To-årige lærer bogstaver og tal i vuggestuen

En forsker har oplevet, at to-årige modtager undervisning i vuggestuen. Det vækker kritik fra flere sider
21. juni 2015 kl. 22:41Opdateret 22. juni 2015 kl. 07:56

I forbindelse med et forskningsprojekt kaldet ’Læring for alle’ har Ida Kornerup, der er forsker ved Professionshøjskolen UCC set, hvordan små børn helt ned i vuggestuealderen bliver undervist i tal og bogstaver.

- Vi har observeret samlinger i daginstitutioner, hvor toårige børn bliver hørt i, hvad deres navn begynder med.

- De bliver også trænet i farver og tal og skal svare enten i kor eller enkeltvis, mens pædagogerne så forventer, at alle de andre børn sidder stille. Det er aktiviteter, der ligner undervisning, siger hun til Politiken.

Grethe Kragh-Müller, der er børnepsykolog og lektor ved Institut for uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, nikker genkendende til observationen.

Hun mener, at det har taget overhånd i nogle vuggestuer og børnehaver, og at det i virkeligheden er spild af tid, fordi børn i den alder slet ikke er gearet til den form for læring.

Formanden for forældreorganisationen Fola, Dorthe Boe Danbjørg, er foruroliget over tendensen.

- Vi er ikke imod læring og fokus på sprog, når det foregår som en naturlig del af hverdagen.

- Men børn skal ikke sidde og lære om tal og bogstaver. De skal lære at binde snørebånd og være en kammerat, siger hun til Politiken.

Ida Kornerup har observeret 24 stuer i institutioner i København, Hillerød, Gentofte og på Bornholm.

Det er dog ikke alle steder, at der praktiseres ovennævnte for skolelignende undervisning.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anne Eriksen

Så holder vi med konkurrencestaten, tak!...

Flemming Berger, Gert Selmer Jensen, erik winberg, Uffe Illum, Estermarie Mandelquist, Richard Sørensen, lars abildgaard og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar
hans lemming

skønt - forsøgte selv i mine børns børnehave som et minimum at få hængt alfabetet op, da - især - min datter var vild for at lære og så gerne selv ville skrive navn på sine tegninger.....men næh, nej: lederen (netop langtidsuddannet med "diplom og udmærkelse" - og uden egne børn) holdt med forfærdelse i stemmen et længere foredrag om hvilket overgreb det ville være....så vi øvede bogstaver derhjemme og havde en glad (og stolt) datter.
Børn vil lære, elsker at suge til sig og få udfordringer.
"De skal lære at binde snørrebånd og være gode kammerater" - og har også behov for at lære så meget andet og mere. Fyld dog på, udfordr dem dog, giv dem selvtillid og succesoplevelser! Hvad er jeres børns største øjeblikke? Er det ikke at sige: "se hvad jeg kan".
At det så samtidigt kunne give nogle fordele senere i livet, gør vel ikke noget.
go' mandag

Carsten Wienholtz, Ture Nilsson, Rasmus Kongshøj, Steffen Jørgensen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Richard Sørensen

De små børn har brug for at udvikle motorik og lære at begå sig socialt. Først da er de klar til egentlig undervisning og det er typisk i 1. klasse. Pædagoger spilder oceaner af tid på indlæring, som børn på ingen tid, når de har alderen til, tilegner sig med et fingerknips. Udfordringen for børn i dag er at begå sig med andre, at lade andre komme til og holde igen med egne behov. Konkurrencementaliteten er ved at tage overhåndog og ses tydeligt på Facebook, hvor mange forældre eksponere guldklumpen overdrevent. Det ses også på blandt det stigende antal "perfekte" piger, der har det rigtig dårligt og det stigende antal drenge, der har svært ved at finde ud af at gebærde sig.

Birgitte D Pedersen, Flemming Berger, erik winberg, Carsten Wienholtz, Rasmus Kongshøj, Karsten Aaen, Estermarie Mandelquist og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Jesper Lykke Jacobsen

Den er da meget morsom, den med at lære 2-årige at binde snørebånd i vuggestuen. Jeg mindes ikke at have set et barn under 6 år, som kunne binde snørebånd, og det er ikke usædvanligt at børn på 7 år stadig har brug for hjælp. Til gengæld har jeg konstateret, at selv børn som lige har lært at tale elsker at lære farverne: hvordan skulle de ellers kunne tegne og male? Og det samme med små tal: hvordan kan de ellers tælle deres legesager og kammarater? Men det er åbenbart spild af tid, i henhold til børnepsykologerne!

Birgitte D Pedersen, Carsten Wienholtz, Ture Nilsson, Rasmus Kongshøj, Karsten Aaen og hans lemming anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Præstationskulturen starter tidligt.
Hvis børnene kan præstere og være dygtig og lærenemme får de ros.

Uha.
"Det skal kunne betale sig at arbejde"- nu også i børnehavehøjde.

Flemming Berger, erik winberg, Niels Duus Nielsen, Estermarie Mandelquist, olivier goulin og Randi Overgård anbefalede denne kommentar
Anne Eriksen

Nu skal de jo lige smide sutten først!
Før de begynder et tælle - jeg nægter at tro på den med at tælle sine kammerater og legesager... -
Det er de voksne, der tæller pengene :)
Farver er nok en god begyndelse, men børn er forskellige, det skal accepteres både af forældre og institutioner.
I virkeligheden er motorik meget vigtig i vore dage, hvor man ofte transporteres rundt eller sidder ned (også voksne).
Det giver en god indlæringsevne - vigtigt når man går i skole.

Flemming Berger, Gert Selmer Jensen, Niels Duus Nielsen, Estermarie Mandelquist, Richard Sørensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Martin Kristensen

Jeg har svært ved at se problemet...

Selvfølgelig skal børn lege, og ikke forpligtes til reel undervisning, men at legen drejer sig om tal og farver ser jeg intet problem.

Min egen erfaring med systemet begrænser sig til min egen skoletid i 70'erne og 80'erne hvor børnehavebørn (altså ikke engang i børnehaven eller vuggestuen, men i skolen) skulle have speciel tilladelse for at læreren kunne lære dem at stave til tillykke! Så vi er nok i den anden grøft her.

Med den indsigt og erfaring skal jeg ikke kloge mig mere end dem der har med børnene til daglig (og det er ikke BUPL, men de enkelte pædagoger) og hvis de meningsfyldt kan jeg tal og farver, så er det fint med mig.

Michael Bruus

Stræbersamfundet, eller konkurrencestaten som det hedder på socialdemokratisk, er for mig at se; SYGT ud over en vær tænkelig grænse.

Flemming Berger, Hans Larsen, erik winberg, Carsten Wienholtz, Britt Kristensen, Rasmus Kongshøj, Anne Eriksen, Estermarie Mandelquist, lars abildgaard og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jørn Petersen

Børn bør lære på egne betingelser og ikke ud fra de voksnes betingelser, det er de voksnes opgave at skabe gode rammer for de små til at skabe deres egne grundlæggende erkendelser.

Erkendelser der opstår i deres egne fordybelser og i deres sporadiske kontakt og observationer af omverdenen.

Omverdenen gør dem en bjørnetjeneste ved at stille dem overfor faktuel læring for tidligt.

Børn skal have lov at finde sig selv før de for massivt bliver stillet overfor livets krav og forventninger, eller skaber man usikre og splittede individer som ikke har nået at danne det grundlæggende individ, på grund af et krav og forventnings pres.

Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar
hans lemming

tak til Jørn, Lise Lotte m.fl. for at skrive hvad der sikkert står rigtigt meget i div. lærebøger og afhandlinger om emnet - jeg forstår det bare ikke:
"Hvis børnene kan præstere og være dygtig og lærenemme får de ros" - ja, naturligvis. Roser I aldrig jeres små børn, når de siger "moar", selv kan finde den røde klods eller spise rosinmadder?? Er ros dårligt - eller er det fordi der roses for noget "faktuelt". Og er det at finde den røde klods ikke faktuelt - og potentielt manipulerende, for hvem har bestemt at det ER en klods, at den er RØD eller at den skal findes? Hvorfor er det overhovedet nødvendigt?
"Erkendelser der opstår i deres egne fordybelser og i deres sporadiske kontakt og observationer af omverdenen". Og det udelukker, at man "leger" f.eks. bogstaver ind i dem?
Uanset hvad, så ser jeg intet skisma i OGSÅ at indlære og rose for f.eks. at kunne tælle, kende nogle bogstaver, finde rundt på I-pad'en på samme måde som for at sige til når man "skal", slukker for lyset eller hjælper en som er faldet.
Jeg tror I sludrer - og holder fast i nogle dogmer om at "barndom skal være barndom" - altså vist nok forstået som sådan et totalt ansvarsløst/-frit ophold uden grænser og uden krav? - og en angst for at enhver indlæring (!) er det samme som karakterkrav, faste mødetider og afgangsprøver. Vore børn lærer allerede - hvorfor ikke lære dem mer'?
Jeg ønsker alle en fortsat god dag, en behagelig aften og en rolig nat!

Herman Hansen

Hjææælp, kineserne kommer. Det er på høje tid PISA national test indføres i vuggestuerne. De spæde kan lige-så-godt vende sig til konkurancesratens globaliserings betingelser fra dag et :-(

Hvad med at montere en højtaler på den vordende mors bug, som remser ABC 24/7... Så kan de sgú læse før fødslen. Ha ha ha

Hamid Sabet-Saeidi

Det er ikke et spørgsmål om, hvor meget man har læst, men om hvad man har læst, hvad man har lært af det, og hvad man bruger det til. Er det virkeligt nødvendigt at lære at læse, skrive og regne, hvis det hele kun handler om at æde, bælle, bolle og se X Factor? Vi lever i et samfund, hvor skolegang er obligatorisk og gratis for alle børn, men folk sender ikke deres børn til skole for at lære at TÆNKE. I skolen bliver folk sjælløse og mister evnen til at kunne stikke hovedet i tankernes lommer, og papegøjeagtigt gentager de alt det ævl og løgn, der bliver serveret af medierer og politikere uden at lade et eneste ord trænge ind i deres kranier.
Gud må være sadist. Først giver han manden en velfungerende hjerne og et rent hjerte, men så fører han ham et sted hen, hvor ingen af delene kan bruges til noget som helst.
Lykken er ikke ens for alle, og har derfor heller ikke en fast definition, men lykkelig uvidenhed og bare følge strømmen har gjort fluen til eksistensens lykkeligste skabning. Den er ikke skabt til at tænke, føle, elske, håbe, drømme eller gøre noget stort. Derfor sidder den i ekskrement til halsen, og lever af det.
Ateisten tror ikke på religion, gud, allah, paradis og den slags voodoo shit, men hvordan i alverden skal han nægte helvedet, når han lever i det? Et lille, koldt og mørkt sted på 43.000 km2, hvor ALT bliver nægtet eller fratag en, og det tætteste på sødme man kan komme til at smage, er hævn.

Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Karsten Aaen, Ture Nilsson, Jens Thaarup Nyberg og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

Slap nu af. Børn er naturligt nysgerrige, og vil helt af sig selv gerne vide mere om de tal og bogstaver, de ser omkring sig. Det er der ikke noget forkert i. Da min ældste datter var to år, syntes hun tal og bogstaver var spændende, og var glad for at øve dem med os.

Der er ikke noget forkert i at fortælle et barn om tal og bogstaver, ligesom det ikke er forkert at fortælle hvorfor himlen er blå, eller hvad en solsort spiser. Børn der spørger, skal have svar. Dér hvor det bliver forkert, er når man prøver at forcere læringsprocessen før tid, og presser børnene til at gå op i noget, der ikke interesserer dem.

Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Karsten Aaen, olivier goulin, Carsten Wienholtz og Jørn Petersen anbefalede denne kommentar
Jørn Petersen

Hans lemming

Når man er i den grundlæggende dannelse af personlighed og ens begrebsverden er lille, rettet mod basalt behovsopfyldelse ( mad - varme -mor -far -tryghed ) den slags begreber, i en meget følelses - emotionel begrebsverden, stadig ubevidst, giver det megen forstyrrelse at begynde et forventningspres om faktuel indlæring.

Det er vigtigt at stimulere barnets personligheds dannelse og dermed den sociale dannelse.

Børn lærer at læse og regne meget bedre når de får tid til egen dannelse, de henter hurtigt læring når de er parate og det er aktuelt.

Der er masser af lege og sange som indeholder begreber som de senere kommer til at berøre og så gør det ikke noget at men har præferencer fra leg og sange når deres begrebsverden begynder at udvide sig, men direkte at lægge et præstationskrav på babyer er ikke vejen frem, det kan forstyrre dannelsen.

Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Karsten Aaen, Lise Lotte Rahbek, Malan Helge og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Hans Lemming
Jeg har ikke læst den bog, om indlæring du taler om.

For mig er det indlysende,
at babyer ikke skal vænnes til at præstere bestemte ting, for at blive elsket og rost og set,
men fordi de er.
Alt det andet præstationspis kommer væltende ind over dem gradvist, og med lidt held skal de nok blive gode arbejdskræfter med tiden.
Men vent nu lige - bare til de er i stand til selv at gå på toilettet og lægge sutten fra sig - inden du begynder at give dem karakterbøger og få dem til at konkurrere indbyderdes.
Det skal snart komme, om ikke før så i skolen.

Flemming Berger, Gert Selmer Jensen, Niels Duus Nielsen, hans lemming, Rasmus Kongshøj, Karsten Aaen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
hans lemming

@lise lotte,
faktisk er jeg jo ikke uenig i det du skriver - jeg vil jo bare gi' dem noget mere!
Men der hvor jeg ser mulighed for personlig udvikling, succesoplevelser og glæden ved at præstere noget for sig selv, ser du konkurrence og karakterbøger og nederlag og tab at barndommens uskyld!

Lise Lotte Rahbek

Hans Lemming
Nu bliver jeg svært irriteret ... hvordan kan du påstå at vide bare den mindste smule om, hvad jeg ser?
Så vidt jeg ved, er vi ikke bekendte med hinanden, og lad det endelig forblive sådan fremover.

Anne Eriksen, Gert Selmer Jensen og hans lemming anbefalede denne kommentar
hans lemming

@Lise Lotte,
det skal du såmænd ikke spilde din tid eller energi på - du skriver jo selv, at jeg vil give dem karakterbøger og konkurrence, så....... det er jo så min måde at forsøge at tolke, hvad du mener. Og det må vel være udgangspunktet for en diskussion. Også selvom jeg så måske tolker forkert.
Men OK - jeg skulle nok have skrevet: "for mig ser det ud som om du ser....."
Du må også have en dejlig aften :-)

Herman Hansen

Barndommen forandre sig og tilpasser sig samfunds kulturen. Og hvad er leg? Det er vel netop, at træne til at begå sig i den kultur man vokser op i. Før legede børn med dukker og legetøjsbiler, nu leger de med tablet og youtube og bogstaver. Leg er nødvendig indlæring og så længe børn trives og udvikles, samt bliver til hele mennesker med det de gør er det vel OK.

Herman Hansen

Det er ikke så mange årtier siden børn i skolen med indlæringsvanskeligheder fik af spanskrøret som "psykologhjælp". Den tid er heldigvis forbi.

Gert Selmer Jensen

Nu bliver vuggestuerne udfaset, og erstattet af "vuggeskoler".? Skal man så være meget dygtig for at blive "rykket" op i 2.V.?
Skarnene med for langsom indlæring, må, følgeligt, sendes i "specialvuggeskole".
Det er ingen spøg at blive født i dagens Danmark.! ( Hvis de bare vidste hvad de går ind til ).