OVERBLIK: Kompetencedækningen i folkeskolen

Kommunernes Landsforening og den daværende regering indgik i 2014 en aftale om fuld kompetencedækning i 2020.
7. juni 2017 kl. 11:30

95 procent af undervisningstimerne i den danske folkeskole skal i 2020 varetages af lærere med de rette undervisningskompetencer.

Det blev Kommunernes Landsforening (KL) og den daværende regering enige om i 2014.

Det vil sige, at den pågældende lærer enten skal være uddannet i at undervise i faget eller have opnået tilsvarende kompetencer på anden vis - den såkaldte kompetencedækning.

I det nuværende skoleår ligger tallet på 85,1 procent - en stigning på 1,9 procentpoint fra forrige skoleår.

Her kan du få et overblik over kompetencedækningen i den danske folkeskole anno 2016/2017.

* De bedst dækkede fag er fysik/kemi, dansk, fransk, tysk og matematik. De har alle en kompetencedækning på over 90 procent.

* De dårligst dækkede fag er kristendomskundskab, natur/teknologi og billedkunst og historie. De ligger alle under 70 procent.

* Kristendomskundskab ligger lavest med en kompetencedækning på 49,6 procent.

* Kigger man på klassetrin er dækning bedst i 10. klasse med 94 procent, mens 1. klasse ligger i bunden med 80,2 procent.

* Lolland Kommune ligger et stykke under landsgennemsnittet med en kompetencedækning på 67,9.

* Læsø og Nordfyns Kommune tager topplaceringerne med henholdsvis 93,9 og 92,5 procent.

* Da aftalen om fuld kompetencedækning blev indgået i 2014, lå dækningen på 80,4 procent i skoleåret 2013/2014.

* Siden er den steget støt. I 2014/2015 var den 81,6, i 2015/2016 steg den til 83,2 procent, og i det nuværende skoleår ligger den altså på 85,1 procent.

Kilder: Undervisningsministeriet

/ritzau/

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu