafikministerier, give nogle konkurrencefordele m.m."

Det er kun en god idé, fordi befolkning har en kollektiv angst for omkostninger. Den angst kan skyldes økonomers budskaber om reduktion af omkostninger og om prisen som eneste parameter, der skal tages hensyn til. Er du økonom eller er du bare en kapitalist, der giver sig ud for at være socialist?
En bedre løsning ville være anerkendelse af segmentering med deraf følgende anerkendelse af, at vi mennesker er forskellige. Desværre passer det meget dårligt med socialismens ideal om konsensus. Segmentering vil støtte en gammel tanke om, at vi kunder får, hvad vi betaler for. Desværre lover SAS mere, end selskabet reelt har råd til at levere, mens Ryanair er mere ærlige om forholdet mellem pris og kvalitet.

georg christensen

Når flertallet af danskerne ønsker at bevare den Danske model, nytter det ikke noget, hvis politiske magtbegærligheder ønsker "noget andet", i deres egen forståelse af, at de intet forstår, i deres egen forståelse af sig selv også ønsker opbakning af sig selv i deres egen "fantasiverden".

Den Danske model?. Hvad går den overhovedet ud på?. Ingen aner , hvad modellen betyder, ingen har overblikket, modellen har gjort sig selv værdiløs.

Nå ja sådan er det bare, overladt til EU, så nu venter vi bare på afgørelsen i EU systemet.
og ikke flere "løgne" (halve og halve sandheder og løgne) udbasuneret af danske politikere
i deres egne selvforherligelser.

georg christensen

Til bevarelse af den danske arbejdsmarkeds model ser jeg i dag kun DF, som frontfiguren.

Det giver ingen mening længere , hvad socialkammeraterne og venstre soler sig i deres egen skygge, og fordrer folkelig opbakning i "uvidenheden".