Minister: Valg af kampfly bliver afgjort i efteråret

Forsvarsminister lover åbenhed om grundlag for køb af kampfly, der i efteråret rykker ind i den afgørende fase
5. august 2015 kl. 10:31

Forsvarsminister Carl Holst (V) har endnu ikke modtaget den anbefaling om valg af kampfly, som et særligt kontor under Forsvarsministeriet er blevet bedt om at udarbejde.

Men anbefalingen er på vej, og så snart den bliver afleveret, vil Carl Holst indlede de politiske forhandlinger med partierne på Christiansborg.

- Vi får en anbefaling, som jeg ikke gør til min, men sørger for bliver forelagt forsvarsforligskredsen. Derefter går vi i gang med typevalget, siger Carl Holst.

Processen er blevet udskudt flere gange - senest på grund af folketingsvalget. Men med meldingen fra forsvarsministeren rykker det enorme indkøb på op mod 30 milliarder kroner tættere på.

Spørgsmål: Bliver I enige i forligskredsen i efteråret om, hvilket kampfly Danmark skal gå videre med?

- Ja, det gør vi. For de kampfly skal stå klar til perioden efter 2020. Det skal vi nå, og det kan vi også godt, siger Carl Holst og tilføjer:

- Det er en stor beslutning, som jeg er ret ydmyg omkring. Vi skal købe noget, som er nyt og moderne, men det skal ikke være så nyt, at det ikke er brugbart. Der var nogle der i forbindelse med købet af IC4 agerede på en måde, som vi ikke skal gentage.

Politikerne skal vælge mellem det europæiske Eurofighter Typhoon, Boeings F-18 Super Hornet og favoritten, det amerikanske F-35 også kaldet Joint Strike Fighter.

Indkøbet ventes at blive det dyreste nogensinde i Forsvaret. Det skal finansieres inden for Forsvarets økonomiske ramme, fastslår forsvarsministeren, der erkender, at man fortsat ikke har en sikker pris.

- Vi ved ikke, hvad det vil koste, fordi det beror på udbud og forhandlinger, men det kan være en investering på op til 30 milliarder kroner. Der er flere måder at få en sådan økonomi på plads. Det kunne være, at man ser på, hvad levetiden på flyene er, altså betalingsperioden, siger Carl Holst.

Spørgsmål: Hvorfor skal vi bruge op mod 30 milliarder kroner på kampfly, når der skal spares andre steder i samfundet?

- Det skal vi, fordi F-16-flyene står over for at skulle skiftes ud, og nu kan vi ikke udskyde det længere. Så kan man have diskussionen, jamen skal vi have kampfly?

- Det F-16-bidrag, vi i dag har som del af alliancen mod terrororganisationen ISIL (Islamisk Stat, red.), gør en forskel. Vi ved ikke, hvad vi vil stå over for i fremtiden, men det kan være globalt. Og vi bliver nødt til at være klar til fremtidens krigsførelse, siger Carl Holst.

Han understreger, at formålet med købet ikke er at intensivere brugen af kampfly. Og så lover ministeren åbenhed om købet.

- Der skal være 100 procent transparens, gennemsigtighed og åbenhed i det materiale, der ligger til grund for anbefalinger og beslutninger. Der vil være informationer, som man må klassificere som fortrolige, men målsætningen er ikke mindst mulig åbenhed, men mest mulig åbenhed, siger Carl Holst.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Henning Lögun
Henning Lögun

Sjovt at de lader som om det her ikke er bestemt for længe siden.

Danmarkshistoriens største våbenhandel bliver et amerikansk IC4 fly kaldet F-35 Lightning II. De 30 mia. er blot startprisen. Den endelige regning for opgraderinger og vedligeholdelse bliver langt langt højere bl.a. fordi meget ikke kan varetages af os selv.
F-35 er karakteriseret ved ikke at egne sig til de primære opgaver dansk luftvåben har varetaget de seneste år. Herunder er den et elendigt bombefly, da den takket være sin stealth profil skal have sine våbensystemer inde i kroppen og dermed kan medtage en meget begrænset last.

Den anden primære funktion dansk luftvåben har, er at afvise eller "intercepte" fly ved vores grænser. F-35 har vist sig at være et elendigt fly i fly mod fly kampe, såkaldte dogfights, og bliver nemt udmanøvreret af selv gamle designs.

Hvis dette bliver vores næste fly er det en total udstilling af at vi lever i en korrupt bananrepublik.

Henrik Christensen, Torben K L Jensen, erik mørk thomsen, Flemming Berger, Anker Nielsen, Janus Agerbo, Per Torbensen og Espen Bøgh anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Espen Bøgh

Med F-35 flyet, ved vi ikke hvad vi får, og danske piloter har end ikke engang haft lejlighed til at flyve F-35 i test, - men derimod har cheferne for Lockheed Martin masser af ord om flyets fortræffeligheder, skønt man gang på gang har kunne læse om nye nedgraderinger af flyets oprindelige kvaliteter, og dertil skat lægges at flyet ikke kan flyve i tordenvejr grundet såvel de fysiske materialer, som de elektroniske dele!

Prisen på 30 mia. er kun for flyet/ene og her er slet ikke medregnet øvrige omkostninger, der hurtigt, ligesom IC-4 kan snige sig op med 3 - 4 gange prisen på de 30 mia., så vi reelt lander på
90 - 120 mia. alt i alt.

Flyet er desuden et kortdistancefly, som grundet dets form har en lav vingeprofil, der ikke giver meget opdrift, så motoren skal arbejde endnu mere for at holde flyet i luften, hvilket igen betyder merbrug af brændstof, som forkorter tiden flyet kan være i luften inden det igen skal tankes op.

Da vingeprofilerne er så små og giver lav opdrift betyder det også at flyet vendediameter er meget stor set i forhold til andre moderne flytyper, og derfor slet ikke er velegnet til nærkamp.

Det er så heller ikke nødvendigt, siger Lockheed Martin, og det samme sagde man også om F4 kaldet Phantom, som blev brugt i Vietnam, - men læren fra Vietnam var derimod en helt anden, da F4 blev skudt ned gang på gang af gamle russiske flytyper, så måske skulle man lige tænke lidt mere over dette.

Jamen flyet er usynligt siges det, men det er nok en sandhed med modifikationer, og som skal tages med et gran salt, - så har flyet et hemmeligt våben, siger Lockheed Martins folkene, men flyet kan i forvejen ikke have den store våbenlast, så hvor skulle dette hemmelige våben dog gemme sig på eller i flyet?

Valget er enten en flyskandale a'la IC4 til omkring 90 - 120 mia. for nogle ganske få fly, helt på linje med IC4 skandalen, men bare til mange flere mia., hvis vi vælger F-35.

Vi kunne i stedet få langt billigere og "færdigudviklede" fly næsten på højde med F-35, - hvis ikke i en del tilfælde bedre, ved køb af Grippen NG, Eurofighter eller Raphael som alle er produceret i Europa, og med pengene lagt der i stedet, skaber politikerne også europæiske arbejdspladser, og ikke som nu hvor pengene der hidtil er brugt, har skabt amerikanske arbejdspladser og udvikling indenfor teknologien, som vi selv godt kunne have fået selv, og adskillige arbejdspladser tillige.

Det er trods alt europæiske skatteborgeres penge som er sendt Amerikanske arbejdspladser, mens europæiske skatteborgere ingen arbejdspladser har fået i samme periode, hvor ledigheden har bredt sig som en steppebrand over hele Europa.

Det er vore egne europæiske politikere der har snydt deres egne borgere for såvel den teknologiske udvikling i hele EU, samt tusinder af arbejdspladser, ved at lægge pengene i udviklingen(forslaget, for det er hvad det er), at et nyt amerikansk fly, der er så elendigt, at det er begrædeligt, at det får en til at tænke på en flyvende Xbox ligkiste med storskræm for europæiske piloter, som vore politikere vil sende dem op i for mia. af skattekroner.

Bjarne Andersen, Henrik Christensen, Torben K L Jensen, erik mørk thomsen, Flemming Berger, Janus Agerbo og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Madsen
Martin Madsen

Saab trak sig, fordi de ikke havde råd til de store bestikkelser der skulle til for overhovedet at komme i betragtning.
Vi ender med at købe en flyvende mursten!
Den flyver, når vi skubber den ud over kanten på en bro.
Det er dyrt at være en amerikansk lydstat.

Holger Madsen, Flemming Berger, Janus Agerbo og Espen Bøgh anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Petersen
Henrik Petersen

En god ting kommer der ud af købet af F35: Dagbladsdøden udskydes en smule - der bliver nemlig rig lejlighed til at skrive artikler om den kommende skandale.

Til den tid har alle involverede beslutningstagere på magisk vis fået fine stillinger rund omkring som konsulenter.

erik mørk thomsen, Flemming Berger, Janus Agerbo og Espen Bøgh anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ole Rasmussen
Ole Rasmussen

Stik Carl Hols et vederlag, så skifter han vel mening. Han har det med at varetage holdninger i øst og vest på en og samme tid, og jeg ville ikke turde flyve et fly han har indkøbt.