Tidligere trafikminister Jacob Buksti er død

Jacob Buksti er død i en alder af 69 år efter længere tids sygdom. Det skriver hans søn på sin Facebookprofil.
27. september 2016 kl. 18:46Opdateret 28. september 2016 kl. 01:11

Den tidligere socialdemokratiske politiker og trafikminister Jacob Buksti er død. Det skriver TV2, der har informationen fra Jacob Bukstis søns Facebookprofil.

Jacob Buksti blev 69 år gammel.

- Livet er en underlig størrelse og ikke altid retfærdigt. I dag var dagen, hvor min far forlod denne jord.

- Jacob var en mand, der altid kæmpede for det, han troede på. Og det var tilfældet helt til sidst. Jeg er utrolig stolt af at kunne sige, at han er min far. Et på alle måder ordentligt menneske, skriver Michael Buksti på sin Facebook-profil.

Til Ekstra Bladet fortæller Michael Buksti, at Jacob Buksti døde efter længere tids sygdom.

- Min far sov stille ind tirsdag eftermiddag. Han har været syg gennem en længere periode. Vi er selvfølgelig alle sammen meget kede af det, men det var, som det skulle være, siger Michael Buksti til Ekstra Bladet.

Jacob Buksti var uddannet cang.mag. i samfundsfag og historie fra Aarhus Universitet, og han var fra en tidlig alder medlem af Socialdemokratiet, for hvilket han sad i Folketinget fra 1994 til 2005.

Han var trafikminister i Poul Nyrup Rasmussens regering fra februar 2000 til november 2001.

Karrieren i Folketinget fik alvorlige knubs, da Jacob Buksti blev taget for at overskride hastighedsgrænsen markant i 2003. Det skete, efter at han selv havde talt imod fartsyndere.

Selv lagde han skylden for sit exit fra Folketinget hos Socialdemokratiets Nyrup-fløj, som, følte han, kørte kampagne imod ham.

Det skete, da Helle Thorning-Schmidt og Frank Jensen dystede om formandskabet i Socialdemokratiet.

Ud over sin karriere i Folketinget skrev Jacob Buksti en stribe bøger.

- Socialdemokratiet har i dag mistet en af 90'ernes skarpeste strateger. Æret være Jacob Bukstis minde. Varme tanker går til familien, skriver medlem af Folketinget for Socialdemokratiet Rasmus Horn Langhoff på det sociale medie Twitter.

/ritzau/

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Buksti skal nu - også - huskes for, at han sætte embedsværket i Trafikministeriet, stolen for døren. Under den forrige trafikminister, Sonja Mikkelsen, havde embedsværket saboteret hende og hendes politik, og især, at hun ikke ville bygge de motorveje, som vejlobbyen ville have. Desværre havde embedsværket held til at ødelægge Mikkelsens tid i trafikministeriet, og Nyrup havde ikke andet for, end at sætte en hård negl til at rydde op.
Det gjorde han også - men bagefter kom VK til, og så begyndte det at gå ad H til: Masser af motorveje, udbud af Kystbanen osv.

Dorte Sørensen

arne lund
hvorfor vil du give trafikministeriet skylden for Motorvejs mafiaens hærven????
Derudover var Jacob Busti også mere for motorveje end for den kollektive trafik. Tænk om Sonja Mikkelsen havde fået lov til at få rette skinnerne og fået el på hele hovednettet - så var "vi" sparet for togvogn skandalen og de senere forsinkelser pga solvarme skinner osv.

Dorte - Det er vist alm. kendt (blandt trafiknørder), at da Sonja Mikkelsen tiltrådte, så fortalte dep.mentchef Ole Zacchi hende, at i Trafikministeriet elskede man motorveje. Dermed havde han sat Mikkelsen på plads. Zacchi havde meget tætte relationer til Heiselberg og Ikast, samt til den eksterne motorvejslobby, dvs. Vejdirektoratet, vognmændene, FDM m.fl.
Den mundfuld var mere end Sonja Mikkelsen kunne klare.
Da Buksti kom til deporterede han Zacchi til en stilling som leder af Danmarks Transportforskning på DTU.
Det er ikke korrekt, at Buksti var mere til motorveje end til kol. trafik. I hans ministertid, blev der ikke igangsat motorvejsprojekter. Derimod fremlagde han forslag om 1. Udretning af nogle jyske banestrækninger. 2. Øresundsbroen (halvt motorvej). 3. København-Ringsted-banen (forundersøgelse), 4. Ringbanen Hellerup-Sjælør.

Da VK kom til i nov. 2001, blev der få uger efter vedtaget lov om anlæg af omfartsvej ved Nors i Thy. Også kaldet Heiselberg-vejen - som et cadeau til Venstres mangeårige trafikordfører, og hans ihærdige kamp for flere asfaltstriber landet over. Og så fortsatte asfaltorgiet ellers der'uda'

Dorte Sørensen

Undskyld arne men jeg forstår ikke hvorfor du tilskriver Jacob Busti i en helte rolle - han var godt nok en af Svend Aukens medforfattere osv. Ligeledes mener jeg at huske, at det var med Jacob Bukstis stemme der hindrede Sonja Mikkelsen i at få hendes genopretnings forslag for den kollektive trafik i gemmen i Folketinget.
Jeg er enig i ,at Ole Zacchi havde sine fejl og mangler og ikke var den kollektive trafiks bedste ven. Men Trafikministeriet havde også dengang en Planlægningsafdeling som havde direkte linje til ministeren. Bare en bemærkning om at embedsværket ikke var afvisende for den kollektive trafik - det var mere politikerne, der satte bremserne i.

Dorte - Jeg tilskriver bestemt ikke Buksti nogen helterolle, for det var han ikke. Fx var det ham, der gjorde udbuddet i Midt og Vest grydeklar. At det så blev FL. Hansen, der gennemførte det, skyldtes, at det kom til et regeringsskifte i november 2001. Ellers havde det været Buksti, der førte kniven mod DSB. Men ret skal være ret, og det irriterer mig, hvis Buksti kun huskes for sin idiotiske fadæse med at køre for hurtigt på Vestmotorvejen.

Jeg husker godt ministeriets planlægningsafd. - også den var tvetydig i sit arbejde. Brugte bl.a. megen tid på bl.a. Femern Bælt, og på motorvejsnettet omkring København. Mit generelle indtryk af ministeriets planlægning var, at det fulgte hvad politikerne krævede, og under Trøjborg stod den nu mest på asfalt.
Men som de eksempler jeg har nævnt, var både Mikkelsen og Buksti mest til det kollektive. For os i datidens miljøbevægelser fandt vi ikke mange sympatisører i trafikministeriet, kun i miljø-ministeriet.