Værre end frygtet: Over 70 er fundet døde i lastvogn

Ifølge avisen Kronen Zeitung drejer det sig om 71 flygtninge, der formentlig er døde af iltmangel.
28. august 2015 kl. 08:36Opdateret 28. august 2015 kl. 09:31

Det er endnu værre end frygtet. De østrigske myndigheder kunne fredag oplyse, at der befandt sig over 70 døde flygtninge i en kølelastbil, som dagen forinden blev fundet på motorvejen ikke langt fra grænsen til Ungarn.

Avisen Kronen Zeitung erfarer, at det nøjagtige antal er 71.

Det drejer sig om kvinder og mænd, og der er formentlig ingen børn blandt de omkomne, skriver avisen.

De østrigske myndigheder oplyste torsdag, at det drejede sig om mellem 20 og 50 døde. Men det var før, politiet og retsmedicinere havde inspiceret lastbilen.

Kølelastbilen har tidligere tilhørt en slovakisk fødevarevirksomhed. Den kørte på ungarske nummerplader, og myndighederne i Østrig siger, at menneskesmuglere står bag.

Formentlig havde de mange mennesker i lastbilen været døde i halvanden døgn. Alt tyder på, at de døde af iltmangel.

Avisen Kurier har talt med de to politibetjente, som torsdag fandt lastbilen og var de første til at kigge ind køretøjets lastrum.

Det første, de konstaterede, var, at førerhuset var tomt, og at døren var ulåst. Den ene af betjentene gik bagud for at kigge ind i lastrummet. Efter et kort blik ind sagde han til sin kollega:

- Du vil ikke tro på, hvad der er derinde. Det er lutter døde.

De to betjente kunne konstatere, at de døde så tilredte ud og formentlig havde kæmpet.

- De har vel forsøgt på en eller anden måde at komme ud, forklarer den ene.

Lastbilen blev torsdag kørt til en veterinærstation nær grænsen til Ungarn, og her blev den tømt og undersøgt i løbet af natten af politi og retsmedicinere.

Politiet vil klokken 11 holde pressemøde om den makabre sag.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

olivier goulin

Lidt underligt at så mange mennesker ikke har kunnet sparke døren op, i det mindste tilstrækkeligt til at få nok ilt ind.

/O

jens peter hansen

Menneskesmuglere er her i Information blevet omtalt som gode mennesker der hjælper deres medmennesker. At det er kyniske udnyttere er alt for ensidigt at betragte dem som. At lukke mennesker inde i en kølevogn er ikke mord, nej uha det er en beklagelig omkostning, der bare viser hvor onde vi er her i Europa.

Torben Lindegaard

På TV i går fik vi forklaret af vores udsendte, at turen fra Tyrkiet til nærmeste græske ø 4 km væk alene kan foretages i en af menneskesmuglerne godkendt gummibåd - naturligvis mod behørig betaling for pladsen til samme menneskesmuglere.

Alle forsøg på selv at købe en gummibåd og sejle over bliver imødegået.
Den indkøbte gummibåd skæres i stykker, og de nødvendige huskekager uddeles.

Døde efter minutter
Heldigvis har disse stakkels menneskeskæbner fået en relativt hurtigt og nådig død efter lastdøren blev smækket i. Mængen af ren ilt er er allerede i udgangspunktet stort set ikke eksisterene, da den iltholdige naturligvis luft fortrænges af de mange kroppe, og da lastningen har taget nogen tid, er forgiftningsprocessen allerede begyndt inden alle var bragt ombord Personernes udåndingsluft udskiller 3 - 5 % kultveilte (CO 2) pr udånding. Allerede når indåndingluften iblandes 10% Co 2 indtræder der bevistløshed og kvælning, hvilket sker hurtigt i et hermetisk lukket fryseboks

Dette skal kombineres med den mege høje udendørstemperetur på 30 gr. sammeholdt med, at en person afgiver varme svarende til en 60 watt pære, hvilke med 70 mennesker samlet i lasrrummet svarer til at der er placeret en varmeovn på 4200 watt i lastrummet, hvilket betyder, at varmen har fremskyndet døden indtræffen betydeligt.
Sammenlagt kan man konstatere, at døden for alle disse mange mennesker er indtruffet efter ganske få minutter, hvilket måske kan være en lille trøst for nogen at vide...

At nogen ikke har tænkt sig blot en lille smule om kan alligevel undre. De fleste i Europa ved, - uden sammenligning iøvrigt, hvordan en grisetransport er konstrueret, og der er fokus primært rettet mod ilttilførelse, hvilket ses af disse vognes temmeligt åbne tremmekonstruktion. Den egenskabt e varmeudvikling ved legmer af denne størrelse er så stor er, at disse transporter uden problemer foretages ved temperaturer under frysepunktet, på trods af de åbne lastrum. Hvorvidt det indbyggede industrifryseanlæg (-22 gr) i den aktuelle sag har været aktivt - endsige virket, er i denne sammenhæng uden betydning, da det ikke vil ændre på den egentlige forgiftning og død, der er indtruffet efter relativt få minutter - de døde med garanti ikke af forfrysninger...